Reklama

AD1A TOMRA [15.04-15.05.24]

E-mobilność spowalnia? Brakuje stacji ładowania

E-mobilność spowalnia? Brakuje stacji ładowania
E. M.
14.03.2024, o godz. 14:07
czas czytania: około 3 minut
0

Zaineresowane dt. elektromobilności w Polsce rośnie, co świadczy o coraz większej świadomości ekologicznej społeczeństwa i chęci przesiadki na bardziej zrównoważone formy transportu. Jednakże, mimo dynamicznego rozwoju sieci ładowania, przekraczającej obecnie 6 tysięcy punktów, tempo przyrostu infrastruktury może nie być wystarczające. Czy Polska zdoła nadrobić zaległości w rozbudowie infrastruktury ładowania, by utrzymać tempo wzrostu sprzedaży pojazdów elektrycznych?

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1b Biuro Rozwoju Gdańska – rekrutacja [26.04.24-25.05.24]

W lutym 2024 r. rynek pojazdów elektrycznych w Polsce odnotował znaczący wzrost rejestracji, co stanowi optymistyczny sygnał dla rozwoju elektromobilności w kraju. Według danych zebranych przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), w tym miesiącu zarejestrowano łącznie 1 678 pojazdów elektrycznych.

Wzrost rejestracji pojazdów elektrycznych w Polsce

Największą część rejestracji stanowiły samochody osobowe, których sprzedano 1 373 sztuki. Tempo wzrostu rejestracji tych pojazdów wyniosło 24,3% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Choć tempo to przewyższyło wzrost ogólnego rynku samochodów osobowych (19,3%), to jednak jest nieco niższe w porównaniu z zeszłym rokiem.

Elektryczne samochody osobowe utrzymują swoją pozycję na rynku, z udziałem wynoszącym 3%, co stanowi niewielki wzrost o 0,1 punktu procentowego w porównaniu z rokiem poprzednim. Niemniej jednak, udział ten jest znacznie niższy niż średnia dla całej Unii Europejskiej, gdzie przekracza on 10%.

Rejestracje elektrycznych autobusów i samochodów ciężarowych również zanotowały wzrost, choć wolumeny pozostają niskie. Zarejestrowano 9 autobusów i 11 ciężarówek elektrycznych, co odpowiada wzrostowi o 1 i 3 sztuki odpowiednio.

Jednakże sprzedaż elektrycznych samochodów dostawczych zmniejszyła się o 11%, a jednośladów o 2%. Pomimo tego, że tempo wzrostu rejestracji nowych elektrycznych samochodów osobowych było niższe niż tempo całego rynku, ich udział w nim nadal utrzymuje się poniżej 3%.

Prezes PZPM, Jakub Faryś, podkreślił, że luty okazał się zdecydowanie lepszym miesiącem w porównaniu ze styczniem, z 24% wzrostem rejestracji pojazdów nisko- i zeroemisyjnych w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Warto również zauważyć wyjątkowo wysoki wzrost rejestracji samochodów hybrydowych (o prawie 50%) i hybryd typu plug-in (o blisko 30%).

Liczba punktów ładowania w Polsce niestety wciąż niewystarczająca

Cezary Kowalczyk, członek zarządu ds. operacyjnych w Grupie Eleport, komentując dynamiczny wzrost elektromobilności, zauważa: – “Rynek punktów ładowania samochodów elektrycznych bardzo szybko się rozwija, w tym momencie rośnie w okolicach 30–40 proc. rok do roku. Natomiast jeżeli patrzymy bezpośrednio na trendy związane z przyrostem ilości samochodów elektrycznych, czysto elektrycznych, możemy mówić o trendzie, który sięga nawet 60 proc. rok do roku.”

Obecnie w Polsce działa ponad 6000 ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych, z których prawie 30% to szybkie punkty ładowania prądem stałym, a 63% to wolne punkty prądu przemiennego o mocy mniejszej lub równej 22 kW. Niestety, liczba stacji ładowania w Polsce wciąż pozostaje niższa w porównaniu do innych krajów regionu, takich jak Litwa czy Czechy. Dla przykładu, Polska ma o połowę mniej punktów ładowania na 100 tys. mieszkańców niż Słowacja i Czechy.

Pomimo dynamicznego rozwoju elektromobilności, Polska nadal pozostaje w tyle pod względem udziału nowych samochodów BEV w ogólnej floty pojazdów w porównaniu do innych krajów europejskich. Z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów wynika, że Polska zajmuje jedno z ostatnich miejsc w UE pod względem liczby punktów ładowania samochodów elektrycznych na 100 km dróg.

Droga do przyspieszenia elektromobilności w Polsce

Analiza “Białej Księgi Nowej Mobilności” opracowanej przez PSPA wskazuje na konieczność zmiany regulacji i systemów administracyjnych w celu przyspieszenia rozwoju elektromobilności w Polsce. Z ponad 120 postulatów zmian, ponad 30 dotyczy publicznej i prywatnej infrastruktury ładowania.

– „Największą bolączką polskiego rynku w zakresie stymulowania go przez instytucje rządowe jest brak stabilności dofinansowania, zarówno samochodów elektrycznych, jak i infrastruktury ładowania. Jeżeli prowadzimy różnego rodzaju programy subsydiujące rozwój elektromobilności, powinny być one przewidywalne i dające się w jakimś stopniu skalować w dłuższym horyzoncie czasowym.– podkreśla Cezary Kowalczyk z Grupy Eleport.

W tej sytuacji Grupa Eleport, zarządzająca ponad 250 punktami ładowania w Polsce, inwestuje w rozbudowę infrastruktury, planując instalację 90 ultraszybkich stacji ładowania o mocy 150 kW w najbliższych latach. Działania te mają na celu sprostanie rosnącemu zapotrzebowaniu na infrastrukturę ładowania wraz z rozwojem elektromobilności.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad1d MBP [12.04-27.05.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

AD3b PZO 2024 [19.04-11.06.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024