Reklama

AD1A TOMRA [15.04-15.05.24]

Czy ekostrefy to dobry pomysł?

Czy ekostrefy to dobry pomysł?
Barbara Krawczyk
21.05.2015, o godz. 11:52
czas czytania: około 8 minut
0

Który polski samorząd będzie pionierem w ograniczaniu wjazdu do centrum miasta pojazdów zanieczyszczających powietrze? Co należy wziąć pod uwagę przy wyznaczaniu tego typu obszarów? Czy samorządy są w ogóle zainteresowane wprowadzeniem tzw. ekostrefy?

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1b Biuro Rozwoju Gdańska – rekrutacja [26.04.24-25.05.24]

Priorytetem odpowiednia infrastruktura

– Obecny przebieg dróg krajowych przez Bydgoszcz nie pozwala na wprowadzenie radykalnych ograniczeń wjazdu pojazdów do centrum ze względu na normy ekologiczne – mówi Marta Stachowiak, doradca Prezydenta Miasta z Urzędu Miasta Bydgoszczy. Jak podaje, samorząd musi mieć na uwadze to, że przez ścisłe centrum miasta przebiegają dwie drogi krajowe nr 25 i 80. A wprowadzenie ograniczeń w centrum oznaczałoby przy obecnie funkcjonującym układzie dróg pogorszenie płynności ruchu i komfortu życia mieszkańców przy innych ulicach, które nie są przystosowane do przenoszenia większych natężeń ruchu. – Podejmujemy jednak starania zmierzające do ograniczeń ruchu tranzytowego w obrębie centrum. Z początkiem 2016 r. zmieni się przebieg DK nr 80. Po wybudowaniu trasy S5, której częścią jest północno0-zachodnia obwodnica Bydgoszczy, zaistnieje też możliwość wyprowadzenia ruchu tranzytowego poruszającego się DK nr 25 – kierunek Inowrocław-Bydgoszcz-Koszalin – informuje M. Stachowiak. Realizacja tej inwestycji planowana jest na 2019 r. – Z tego powodu w najbliższych latach nie będziemy korzystać z rozwiązań, jakie stworzy nowe rozwiązanie legislacyjne. Tym niemniej oceniamy je jako krok w dobrym kierunku, który stwarza możliwość poprawy stanu powietrza w centrach dużych miast – dodaje.

Konieczna szczegółowa analiza

Na temat wprowadzenia ekosterf mówi też Bartosz Frankowski, naczelnik Wydziału Środowiska UM w Gdyni – Projekt nowelizacji ustawy Prawo ochrony środowiska przewiduje przyznanie radom gmin uprawnienia do fakultatywnego wprowadzenia stref ograniczonej lub zakazanej emisji z transportu. Przed podjęciem ewentualnych uchwał wdrażających takie strefy konieczna będzie analiza czy wprowadzenie takich zakazów lub ograniczeń jest zasadne ze względu na planowany do osiągnięcia cel. Z pomiarów powietrza realizowanych przez Fundację ARMAAG wynika, że stan jakości powietrza w Gdyni jest dobry. W 2014 r. jedynie kilka razy odnotowano przekroczenie dopuszczalnych poziomów pyłu PM10, przy czym zachowana była dopuszczalna prawem częstość przekroczeń poziomu dopuszczalnego w roku. – Ponadto, jak informuje B. Frankowski, szczegółowa analiza problemu zostanie przeprowadzona po uchwaleniu stosownych zmian w ustawie Prawo ochrony środowiska. Ewentualne uzyskanie przez Radę Miasta uprawnienie do wprowadzania zakazu wjazdu pojazdów niespełniających norm emisyjnych w Gdyni będzie wykorzystane po wcześniejszym przeanalizowaniu wpływu na zdolność transportową, a w szczególności pójdzie w parze z zachętami do korzystania z transportu publicznego oraz do wykorzystywania rowerów w celach transportowych.

Działajmy wielotorowo

– Oczywiście dostrzegamy problem rosnącego zanieczyszczenia miast. Uważamy jednak, że, aby temu zaradzić, trzeba działać wielotorowo. W Olsztynie przykładowo stawiamy na transport publiczny. Budujemy od podstaw linię tramwajów, która ma być ukończona jeszcze w tym roku, budujemy buspasy oraz wiele innych udogodnień dla pasażerów komunikacji miejskiej. Rozwijamy także sieć ścieżek rowerowych. – zapowiada Marta Bartoszewicz, rzecznik prasowy z Urzędu Miasta Olsztyna. Z kolei odnosząc się do ustawy informuje, że to na razie za wcześnie jest, by wypowiadać się w tej kwestii, skoro nie wiadomo jeszcze jak będzie finalnie brzmiała. Ponadto, jak twierdzi M. Bartoszewicz, Olsztyn nie ma jeszcze narzędzi, by wprowadzać ewentualne ograniczenia.

Ekostrefy to doby pomysł

Z kolei Prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak podkreśla, że powinniśmy korzystać z doświadczeń miast zachodu Europy. Dlatego wprowadzenie ekosfer jest dobrym rozwiązaniem, które służy poprawie komfortu życia mieszkańców przez poprawę jakości powietrza i zmniejszenie ruchu w transporcie indywidualnym. Jednocześnie Poznań podejmuje wiele działań, które służą wzmocnieniu transportu zbiorowego i rowerowego – Będziemy budować parkingi Park & Ride, zmieniamy priorytet na skrzyżowaniach dla autobusów i tramwajów, swoje plany przedstawi wkrótce nasz nowy oficer rowerowy. Chcemy pomóc mieszkańcom w zmianie sposobu poruszania się po mieście. Ekostrefy są więc jednym argumentów w dyskusji o Poznaniu. Zaznaczę, że analizy tego gdzie i jakie ograniczenia mogłoby u nas obowiązywać dopiero przed nami – zapowiada prezydent Jaśkowiak.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad1d MBP [12.04-27.05.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

AD3b PZO 2024 [19.04-11.06.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do
css.php
Copyright © 2024