Do tego zadania zobowiązuje Polskę unijna Dyrektywa Powodziowa. Nakazuje ona wykonywanie przeglądu i aktualizacji co 6 lat. W ramach aktualizacji ocenić należy ryzyko powodziowe dla ludzkiego zdrowia, środowiska, dziedzictwa kulturowego oraz działalności gospodarczej.
Zaktualizowane mapy będą wykorzystywane przez organy administracji publicznej w planowaniu działań związanych z zarządzaniem kryzysowym oraz w planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Mapy będą powszechnie udostępnione. W ten sposób przyczynią się do ograniczenia ryzyka powodziowego oraz negatywnych skutków powodzi.
Mapy opracowuje się dla czterech scenariuszy powodziowych. Przedstawia się na nich obszary o określonym prawdopodobieństwie wystąpienia powodzi: niskiego – 0,2 % (raz na 500 lat), średniego – 1% (raz na 100 lat) oraz wysokiego – 10% (raz na 10 lat) oraz obszary narażone na zalanie w przypadku zniszczenia lub uszkodzenia wału przeciwpowodziowego.
Oprócz zasięgów obszarów zagrożenia powodziowego na mapach prezentowane są głębokości wody, dane dotyczące maksymalnego poziomu zwierciadła wody oraz kierunki i prędkości przepływu wody. Na mapach ryzyka powodziowego widnieją wartości potencjalnych strat powodziowych, liczba mieszkańców zagrożonych powodzią oraz obiekty o szczególnym znaczeniu gospodarczym, przyrodniczym i kulturowym, których zalanie może spowodować znaczące straty.
Obowiązek sporządzenia map zagrożenia powodziowego i map ryzyka powodziowego spoczywa na Prezesie Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej. Natomiast mapy od strony morza, w tym morskich wód wewnętrznych przygotowują dyrektorzy urzędów morskich.
Przegląd dotyczy 255 rzek lub odcinków rzek na obszarach dorzeczy: Wisły, Odry i Pregoły o łącznej długości 14 400 km. Nowe mapy zostaną sporządzone co najmniej dla 592 rzek lub odcinków rzek na obszarach dorzeczy: Wisły, Odry, Pregoły i Niemna o łącznej długości ok. 13 000 km. Jest na to czas do grudnia 2019 r.
Projekt jest realizowany dzięki wsparciu Unii Europejskiej w ramach dofinansowania z Funduszu Spójności. Wartość dofinansowania to 44,2 mln zł, a całkowity koszt realizacji projektu wyniesie 52 mln zł.
Komentarze (0)