Reklama

AD1A KEMIPOL [13.12-21.12.24]

Co dalej z odpadami budowlanymi i rozbiórkowymi? Kto i gdzie będzie je segregował?

Co dalej z odpadami budowlanymi i rozbiórkowymi? Kto i gdzie będzie je segregował?
MŁ/PAP
30.04.2024, o godz. 8:01
czas czytania: około 2 minut
0

Odejście od obowiązku tzw. segregacji u źródła odpadów budowlanych i rozbiórkowych - zakłada opublikowany w poniedziałek projekt noweli ustawy o odpadach. Zgodnie z nowymi przepisami więcej środków z budżetu będą mogły też otrzymać samorządy na likwidację nielegalnych wysypisk w gminach.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Jak podano w Ocenie Skutków Regulacji (OSR) projektu opublikowanego na stronach Rządowego Centrum Legislacji (RCL), 1 stycznia 2025 r. ma zacząć obowiązywać art. 101a ustawy o odpadach, zgodnie z którym odpady budowlane i rozbiórkowe (BiR) zbiera się oraz odbiera selektywnie, z podziałem co najmniej na: drewno, metale, szkło, tworzywa sztuczne, gips, odpady mineralne, w tym beton, cegłę, płytki i materiały ceramiczne oraz kamienie.

Przepisy miały zobowiązywać podmioty do segregowania odpadów budowlanych i rozbiórkowych w miejscu wytworzenia – u źródła.


Już 11 czerwca szkolenie online

Zmiany w zakresie gospodarki odpadami budowlanymi i rozbiórkowymi.

Zmiany oraz pojawiające się problemy

szczegóły na: odpadybudowlane.abrys.pl


Jak wskazano w celu wyeliminowania wątpliwości interpretacyjnych wobec art. 101a, dotyczących tego, czy odpady BiR faktycznie mają być segregowane u źródła, wskazuje się np. brak jednoznacznego stwierdzenia kogo dotyczy obowiązek selektywnego zbierania i odbierania odpadów BiR.

Dodatkowo, jak wskazano w OSR, działanie art. 101a w obecnym brzmieniu może przyczynić się do wzrostu kosztu odbioru odpadów BiR z miejsca prowadzonego remontu czy budowy z uwagi na konieczność zapewnienia selektywnego zbierania i odbierania wymienionych w ustawie sześciu frakcji, czy problemy logistyczne z ustawieniem większej liczby kontenerów na poszczególne frakcje na terenach o ścisłej zabudowie.

Możliwy rozwój szarej strefy?

W OSR wskazano też, że możliwy jest rozwój szarej strefy w zakresie zagospodarowania odpadów BiR, z uwagi na hipotetyczny wyższy koszt legalnego odbioru i zbiórki odpadów podzielonych na frakcje. W konsekwencji może doprowadzić to do większej liczby dzikich wysypisk i porzucania odpadów.

Planowana zmiana brzmienia art. 101a, polega na tym, że system zbiórki nie będzie opierał się na obowiązku segregacji u źródła, ale umożliwiał też przekazanie odpadów BiR innemu uprawnionemu podmiotowi, który zajmie się ich segregacją.

Co z tą segregacją?

“Projektowany przepis będzie (…) umożliwiał przekazanie odpadów budowlanych i rozbiórkowych innemu uprawnionemu podmiotowi, który zajmie się wysegregowaniem ww. odpadów. Zatem nie będzie obowiązku segregacji odpadów budowlanych i rozbiórkowych wyłącznie u źródła” – podano w OSR.

Dodatkowo projekt zakłada, umożliwienie przekazywania środków z rezerwy celowej, właściwym organom administracji samorządowej na likwidację miejsc nielegalnego gromadzenia odpadów, w wysokości ponad 80 proc. wartości usunięcia odpadów. Obecnie można przekazać do 80 proc. wartości potrzebnych środków, a 20 proc. to musi być wkład własny organu administracji samorządowej. 

 

 


Nowelizacja ustawy ma pomóc w sprzątaniu odpadów niebezpiecznych


 

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Reklama

AD3b ODPADY (odpady budowlane) 25.11.24-13.01.25

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Odpady
css.php
Copyright © 2024