Jednocześnie niewiele osób zdaje sobie sprawę, że takie działania mogą przynieść znaczące korzyści finansowe. Jednak podczas zakupów nie zwracamy uwagi na to, czy dany produkt jest bezpieczny dla środowiska. Z badań o nazwie "Świadomość ekologiczna Polaków", przeprowadzonych na zlecenie TELE2 Polska przez TNS OBOP wynika, że w świadomości społecznej ekologia to przede wszystkim pozytywna, przyjazna naturze postawa, w tym głównie dbałość o przyrodę i zachowanie czystości.
Podejmowane przez Polaków działania, które sprzyjają ochronie środowiska, nie zawsze są jednak identyfikowane jako działania pro-ekologiczne. Pomimo, iż powszechnie dbamy np. o szczelność instalacji wodnej i zwracamy uwagę na zużycie energii, spośród codziennych, świadomych działań chroniących środowisko wymieniamy głównie segregowanie śmieci oraz ogólną dbałość o czystość i naturę.
Czynnikiem najsilniej różnicującym podejmowanie działań ekologicznych jest posiadanie wiedzy na ten temat. Im lepsze poinformowanie, tym powszechniejsze świadome działania. Głównym źródłem, informacji dla Polaków w tym zakresie, podobnie jak i dla pozostałych mieszkańców UE, są telewizyjne programy informacyjne. W przeciwieństwie do Szwedów (73 proc.), Polacy wspólnie z Włochami najrzadziej ze wszystkich obywateli UE czerpią informacje na temat ekologii z gazet (38 proc.). Polacy, podobnie jak Szwedzi (dwa pierwsze miejsca wśród państw UE) wolą być informowani o tym, jak dbać o środowisko niż o samych problemach związanych ze środowiskiem.
Mobilizacji do konsekwentnych zachowań proekologicznych nie sprzyja to, że wielu z nas (57 proc.) bagatelizuje rolę codziennych działań pojedynczych osób. Tymczasem to, co kupujemy i jakie decyzje podejmujemy na co dzień, ma wpływ na otaczającą nas rzeczywistość. W tym emisję CO2 do atmosfery.
Czynniki determinujące zakup towarów użytku codziennego: cena (86%), jakość (83%), marka (35%), opinie (17%), miejsce wyprodukowania (15%), opakowanie (10%), bezpieczeństwo dla środowiska (5%), inne (10%).
Źródło: TNS OBOP / wirtualnemedia.pl
Komentarze (0)