Reklama

AD1A SELEKTYWNA [13.01-28.01.25]

Dotacje dla Podlasia na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym

Dotacje dla Podlasia na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym
Bartłomiej Leśniewski
04.12.2024, o godz. 13:52
czas czytania: około 2 minut
0

O 45,3 mln zł mogą się starać podlaskie samorządy na dofinansowanie organizacji przewozów autobusowych w regionie. Od 3 do 9 grudnia można składać wnioski w tej sprawie - poinformował w środę na konferencji prasowej w Białymstoku wojewoda podlaski Jacek Brzozowski.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1B Sprawozdania roczne BDO WOD-KAN [13.01-24.02.25]

Pieniądze pochodzą z rządowego Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Ile pieniędzy i jakie gminy otrzymają ma być wiadomo jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia – poinformował wojewoda.

Ministerialna pula

Pule pieniędzy na poszczególne regiony na dany rok ustala ministerstwo infrastruktury. Fundusz działa od 2019 r. Ma wspierać samorządy w organizacji przewozów, aby zapobiegać wykluczeniu komunikacyjnemu mieszkańców tak, aby mogli dojechać komunikacją publiczną do szkół, przedszkoli, pracy, lekarza, urzędów.

Wojewoda Brzozowski poinformował, że w 2023 r. podlaskie samorządy wykorzystały na wsparcie przewozów autobusowych ok. 20 mln zł, czyli połowę dostępnych środków. Dodał, że wprowadzaną obecnie nowością ma być możliwość zawierania przez samorządy nie rocznych, a kilkuletnich umów z przewoźnikami i może wpłynie to na lepsze wykorzystanie dostępnych pieniędzy. Dodał, że ta nowość w programie jest wprowadzona w odpowiedzi na uwagi i propozycje zgłaszane przez samorządy.

Wsparcie z funduszu jest stałe i wynosi 3 zł do tzw. wozokilometra – przypomniał wojewoda.

 Ważne wsparcie

Przewodniczący Związku Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego, wójt gminy Turośń Kościelna Grzegorz Jakuć powiedział, że wsparcie z funduszu przewozów autobusowych w Podlaskiem jest ważne, bo region nie jest gęsto zaludniony, miejscowości wymagają połączeń i komunikacji, dofinansowanie pozwala te problem minimalizować. Dodał, że często chodzi o kursy, które nie są ekonomicznie opłacalne.

“Rachunek ekonomiczny zawsze jest negatywny, bo to są przeważnie kursy ekonomicznie nieuzasadnione, więc przy tym wsparciu zewnętrznym możemy te utrudnienia zminimalizować i zapewnić naszym mieszkańcom coś, co w życiu jest rzeczą nieodzowną, czyli możliwość normalnego funkcjonowania” – powiedział Jakuć. Podał, że np. spółka PKS Nova z powodów ekonomicznych likwiduje od 1 stycznia 2025 r. jedno z dotychczasowych połączeń i trzeba myśleć jak tę komunikację – choć dla niewielkiej liczby osób – zapewnić.

Od początku z funduszu korzysta sąsiadująca z Białymstokiem gmina Choroszcz. Burmistrz Chroszczy Robert Wardziński podkreślił, że gmina rozwija się, rozbudowuje i można mówić o utrzymaniu już istniejących, a nawet rozwoju nowych połączeń komunikacyjnych, organizacji nowych przystanków, choć niestety niektóre nie są ekonomicznie uzasadnione.

Przy organizacji kursów gminy korzystają z ofert różnych przewoźników.

Udostępnij ten artykuł:

Reklama

AD2 ZM Zieleń na terenach zabytkowych [08.01-31.01.25]

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

AD2 ZM Zieleń na terenach zabytkowych [08.01-31.01.25]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

AD1A SELEKTYWNA [13.01-28.01.25]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2025