Branża AGD w Polsce to 250 000 ton odzyskanych surowców i 300 000 ton zebranego sprzętu. Raport rynku AGD w Polsce 2022-2023 (dalej raport), przygotowany przez związek pracodawców AGD APPLiA, dostarcza wielu ciekawych informacji o branży. Kilka interesujących kwestii poruszamy również w wywiadzie z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA Polska.

W Polsce funkcjonuje około 2000 sklepów stacjonarnych (plus studia kuchenne) sprzedających detalicznie sprzęt AGD/RTV, głównie pod szyldami pięciu firm: Galicja, Media Expert, Media Markt, Neonet oraz RTV Euro AGD. Istotny wpływ na dystrybucję ma e-commerce, stanowiący 20-30% rynku, w zależności od kategorii i okresu. W tym aspekcie, oprócz wspomnianych firm, rośnie udział platform takich jak polskie Allegro czy międzynarodowe AliExpress i Amazon.

Nasycenie rynku

Wydatki konsumentów w Polsce na duże AGD sięgnęły w 2022 roku kwoty 12,3 mld zł, a na małe AGD 5,4 mld zł. Kwoty cały czas rosną – w 2018 roku było to odpowiednio 8,4 mld i 3,5 mld zł. W 2022 roku spadła za to produkcja względem roku 2021 (15% ilościowo, 3% wartościowo). Według raportu, powodów tego może być co najmniej kilka. Między innymi wymieniane są nasycenie rynków w latach „covidowych”, brak eksportu na wschód, spadek popytu w Polsce i ...