Drzewa zamiast samochodów - tak będzie w Katowicach

Drzewa zamiast samochodów - tak będzie w Katowicach
23.09.2020, o godz. 14:17
czas czytania: około 4 minut
1

Metamorfozę ulicy Warszawskiej w Katowicach prezydent Marcin Krupa zapowiedział już jesienią 2018 r. w ramach swojego programu wyborczego „Umowy z mieszkańcami Katowic”, w którym mówił m.in. o „przywróceniu zieleni na ulicach miasta” i „nasadzeniach drzew na ulicach”. Czy przyszedł czas na spełnienie obietnic?

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Ulica Warszawska w Katowicach jest ważną arterią drogową prowadzącą od katowickiego rynku w kierunku wschodnim – m.in. do Uniwersytetu Śląskiego i Uniwersytetu Ekonomicznego. Dziś dominuje tam ruch samochodowy, tramwajowy i parkingi. Piesi dysponują wąskimi chodnikami.

To wszystko ma się zmienić – gruntowną rewitalizację przejdzie odcinek ul. Warszawskiej od skrzyżowania z ul. Dyrekcyjną do skrzyżowania z ul. Francuską. Koncepcję tego przedsięwzięcia prezydent Marcin Krupa zaprezentował dziś podczas briefingu prasowego w miejscu opisywanej inwestycji.

Miejsce reprezentacyjne

– Pomysł zazielenienia ulicy Warszawskiej to powrót do jej historycznego wyglądu. Wielokrotnie rozmawiałem o tej przestrzeni z mieszkańcami. W poprzednich latach mieszkańcy zgłaszali także pomysły na punktowe zmiany w tym obszarze w ramach budżetu obywatelskiego. Ponadto mówimy o miejscu w samym sercu Katowic, które powinno być reprezentacyjne. Z tych względów zdecydowałem, by włączyć tę inwestycję do mojego programu wyborczego. Teraz nadszedł czas na to, by ten pomysł wdrożyć w życie – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.

– Ostatnie miesiące poświęciliśmy na przygotowanie koncepcji rewitalizacji i zazielenienia ulicy Warszawskiej. Ta przestrzeń całkowicie się zmieni – zamiast parkingów – pojawi się około 70 drzew i krzewy. Zieleń jest ważna nie tylko ze względów estetycznych, ale także klimatycznych. Ponadto odcinek ul. Warszawskiej do skrzyżowania z ul. Szkolną zostanie zamknięty dla ruchu. Utworzymy tu nowy deptak miejski po dwóch stronach torowiska. Pojawia się ławki, na których będzie można odpocząć w cieniu drzew. Podobne rozwiązania są stosowane w Holandii. Dostawy do sklepów będą odbywać się jedynie istniejącym torowiskiem.

Z kolei drugi fragment inwestycji, tj. odcinek od ul. Szkolnej do ul. Francuskiej również stanie się przestrzenią przyjazną dla pieszych i rowerzystów poprzez wprowadzenie strefy tempo 30 na całym tym odcinku. Nie zabraknie również zieleni. Całość będzie także uzupełniona o iluminacje świetlne, tak by również po zmroku ulica była wspaniałym miejscem do spacerów – dodaje prezydent.

Ograniczenie ruchu samochodowego i zieleń “jak kiedyś”

Te założenia powodują zmiany w organizacji ruchu – ograniczenie ruchu samochodowego na odcinku Rynek – skrzyżowanie z ul. Szkolną, zwiększenie priorytetu poruszania się pieszych i rowerów oraz komunikacji publicznej (tramwaj), a także konieczność przebudowy ulicy wraz z towarzyszącymi jej sieciami kanalizacyjną, trakcyjną i oświetleniową. Koncepcja jednocześnie nie ingeruje bezpośrednio w istniejące torowisko. Zmiany w organizacji ruchu pozwolą zmaksymalizować wykorzystanie zieleni.

– W utworzonych klombach zaproponowaliśmy zieleń nawiązującą do historycznego wyglądu ulicy – na odcinku pomiędzy Rynkiem, a skrzyżowaniem z ul. Szkolną będą to 20 do 36 wysokich drzew dorastające do 10 – 12 m wysokości, natomiast na odcinku od skrzyżowania z ul. Szkolną do skrzyżowania z ul. Francuską z uwagi na możliwości jakie daje przestrzeń będą to drzewa niskie do 3 m wysokości i kolumnowe lub o wysokich pniach. Łącznie na całym odcinku przewiduje się nasadzenie około 70 sztuk drzew. Jako podsadzenia pojawią się m.in. róże, hortensje, czy bluszcze oraz rośliny przyciągające owady – mówi Katarzyna Giglok autorka koncepcji z firmy Calla.

Deptak ma być gotowy wiosną 2023 roku

Priorytetem przebudowy jest zazielenienie ulicy Warszawskiej, a więc drzewa zastąpią miejsca parkingowe. Obecnie na odcinku ul. Warszawskiej objętym projektem znajdują się 52 miejsca parkingowe, w tym 5 miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych oraz 20 miejsc oznaczonych kopertą. Koncepcja zakłada zachowanie do celów doraźnej obsługi punktów handlowo-usługowych wyznaczonych miejsc do chwilowego zatrzymania w ilości 6 sztuk oraz 4 stanowiska dla osób niepełnosprawnych.

– Mając koncepcję mamy ważny dokument, który wyznacza konkretne działania projektantowi. Prace projektowe chcemy zakończyć jesienią w przyszłym roku, tak by deptak był gotowy wiosną 2023 roku. Przestrzeń ulegnie całkowitej metamorfozie, w której głównym elementem będzie zieleń. Oprócz drzew, kwiatów i krzewów rośliny będą obecne także w ramach małej architektury, w tym zazielenią przystanek autobusowy przy ul. Szkolnej – wyjaśnia Mieczysław Wołosz, dyrektor Zakładu Zieleni Miejskiej w Katowicach.

Szacowana wartość inwestycji wyniesie ok. 12 mln zł, z czego środki własne to około 4 mln zł, a pozostała kwota zostanie pokryta z Rządowego Funduszu Inicjatyw Lokalnych.
Przypomnijmy, że Katowice od wielu lat stawiają na realizację, które ograniczają ruch w centrum miasta. Kilkanaście lat temu ograniczono ruch kołowy i stworzono deptak na ul. Mariackiej, następnie ul. Bankowej i zmieniono organizacje ruchu na Rynku, po którym niegdyś także jeździły samochody. Obecnie trwa przebudowa ul. Dworcowej, która staje się zielonym deptakiem miejskim.

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (1)


wawaeko

Komentarz #91161 dodany 2020-09-24 09:40:56

A co z Warszawą? Kiedy skończy się betonowanie warszawskich podwórek i budowa pancernych slamsów przez Towarzystwo Budowy Slamsów w podwórkach Warszawy. Warszawą rządzi deweloperka - czas z tym skończyć. Warszawa potrzebuje zieleni, prawdziwego odzysku z recyklingu, czystego powietrza i zdrowej Wisły. Nie potrzeba notorycznego ścinania trawy do gruntu, betonowania slamsami, gdzie popadnie, i wiślanych ścieków trujących północ Polski.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Zieleń miejska
css.php
Copyright © 2024