Reklama

AD1A PTAK GARDEN WARSAW EXPO [19.11-19.12.24]

Coraz więcej miast w Polsce z etykietą „smart”

Coraz więcej miast w Polsce z etykietą „smart”
Barbara Krawczyk
16.03.2015, o godz. 8:52
czas czytania: około 15 minut
0

Wyzwania, jakie niesie za sobą współczesna urbanizacja, sprawiają, że coraz głośniej mówi się o kompleksowym podejściu do zarządzania miastem. Na świecie wiele ośrodków poczyniło już pierwsze kroki w celu zbudowania w pełni inteligentnego miasta. Również polskie samorządy coraz częściej stawiają na tę koncepcję.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1a regionalne Radomsko [31.10 – 2.12.2024]

Konieczne fundamenty

W Polsce działania w kierunku wdrożenia smart city podjęły m.in. Rzeszów, Gdańsk, Kraków, Bielsko-Biała i Środa Wielkopolska. Ich przedstawiciele zgodnie podkreślają, że inteligentne rozwiązania na poziomie miasta należy budować na fundamencie tego, co już istnieje. Trzeba też zacząć od ustalenia długoterminowej strategii rozwoju i od definicji celów. Warto wybrać projekty o najwyższym priorytecie dla mieszkańców miasta, a następnie konsekwentnie je realizować.

Ciekawym przykładem miasta, które osiągnęło najwyższy w Polsce wskaźnik tzw. stopnia inteligencji – wg rankingu przeprowadzonego w ramach „European Smart City Projekt”, przygotowanego przez Politechnikę Wiedeńską (www.smart-cities.eu) – jest Rzeszów. – Już w 2008 r., przyjmując do realizacji Strategię Marki Rzeszowa oraz Program Promocji Miasta Rzeszowa na lata 2009–2013, wyznaczyliśmy kierunki rozwoju wpisujące się w ideę smart city. Ich celem była budowa miasta innowacyjnego, które w sposób synergiczny łączyć będzie innowacyjne zarządzanie miastem, zaawansowane technologie, innowacyjną naukę, kulturę i sztukę oraz innowacyjny biznes i inicjatywy obywatelskie – mówi T. Ferenc. Jak przekonuje, na przestrzeni tych lat zainicjowano wiele zintegrowanych przedsięwzięć budujących wizerunek miasta nowoczesnego, skomunikowanego, dbającego o środowisko naturalne oraz o zdrowie i bezpieczeństwo mieszkańców. Najważniejsze zrealizowane przedsięwzięcia, budujące markę „Rzeszów – stolica innowacji”, stanowiące odpowiedź na aktualne i przyszłe potrzeby nowoczesnego społeczeństwa oraz bazę dla rozwoju innych sfer inteligentnego miasta, dotyczyły: zintegrowanego transportu, systemu zaopatrzenia w wodę i gospodarki odpadami, inwestycje w bazę edukacyjną. Obejmowały też szerokopasmowy Internet i zarządzanie miastem z flagowym projektem pn. „Punkty Obsługi Mieszkańca w Centrach Handlowych” oraz  innowacyjne obiekty architektoniczne, jak okrągła kładka dla pieszych (fot. 3).

– Rzeszów planuje przedsięwzięcia w sposób długofalowy. Obecnie w ramach Aktualizacji Strategii Marki i Programu Promocji Miasta Rzeszowa na lata 2014-2020 wyznaczone zostały cztery kierunki rozwoju: Rzeszów – centrum biznesu, Rzeszów – centrum turystyki biznesowej i dystrybucji ruchu turystycznego, Rzeszów – dynamiczny ośrodek akademicki oraz Rzeszów – kierunek smart city – wylicza T. Ferenc i  podkreśla, iż w  koncepcję smart city wpisuje się realizacja programu transportowego (w tym m.in. system obszarowego sterowania ruchem, system informacji pasażerskiej, e-bilet, polityka parkingowa), wdrażanie projektów związanych z ochroną środowiska, edukacją, wsparciem przedsiębiorczości, np. rozwój ekosystemów start-upowych, kontynuacja programu „Innowacyjna Architektura, Innowacyjne Planowanie Przestrzenne”, a także programy rewitalizacji miejskich osiedli. Rzeszów jako smart city poprzez swoje działania chce zapewnić mieszkańcom wysoką jakość życia, chce inspirować lokalną społeczność i włączać ją do procesu tworzenia przestrzeni miejskiej, a przez to kształcić i przyciągać talenty, które decydować będą o jego atrakcyjności i dynamice rozwoju.

Przestrzeń miejska potrzebuje projektów infrastrukturalnych wykorzystujących technologie smart. Wiedzą o tym przedstawiciele Gdańska, którzy podjęli się wdrożenia projektu pn. TRISTAR. Jest to zintegrowany system zarządzania ruchem w trybie automatycznym na obszarze całego Trójmiasta poprzez zastosowanie technologii z dziedziny inteligentnych systemów transportowych (ITS). – Jest to wspólna inwestycja trzech miast: Gdyni, Gdańska i Sopotu. Liderem i beneficjentem rozliczającym projekt jest Gdynia. W znacznym stopniu, bo aż w 85%, inwestycja dofinansowywana jest ze środków UE, co powoduje, że po rozdzieleniu koniecznego wkładu własnego miasta nie ponoszą na jego wykonanie znacznych kosztów – tłumaczy Michał Piotrowski z Kancelarii Prezydenta z Urzędu Miejskiego w Gdańsku. I dodaje, że systemy zarządzania ruchem już od pewnego czasu są standardami w Europie. W Polsce jest to pierwszy tak kompleksowy projekt i, co ważne, jest możliwa jego rozbudowa (więcej w ramce). Ciekawym projektem jest też modernizacja oświetlenia ulicznego na wybranych odcinkach gdańskich ulic. Zostaną one wyposażone w inteligentny system sterowania oświetleniem. Modernizacja kosztować będzie ok. 6 mln zł i zostanie dofinansowana kwotą ok. 2,7 mln zł przez NFOŚiGW w ramach programu „SOWA – energooszczędne oświetlenie uliczne”. Planuje się wymianę 3745 sztuk opraw oświetleniowych. Jak szacują przedstawiciele Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku, oszczędności kosztów zakupu energii dla zmodernizowanych opraw wyniosą ok. 660 tys. zł rocznie. Zmodernizowane latarnie włączone zostaną do działającego w mieście komputerowego systemu monitoringu i sterowania oświetleniem, który umożliwia zarządzanie oświetleniem przez Internet, bez potrzeby kontrolowania przez pracowników słupów oświetleniowych. Ponadto w ramach projektu e-mobility miasto zakupiło samochody elektryczne i postawiło stacje dokujące. – Cztery fabrycznie nowe samochody elektryczne, trzy ogólnodostępne stacje ładowania takich pojazdów – takim ekobilansem drogowym zamknął się 2014 rok w Gdańsku – mówi M. Piotrowski, który zaznacza, że ponadto miasto przygotowuje wstępne analizy koncepcyjne systemu zarządzania zużyciem mediów (prądu, ogrzewania itp.) w budynkach użyteczności publicznej. Przedstawiciel Kancelarii zapewnia, że Gdańsk, jako dynamiczne i ciągle rozwijające się miasto, dalej będzie realizował kolejne projekty w ramach koncepcji smart city.

Na rzecz „uinteligentnienia”

Kolejnym miastem, które już od paru lat realizuje koncepcję smart city, jest Kraków. – Zależy nam na wdrażaniu inteligentnych rozwiązań, które ułatwiają nie tylko załatwianie urzędowych spraw, ale po prostu życie w naszym mieście. Skupiamy się na takich dziedzinach jak zarządzania usługami publicznymi, transport, turystyka i obsługa mieszkańców – stwierdza Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa. I dodaje, że jedną z priorytetowych dziedzin jest rozwój transportu zbiorowego, szczególnie komunikacji tramwajowej. Budowie nowych linii oraz zakupom nowoczesnego sprzętu towarzyszy wdrażanie inteligentnych systemów sterowania ruchem. Z jednej strony chodzi o zapewnienie priorytetu dla ruchu tramwajowego oraz dynamiczną informację dla pasażerów, z drugiej zaś o takie dostosowanie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach, by zminimalizować występowanie korków. Prezydent Krakowa podkreśla, że w przypadku rozwiązań smart nie można pominąć serwisu pn. Obserwatorium. Umożliwia on każdemu, bez wychodzenia z domu czy biura, sprawdzenie bardzo wielu informacji dotyczących przestrzeni Krakowa. Do tej pory większość tych danych można było uzyskać wyłącznie podczas wizyty w magistracie, teraz dostępne są z poziomu każdego użytkownika. Serwis najbardziej ucieszy osoby planujące budowę domu i zakup własnego „M”, a także deweloperów oraz inwestorów. Miasto zamierza rozwijać portal i prezentować w nim coraz więcej informacji z urzędowych zasobów, a dostępne w nim dane będą stale aktualizowane. Nowością jest choćby naniesiona na mapę Krakowa informacja o wycinkach drzew i nowych nasadzeniach. – Nie poprzestajemy na już działających inteligentnych systemach. W przyszłości chcemy rozbudować aplikację MyKRK, utworzyć Mieszkaniowy Bank Zamian, uruchomić platformę do zgłaszania barier dla osób niepełnosprawnych, a także poszerzać system nadzoru infrastruktury drogowej – zapowiada J. Majchrowski.

A jaki jest planowany zakres wdrożenia koncepcji smart city w Bielsku-Białej? – Od roku mamy już gotową miejską sieć szerokopasmową o wysokiej przepustowości, która może być znakomitym fundamentem innych działań. Planuje się realizację inteligentnego systemu transportu, ruszyła już także sieć wypożyczalni miejskich rowerów. W planie jest ponadto zdalny monitoring energetyczny budynków miejskich. Sam urząd systematycznie wdraża e-usługi w administracji – wylicza P. Sołtysek.

Smart city to także rozwiązania wdrażane w sektorze gospodarki wodnej. – Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej, Wodociągów i Kanalizacji w Środzie Wielkopolskiej, jak każda tego typu instytucja, borykało się z problemem strat wody, która była pobierana ze źródła, ale nie była sprzedawana. Fakt ten wynikał z kilku czynników: długiego czasu wykrywania i usuwania awarii w sieci wodociągowej, niedoskonałości urządzeń pomiarowych oraz zdarzającego się nielegalnego poboru wody przez odbiorców poprzez ingerencję w pracę wodomierzy. Dzięki wdrożonemu rozwiązaniu smart metering u odbiorców zainstalowano specjalne, nowoczesne wodomierze wyposażone w nakładkę pozwalającą na precyzyjny odczyt parametrów pracy wodomierza oraz rejestrowanie wszelkich zdarzeń, a także wysyłanie tych informacji do centralnego serwera w celu ich analizy – wyjaśnia Anna Kondej z firmy Orange Polska, wdrażającej projekt (więcej nt. realizacji w miesięczniku „Wodociągi-Kanalizacja” 3/2015).

Tagi:

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad2 odpady budowlane [04.11-03.12.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do
css.php
Copyright © 2024