Hybryda także w Krakowie
Poznań nie jest już jedynym miastem z hybrydowym autobusem. W ubiegłym roku dołączył do niego Kraków. Krakowski przewoźnik oprócz zakupu hybrydy testuje od prawie roku autobusy elektryczne. Właśnie tu została uruchomiona pierwsza w Polsce linia regularnie obsługiwana przez tego typu pojazdy. – Linia nr 154 łączy dwa punkty w mieście – Dworzec Główny Zachód z Prądnikiem Białym. Decyzja o uruchomieniu takiej linii wynika z troski o środowisko i czyste powietrze. Wyposażone w elektryczny napęd pojazdy nie wytwarzają zanieczyszczeń. Jednocześnie zapewniają wysoki komfort przejazdu – mówi Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK SA w Krakowie. Obecnie testowane są 3 autobusy elektryczne. Przewoźnik jeszcze w tym roku planuje ogłosić przetarg na zakup co najmniej 10 autobusów z takim napędem w ramach projektu unijnego. Przewidywana jest też realizacja projektu pn. „Zakup niskoemisyjnych, niskopodłogowych autobusów oraz stacjonarnych automatów KKM do sprzedaży biletów w celu obsługi linii aglomeracyjnych”, którego wartość szacowana jest na ok. 100 mln zł. – Projekt obejmować będzie zakup pojazdów 12-metrowych, wyposażonych w silniki spełniające normy Euro 6. Bierzemy także pod uwagę możliwość zakupu autobusów hybrydowych oraz z napędem elektrycznym – tłumaczy Marek Gancarczyk.
W przeszłości w Krakowie testowano różne ekologiczne rozwiązania napędu autobusów, np. zasilane etanolem, gazem ciekłym i ziemnym. Inwestycje dotyczą również taboru tramwajowego. MPK planuje zakup tramwajów niskopodłogowych, które zastąpią część eksploatowanych obecnie wagonów z wysoką podłogą. Będą wyposażone w aparaturę, umożliwiającą rekuperację energii energetycznej. Z kolei nowoczesne rozwiązania zastosowane w konstrukcji wagonów gwarantują obniżenie emisji dźwięków, w tym wibracji do otoczenia. Obecnie po Krakowie jeździ ok. 100 tramwajów wyposażonych w system rekuperacji. Kolejne zostaną zakupione w ramach dotacji unijnych. W taborze MPK, oprócz 38 autobusów z silnikami spełniającymi normę EURO 6, poruszają się także 174 pojazdy z silnikami spełniającymi wymogi norm EURO 5 i EURO 5 EEV. Natomiast od stycznia 2007 r. po Krakowie kursuje pięć autobusów zasilanych CNG.
Ochrona środowiska priorytetem
Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Tychach o ochronie środowiska myślało już od dawna. – Już w połowie lat 90. rozpoczęliśmy wdrażanie działań zapobiegających zanieczyszczeniom i redukujących negatywny wpływ na środowisko naturalne. Takie inicjatywy ujęliśmy w priorytetach misji przedsiębiorstwa, a zapewnienie ekologicznego taboru autobusowego jest podstawowym celem jakościowym – zapewnia Ryszard Cichy, rzecznik prasowy PKM w Tychach. Do głównych zadań zaliczono ograniczenie emisji spalin oraz poziomu hałasu, generowanych głównie przez tabor autobusowy czy oszczędne i racjonalne wykorzystywanie paliw, energii elektrycznej i cieplnej. – Mając na uwadze poprawę jakości życia mieszkańców Tychów, nasze wysiłki zmierzają przede wszystkim do obniżenia emisji spalin generowanych przez autobusy. Z tego powodu przy wsparciu Zarządu Miasta Tychy od wielu lat sukcesywnie realizujemy przyjęty przez PKM plan modernizacji taboru autobusowego. Wycofujemy z eksploatacji pojazdy przestarzałe technologicznie, awaryjne i niespełniające wymagań norm emisji spalin EURO oraz zastępujemy je autobusami nowoczesnymi, przyjaznymi dla środowiska – podkreśla Ryszard Cichy.
Zakup i eksploatacja autobusów spełniających europejskie normy emisji zanieczyszczeń do powietrza są dość kosztowne. Autobus zasilany CNG jest o 15-20% droższy niż pojazd spalający olej napędowy. Wielu przedsiębiorstw na to nie stać. PKM w Tychach skorzystała z dofinansowania ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013. Projekt „Zakup nowoczesnego taboru autobusowego na potrzeby rozwoju transportu publicznego” o wartości ponad 46 mln zł. przewiduje kupno 36 autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym, z czego sześć to autobusy przegubowe. Zastąpią one zużyty tabor na przełomie maja i czerwca tego roku. Taka wymiana wiąże się z większymi kosztami, ale w perspektywie czasu może generować pewne oszczędności. – Dzięki sukcesywnej modernizacji taboru autobusowego opłaty środowiskowe związane z wprowadzaniem substancji zanieczyszczających do atmosfery, tj. CO2, CO, HC, NOx i PM, zmalały o 70% w porównaniu z 2008 r., pomimo corocznego podwyższania wysokości tej stawki przez ustawodawcę – mówi Ryszard Cichy. Modernizacja przyczyniła się również do obniżenia poziomu hałasu, gdyż silnik pracujący na CNG jest o ok. 3 dB cichszy niż jego odpowiednik spalający olej napędowy. To jednak nie koniec inwestycji. W przyszłości PMK Tychach planuje kolejny zakup autobusów zasilanych CNG oraz ekologicznego taboru na prąd.
Komentarze (0)