Dąbrowa Górnicza. Nadchodzi komunikacyjna rewolucja

Dąbrowa Górnicza. Nadchodzi komunikacyjna rewolucja
28.09.2021, o godz. 11:59
czas czytania: około 3 minut
0

Przed mieszkańcami Dąbrowy Górniczej kolejna odsłona trwającej w mieście komunikacyjnej rewolucji. Tym razem przebudowywana będzie główna komunikacyjna oś miasta, którą kursują tramwaje. Umowa z generalnym wykonawcą przebudowy ul. Piłsudskiego i części ul. Królowej Jadwigi została podpisana.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Zmodernizowane torowisko tramwajowe oraz drogi i chodniki, udogodnienia dla pieszych i rowerzystów, łatwiejszy dostęp do tramwajów i autobusów – taki ma być efekt wspólnego przedsięwzięcia spółki Tramwaje Śląskie S.A. i miasta Dąbrowa Górnicza. Kompleksowa przebudowa obejmie odcinek od ul. Kasprzaka do granicy Dąbrowy Górniczej z Będzinem. Na etapie przetargu został on jednak podzielony na dwie części, a granicą między nimi jest rondo przy al. Róż. Firmy, które podejmą się tego przedsięwzięcia, zostały wyłonione podczas przetargu zakończonego aukcją elektroniczną.

Cel: Podnieść jakość komunikacji tramwajowej

W pierwszej kolejności, w poniedziałek 27.09.2021 r. podpisane zostały umowy między zamawiającymi a krakowską firmą ZUE S.A., która przebuduje odcinek od al. Róż do ul. Kasprzaka. – Naszym nadrzędnym celem jest stałe podnoszenie jakości komunikacji tramwajowej. Dlatego od kilku lat prowadzimy bardzo intensywne prace modernizacyjne infrastruktury i kupujemy nowe tramwaje. Myślę, że przebudowane wcześniej torowisko na ulicy Kasprzaka jest dobrym przykładem tej zmiany. Teraz pora na kolejny odcinek w stronę centrum miasta. Chcemy, by po modernizacji torowisk, w Dąbrowie Górniczej pojawiły się na liniach nowe, niskopodłogowe tramwaje – mówił Bolesław Knapik, prezes Zarządu spółki Tramwaje Śląskie S.A., a Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej zaznaczał: – Efekt tej inwestycji przyniesie ważną zmianę, którą planowaliśmy i zapowiadaliśmy od kilku lat. Modernizacja linii tramwajowej to uzupełnienie działań związanych z budową centrów przesiadkowych przy dworcach i przebudową układu drogowego. Te rozwiązania sprawią, że będzie można łatwiej i wygodniej przemieszczać się po mieście, a samo miasto stanie się dla wszystkich bardziej przyjazne i dostępne.

Mniej hałasu i drgań

Przeznaczony do modernizacji odcinek dwutorowej linii tramwajowej ma ok. 2600 metrów długości, zatem przebudowa obejmie niemal 5200 metrów toru pojedynczego. Torowisko wykonane zostanie w konstrukcji klasycznej na podkładach strunobetonowych, a na przejazdach przez jezdnię oraz przy przystankach tramwajowych ułożone zostaną prefabrykowane płyty torowe. W obu przypadkach zastosowane zostaną nowoczesne systemy elastycznego montażu szyn, ograniczające emisję hałasu i drgań. Przebudowanych zostanie 10 peronów przystankowych (w tym 4 perony na zintegrowanych tramwajowo-autobusowych przystankach Gołonóg Manhattan i Dąbrowa Górnicza Aleja Róż), zamontowane smarownice torowe, przebudowane układy odwodnieniowe, przebudowana sieć trakcyjna wraz z układem zasilania. – Mamy 30 lat doświadczeń w tego typu realizacjach. W regionie przebudowywaliśmy ostatnio m.in. torowiska w Zabrzu i budowaliśmy katowickie Centrum Przesiadkowe Zawodzie. Nie mogę obiecać, że modernizacja w Dąbrowie Górniczej nie spowoduje utrudnień; mogę jednak zapewnić, że zrobimy wszystko, by zrealizować zadanie na najwyższym poziomie i w założonym terminie – mówił Wiesław Nowak, prezes Zarządu firmy ZUE S.A.

Nowe chodniki, ścieżki rowerowe i zieleńce

W zakresie miejskim inwestycji jest m.in. budowa i przebudowa chodników, ciągów pieszo-rowerowych, drogi dla rowerów oraz zieleńców, przebudowa układu drogowego i oświetlenia ulicznego, budowa ronda turbinowego na skrzyżowaniu ul. Piłsudskiego z ul. Morcinka, budowa przystanków autobusowych, przebudowa przejścia podziemnego na Redenie i likwidacja dwóch innych przejść podziemnych.

Zadanie pn. „Przebudowa torowiska wydzielonego w ciągu ul. Królowej Jadwigi i ul. Piłsudskiego w Dąbrowie Górniczej na odcinku od al. Róż do ul. Kasprzaka” jest jednym z elementów „Zintegrowanego Projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego” współfinansowanego przez Unię Europejską. Wartość zadania wynosi niemal 62 mln zł netto (ok. 75,9 mln zł brutto) z czego część tramwajowa finansowana przez spółkę Tramwaje Śląskie S.A. wynosi ok. 1/3 tej wartości.

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do
css.php
Copyright © 2024