Reklama

AD1A PTAK GARDEN WARSAW EXPO [19.11-19.12.24]

Eko-jazda w polskich miastach

Eko-jazda w polskich miastach
Katarzyna Szkudlarska-Nowaczyk
14.05.2015, o godz. 6:19
czas czytania: około 7 minut
0

Doniesienia dotyczące zanieczyszczonego powietrza w polskich miastach są coraz bardziej alarmujące. W Polsce oddychamy spalinami. Samorządy powoli zaczynają na szczęście brać to pod uwagę i podejmują różne ekodziałania, w tym w transporcie publicznym.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1 Regionalne Leszno [05.11 – 25.11.2024]

Hybryda także w Krakowie

Poznań nie jest już jedynym miastem z hybrydowym autobusem. W ubiegłym roku dołączył do niego Kraków. Krakowski przewoźnik oprócz zakupu hybrydy testuje od prawie roku autobusy elektryczne. Właśnie tu została uruchomiona pierwsza w Polsce linia regularnie obsługiwana przez tego typu pojazdy. – Linia nr 154 łączy dwa punkty w mieście – Dworzec Główny Zachód z Prądnikiem Białym. Decyzja o uruchomieniu takiej linii wynika z troski o środowisko i czyste powietrze. Wyposażone w elektryczny napęd pojazdy nie wytwarzają zanieczyszczeń. Jednocześnie zapewniają wysoki komfort przejazdu – mówi Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK SA w Krakowie. Obecnie testowane są 3 autobusy elektryczne. Przewoźnik jeszcze w tym roku planuje ogłosić przetarg na zakup co najmniej 10 autobusów z takim napędem w ramach projektu unijnego. Przewidywana jest też realizacja projektu pn. „Zakup niskoemisyjnych, niskopodłogowych autobusów oraz stacjonarnych automatów KKM do sprzedaży biletów w celu obsługi linii aglomeracyjnych”, którego wartość szacowana jest na ok. 100 mln zł. – Projekt obejmować będzie zakup pojazdów 12-metrowych, wyposażonych w silniki spełniające normy Euro 6. Bierzemy także pod uwagę możliwość zakupu autobusów hybrydowych oraz z napędem elektrycznym – tłumaczy Marek Gancarczyk.

W przeszłości w Krakowie testowano różne ekologiczne rozwiązania napędu autobusów, np. zasilane etanolem, gazem ciekłym i ziemnym. Inwestycje dotyczą również taboru tramwajowego. MPK planuje zakup tramwajów niskopodłogowych, które zastąpią część eksploatowanych obecnie wagonów z wysoką podłogą. Będą wyposażone w aparaturę, umożliwiającą rekuperację energii energetycznej. Z kolei nowoczesne rozwiązania zastosowane w konstrukcji wagonów gwarantują obniżenie emisji dźwięków, w tym wibracji do otoczenia. Obecnie po Krakowie jeździ ok. 100 tramwajów wyposażonych w system rekuperacji. Kolejne zostaną zakupione w ramach dotacji unijnych. W taborze MPK, oprócz 38 autobusów z silnikami spełniającymi normę EURO 6, poruszają się także 174 pojazdy z silnikami spełniającymi wymogi norm EURO 5 i EURO 5 EEV. Natomiast od stycznia 2007 r. po Krakowie kursuje pięć autobusów zasilanych CNG.

Ochrona środowiska priorytetem

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Tychach o ochronie środowiska myślało już od dawna. – Już w połowie lat 90. rozpoczęliśmy wdrażanie działań zapobiegających zanieczyszczeniom i redukujących negatywny wpływ na środowisko naturalne. Takie inicjatywy ujęliśmy w priorytetach misji przedsiębiorstwa, a zapewnienie ekologicznego taboru autobusowego jest podstawowym celem jakościowym – zapewnia Ryszard Cichy, rzecznik prasowy PKM w Tychach. Do głównych zadań zaliczono ograniczenie emisji spalin oraz poziomu hałasu, generowanych głównie przez tabor autobusowy czy oszczędne i racjonalne wykorzystywanie paliw, energii elektrycznej i cieplnej. – Mając na uwadze poprawę jakości życia mieszkańców Tychów, nasze wysiłki zmierzają przede wszystkim do obniżenia emisji spalin generowanych przez autobusy. Z tego powodu przy wsparciu Zarządu Miasta Tychy od wielu lat sukcesywnie realizujemy przyjęty przez PKM plan modernizacji taboru autobusowego. Wycofujemy z eksploatacji pojazdy przestarzałe technologicznie, awaryjne i niespełniające wymagań norm emisji spalin EURO oraz zastępujemy je autobusami nowoczesnymi, przyjaznymi dla środowiska – podkreśla Ryszard Cichy.

Zakup i eksploatacja autobusów spełniających europejskie normy emisji zanieczyszczeń do powietrza są dość kosztowne. Autobus zasilany CNG jest o 15-20% droższy niż pojazd spalający olej napędowy. Wielu przedsiębiorstw na to nie stać. PKM w Tychach skorzystała z dofinansowania ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013. Projekt „Zakup nowoczesnego taboru autobusowego na potrzeby rozwoju transportu publicznego” o wartości ponad 46 mln zł. przewiduje kupno 36 autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym, z czego sześć to autobusy przegubowe. Zastąpią one zużyty tabor na przełomie maja i czerwca tego roku. Taka wymiana wiąże się z większymi kosztami, ale w perspektywie czasu może generować pewne oszczędności. – Dzięki sukcesywnej modernizacji taboru autobusowego opłaty środowiskowe związane z wprowadzaniem substancji zanieczyszczających do atmosfery, tj. CO2, CO, HC, NOx i PM, zmalały o 70% w porównaniu z 2008 r., pomimo corocznego podwyższania wysokości tej stawki przez ustawodawcę – mówi Ryszard Cichy.  Modernizacja przyczyniła się również do obniżenia poziomu hałasu, gdyż silnik pracujący na CNG jest o ok. 3 dB cichszy niż jego odpowiednik spalający olej napędowy. To jednak nie koniec inwestycji. W przyszłości PMK Tychach planuje kolejny zakup autobusów zasilanych CNG oraz ekologicznego taboru na prąd.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad2 odpady budowlane [04.11-03.12.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do
css.php
Copyright © 2024