Konsekwentnie realizowana strategia
Tak spektakularnego sukcesu nie można było zmarnować. Postanowiono stworzyć wieloletnią kampanię promocyjno-edukacyjną opatrzoną hasłem „Bielsko-Biała chroni klimat”, składającą się z trzech podstawowych elementów: konkursów szkolnych dla dzieci i młodzieży „Szanuj energię, chroń klimat”, cyklicznych spotkań z instytucjami i biznesem, na których propagujemy lokalne dobre praktyki, oraz corocznego festiwalu nazwanego „Beskidzkim Festiwalem Dobrej Energii”. To wydarzenie integruje wokół idei dzieci, młodzież i dorosłych, ale także poprzez humor i zabawę edukuje w dziedzinie racjonalnego korzystania z energii. Dzięki już pięciu edycjom Festiwalu z ideą poszanowania energii zetknęła się ponad połowa mieszkańców. Grono Ambasadorów Klimatu, czyli osób, które na indywidualnych plakatach zaprezentowały osobiste zobowiązanie prośrodowiskowe, liczy ponad tysiąc osób. Wśród nich są urzędnicy, szefowie i pracownicy instytucji miejskich, firmy produkcyjne, handlowe i usługowe, ale także szkoły i przedszkola, sportowcy, muzycy, architekci, osoby sławne i znane, wreszcie sami mieszkańcy i ich rodziny. Najcenniejsza jednak jest współpraca ze środowiskiem edukacyjnym, gdzie funkcjonuje struktura 150 nauczycieli-koordynatorów działań kampanii na terenie swoich placówek oświatowych. To oni, dzięki stałości współpracy i zaangażowaniu, potrafią poruszyć tysiące dzieci i ich rodziców.
Warto także wspomnieć, że na emisję CO2 do powietrza w mieście największy wpływ ma sektor przemysłowy i biznes, dlatego w ratuszu organizowane są coroczne spotkania poświęcone tematyce efektywności energetycznej, których uczestnikami są właśnie podmioty gospodarcze funkcjonujące na terenie Bielska-Białej. Spotkania te są okazją do pokazania tego, co miasto realizuje w zakresie racjonalizowania zużycia energii, a także do wymiany doświadczeń z liderami w tej dziedzinie. Już ponad 60 podmiotów regularnie uczestniczy w tych spotkaniach. To środowisko ma ogromny potencjał tzw. negawatów – energii, którą jeszcze można zaoszczędzić. Właśnie tę dobrze zaplanowaną i konsekwentnie realizowaną strategię angażowania obywateli reprezentujących różne sektory życia miasta, z dopasowanym indywidualnie przekazem, z innowacyjnym podejściem do promocji, rzadko spotykanym w samorządach, charakteryzującym się dużym udziałem kontaktów indywidualnych, doceniła komisja konkursu EPSA, przyznając nagrodę projektowi „Bielsko-Biała chroni klimat”.
Komentarze (0)