Ulica Warszawska w Katowicach jest ważną arterią drogową prowadzącą od katowickiego rynku w kierunku wschodnim – m.in. do Uniwersytetu Śląskiego i Uniwersytetu Ekonomicznego. Dziś dominuje tam ruch samochodowy, tramwajowy i parkingi. Piesi dysponują wąskimi chodnikami.
To wszystko ma się zmienić – gruntowną rewitalizację przejdzie odcinek ul. Warszawskiej od skrzyżowania z ul. Dyrekcyjną do skrzyżowania z ul. Francuską. Koncepcję tego przedsięwzięcia prezydent Marcin Krupa zaprezentował dziś podczas briefingu prasowego w miejscu opisywanej inwestycji.
Miejsce reprezentacyjne
– Pomysł zazielenienia ulicy Warszawskiej to powrót do jej historycznego wyglądu. Wielokrotnie rozmawiałem o tej przestrzeni z mieszkańcami. W poprzednich latach mieszkańcy zgłaszali także pomysły na punktowe zmiany w tym obszarze w ramach budżetu obywatelskiego. Ponadto mówimy o miejscu w samym sercu Katowic, które powinno być reprezentacyjne. Z tych względów zdecydowałem, by włączyć tę inwestycję do mojego programu wyborczego. Teraz nadszedł czas na to, by ten pomysł wdrożyć w życie – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.
– Ostatnie miesiące poświęciliśmy na przygotowanie koncepcji rewitalizacji i zazielenienia ulicy Warszawskiej. Ta przestrzeń całkowicie się zmieni – zamiast parkingów – pojawi się około 70 drzew i krzewy. Zieleń jest ważna nie tylko ze względów estetycznych, ale także klimatycznych. Ponadto odcinek ul. Warszawskiej do skrzyżowania z ul. Szkolną zostanie zamknięty dla ruchu. Utworzymy tu nowy deptak miejski po dwóch stronach torowiska. Pojawia się ławki, na których będzie można odpocząć w cieniu drzew. Podobne rozwiązania są stosowane w Holandii. Dostawy do sklepów będą odbywać się jedynie istniejącym torowiskiem.
Z kolei drugi fragment inwestycji, tj. odcinek od ul. Szkolnej do ul. Francuskiej również stanie się przestrzenią przyjazną dla pieszych i rowerzystów poprzez wprowadzenie strefy tempo 30 na całym tym odcinku. Nie zabraknie również zieleni. Całość będzie także uzupełniona o iluminacje świetlne, tak by również po zmroku ulica była wspaniałym miejscem do spacerów – dodaje prezydent.
Ograniczenie ruchu samochodowego i zieleń “jak kiedyś”
Te założenia powodują zmiany w organizacji ruchu – ograniczenie ruchu samochodowego na odcinku Rynek – skrzyżowanie z ul. Szkolną, zwiększenie priorytetu poruszania się pieszych i rowerów oraz komunikacji publicznej (tramwaj), a także konieczność przebudowy ulicy wraz z towarzyszącymi jej sieciami kanalizacyjną, trakcyjną i oświetleniową. Koncepcja jednocześnie nie ingeruje bezpośrednio w istniejące torowisko. Zmiany w organizacji ruchu pozwolą zmaksymalizować wykorzystanie zieleni.
– W utworzonych klombach zaproponowaliśmy zieleń nawiązującą do historycznego wyglądu ulicy – na odcinku pomiędzy Rynkiem, a skrzyżowaniem z ul. Szkolną będą to 20 do 36 wysokich drzew dorastające do 10 – 12 m wysokości, natomiast na odcinku od skrzyżowania z ul. Szkolną do skrzyżowania z ul. Francuską z uwagi na możliwości jakie daje przestrzeń będą to drzewa niskie do 3 m wysokości i kolumnowe lub o wysokich pniach. Łącznie na całym odcinku przewiduje się nasadzenie około 70 sztuk drzew. Jako podsadzenia pojawią się m.in. róże, hortensje, czy bluszcze oraz rośliny przyciągające owady – mówi Katarzyna Giglok autorka koncepcji z firmy Calla.
Deptak ma być gotowy wiosną 2023 roku
Priorytetem przebudowy jest zazielenienie ulicy Warszawskiej, a więc drzewa zastąpią miejsca parkingowe. Obecnie na odcinku ul. Warszawskiej objętym projektem znajdują się 52 miejsca parkingowe, w tym 5 miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych oraz 20 miejsc oznaczonych kopertą. Koncepcja zakłada zachowanie do celów doraźnej obsługi punktów handlowo-usługowych wyznaczonych miejsc do chwilowego zatrzymania w ilości 6 sztuk oraz 4 stanowiska dla osób niepełnosprawnych.
– Mając koncepcję mamy ważny dokument, który wyznacza konkretne działania projektantowi. Prace projektowe chcemy zakończyć jesienią w przyszłym roku, tak by deptak był gotowy wiosną 2023 roku. Przestrzeń ulegnie całkowitej metamorfozie, w której głównym elementem będzie zieleń. Oprócz drzew, kwiatów i krzewów rośliny będą obecne także w ramach małej architektury, w tym zazielenią przystanek autobusowy przy ul. Szkolnej – wyjaśnia Mieczysław Wołosz, dyrektor Zakładu Zieleni Miejskiej w Katowicach.
Szacowana wartość inwestycji wyniesie ok. 12 mln zł, z czego środki własne to około 4 mln zł, a pozostała kwota zostanie pokryta z Rządowego Funduszu Inicjatyw Lokalnych.
Przypomnijmy, że Katowice od wielu lat stawiają na realizację, które ograniczają ruch w centrum miasta. Kilkanaście lat temu ograniczono ruch kołowy i stworzono deptak na ul. Mariackiej, następnie ul. Bankowej i zmieniono organizacje ruchu na Rynku, po którym niegdyś także jeździły samochody. Obecnie trwa przebudowa ul. Dworcowej, która staje się zielonym deptakiem miejskim.
wawaeko
Komentarz #91161 dodany 2020-09-24 09:40:56
A co z Warszawą? Kiedy skończy się betonowanie warszawskich podwórek i budowa pancernych slamsów przez Towarzystwo Budowy Slamsów w podwórkach Warszawy. Warszawą rządzi deweloperka - czas z tym skończyć. Warszawa potrzebuje zieleni, prawdziwego odzysku z recyklingu, czystego powietrza i zdrowej Wisły. Nie potrzeba notorycznego ścinania trawy do gruntu, betonowania slamsami, gdzie popadnie, i wiślanych ścieków trujących północ Polski.