Reklama

AD1A PTAK GARDEN WARSAW EXPO [19.11-19.12.24]

Coraz więcej miast w Polsce z etykietą „smart”

Coraz więcej miast w Polsce z etykietą „smart”
Barbara Krawczyk
16.03.2015, o godz. 8:52
czas czytania: około 15 minut
0

Wyzwania, jakie niesie za sobą współczesna urbanizacja, sprawiają, że coraz głośniej mówi się o kompleksowym podejściu do zarządzania miastem. Na świecie wiele ośrodków poczyniło już pierwsze kroki w celu zbudowania w pełni inteligentnego miasta. Również polskie samorządy coraz częściej stawiają na tę koncepcję.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1a regionalne Radomsko [31.10 – 2.12.2024]

Zbieranie danych i zarządzanie informacją

Jak tłumaczy dr Andrzej Sobczak ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, polskie miasta przyszłości to takie, które potrafią wykorzystać dane funkcjonujące w całej przestrzeni miejskiej. Potrafią zatem pozyskać dane z wielu źródeł, scalić je i zamienić w przydatną dla miasta informację i wiedzę.

– Inteligentne miasta udostępniają swoje dane w otwartych formatach, które obywatele i przedsiębiorcy mogą wykorzystywać w innowacyjnych aplikacjach m.in. w celu poprawy codziennego życia mieszkańców – dodaje Artur Koziołek z Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji. Jego zdaniem, coraz więcej miast dostrzega potencjał drzemiący w ponownym wykorzystywaniu danych, a w przyszłości powinno stać się to standardem w całej Polsce. Przyszłość inteligentnych miast to uwalnianie kreatywnej energii Polaków, ułatwianie łączenia danych z wielu źródeł i wygodnego ich wyszukiwania przy użyciu portali takich jak Centralne Repozytorium Informacji Publicznej (danepubliczne.gov.pl).

Warto podkreślić, że pierwszym miastem w Polsce, które realizuje tzw. politykę otwartości, jest Gdańsk. Polityka otwartości jest procesem, który polega na udostępnianiu obywatelom danych gromadzonych przez miasto i ułatwia im drogę dotarcia do informacji publicznych. Jej celem jest stworzenie warunków dla innowacyjnego zastosowania informacji oraz inspirowanie przedsiębiorczości. – Miasto Gdańsk chce wyjść naprzeciw oczekiwaniom obywateli i ułatwić im drogę dotarcia do informacji publicznych. Dostęp do danych za pomocą specjalnie dedykowanego portalu pozwoli mieszkańcom w łatwy sposób zapoznać się ze sposobem funkcjonowania ich miasta. Umożliwi też zwiększenie zaangażowania w sprawy miasta oraz ułatwi realizowanie nowych inicjatyw społecznych i biznesowych, opartych na danych publicznych – podkreśla M. Piotrowski.

Szybki rozwój nowych technologii, które ułatwiają codzienne życie i zapewniają szybszy dostęp do usług czy też zasobów administracji, powoduje jednocześnie, że coraz więcej dziedzin ludzkiej aktywności i sektorów gospodarki, także tych o krytycznym znaczeniu (np. finansów, energetyki i transportu), opiera się na nieprzerwanym dostępie do Internetu. – W zinformatyzowanym świecie i coraz bardziej zinformatyzowanym państwie koniecznością staje się więc ochrona cyberprzestrzeni – zaznacza A. Koziołek. Jak twierdzi, wyzwanie jest tym większe, że państwo, dbając o bezpieczeństwo, nie może ingerować w wolności obywatelskie. Z tego względu tak ważne jest zwiększanie kompetencji i wiedzy z dziedziny bezpieczeństwa teleinformatycznego. Przyjęty przez rząd w czerwcu 2013 r. dokument pn. Polityka ochrony cyberprzestrzeni RP bardzo duży nacisk kładzie na działania edukacyjne. – Prawdziwe smart cities to nie tylko nowoczesne technologie, ale także technologie używane z rozwagą i w bezpieczny sposób – konkluduje.

Andrzej SzymanekAndrzej Szymanek

prezes Zarządu Veolia Energia, Łódź

Idea smart cities, która ostatnio często pojawia się w dyskusjach nad przyszłością polskich miast, nie jest modą, która za chwilę się zdezaktualizuje. „Smart” oznacza optymalizację wykorzystania zasobów, poprawę efektywności wykorzystywania energii oraz działania na rzecz środowiska naturalnego. U podstaw tworzenia inteligentnych miast leżą systemy zarządzania m.in. miejską infrastrukturą, włączając w to sieć ciepłowniczą. Zarządzanie inteligentną siecią jest istotną częścią efektywnego gospodarowania zasobami naturalnymi i technicznymi, z tego względu rozpoczęliśmy już prace nad wdrażaniem tego typu rozwiązań w Poznaniu, Warszawie i Łodzi. Technologie „smart” przekładają się na bezpieczeństwo dostaw i niezawodność działania instalacji ciepłowniczych, konkurencyjną cenę ciepła systemowego i komfort użytkowania dla klientów. A kluczem do sukcesu jest wpisanie inteligentnych rozwiązań w specyfikę konkretnego miasta.

O doświadczeniach polskich miast w realizacji idei smart city – czytaj także w marcowym wydaniu “Przeglądu Komunalnego”

Tagi:

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad2 odpady budowlane [04.11-03.12.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do
css.php
Copyright © 2024