1 / 3

15 autobusów elektrycznych zakupi do końca 2020 r. częstochowskie MPK. Dostarczy je, za 48 mln zł, Autosan. „Elektryki” bez ładowania będą mogły przejechać 240 km.

W siedzibie Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Częstochowie została podpisana umowa, na mocy której do końca 2020 r. tabor miejskiego przewoźnika wzbogaci się o 15 nowych, elektrycznych autobusów. Dostawę 12-metrowych autobusów zapewni firma Autosan, wyłoniona w postępowaniu przetargowym, która za wyprodukowanie pojazdów wraz z infrastrukturą do ładowania i długoterminowy najem całości na 7 lat otrzyma około 48 mln zł brutto.

Odpowiednie dokumenty pozwalające na finalizację zamówienia zostały podpisane przez prezesa Autosanu, Eugeniusza Szymonika oraz prezesa MPK, Mariusza Sikorę i jego zastępcę, Roberta Madeja.

Częstochowa testuje

W ramach testów przygotowujących demonstracyjny egzemplarz elektrycznego Autosanu wozi już od dwóch tygodni częstochowskich pasażerów. Oprócz przestronnego wnętrza, bogatego wyposażenia i zeroemisyjnego napędu, najbardziej charakterystyczny dla tych autobusów będzie zasięg, jaki osiągną na jednym ładowaniu. Będzie to ok. 240 km. Pozwoli to na eksploatację nowego taboru na zdecydowanej większości tras linii MPK.

Jak informuje producent, zeroemisyjne SANCITY 12LFE przeznaczone dla Częstochowy wyposażone zostaną w silniki TM4, baterie firmy IMPACT oraz system kondycjonowania baterii. Ładowanie odbywać się będzie za pomocą ładowarek firmy ENIKA typu plug-in. Pojazdy będą klimatyzowane i wyposażone w niezbędne dla nowoczesnych autobusów miejskich urządzenia.

Lepsza Komunikacja w Częstochowie

Transakcja jest elementem programu Lepsza Komunikacja w Częstochowie, zgodnym z kierunkiem rozwoju taboru zakładanym w ustawie o elektromobilności. Jest też realizacją istotnego zakresu niedawnej ugody z NFOŚiGW, dotyczącej uzyskania przez MPK zakładanego wcześniej efektu ekologicznego. Nie udało się go uzyskać poprzez gazowo-elektryczne hybrydy zamówione przez MPK dzięki środkom z programu NFOŚiGW „Gazela”. Prototypowe autobusy okazały się wadliwe i są w większości unieruchomione. Ich proces naprawy, po niełatwym dialogu technicznym prowadzonym przez MPK, rozpoczął się dopiero niedawno. Partnerem jest tu także Autosan, który z powodzeniem udoskonalił konstrukcję jednej z hybryd.

Czytaj więcej

2 Komentarze

  1. A nie prościej zbudować sieć trolejbusową. Autobusy nie muszą mieć tak dużych akumulatorów, których produkcja niweczy efekt ekologiczny. W Tychach funkcjonują trolejbusy, które mogą się tez poruszać bez trakcji w pewnym zakresie (Solaris Trollino 12MB).
    I to jest najlepsze rozwiązanie…..

  2. Ci ludzie w tej Częstochowie to naprawdę mają problemy psychiczne, już raz mieli nauczkę z prototypami, że musieli to wycofać a firma która to im sprzedała zbankrutowała. To teraz wzięli kolejną pisowską wydmuszkę Autosan, jakie ma doświadczenie ta firma z produkcją tych autobusów elektrycznych – …w ramach testów przygotowujących demonstracyjny egzemplarz elektrycznego Autosanu wozi już od dwóch tygodni częstochowskich pasażerów.”

Skomentuj