Reklama

AD1A odpady budowlane [08.01-14.01.2025]

Ekostrategia w cenie

Ekostrategia w cenie
07.02.2008, o godz. 13:09
czas czytania: około 3 minut
0

Zakończyła się druga edycja programu „Firma Bliska Środowisku“. Coraz więcej polskich firm docenia siłę ekowizerunku – informują audytorzy programu.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1B Sprawozdania roczne BDO [08.01-18.02.25]

Pozytywną ocenę audytorów przeszło 48 firm. Rekomendacje do przyznania certyfikatu „Firma Bliska Środowisku 2007” otrzymali uczestnicy programu, którzy uzyskali min. 51 pkt. Maksymalnie każda z firm mogła uzyskać 100 pkt. (40 pkt – spełnienie wymagań prawnych, 60 pkt – strategiczne zarządzanie ekologią w przedsiębiorstwie). Organizatorzy wyróżnili za wybitne działania w zdefiniowanych obszarach programu sześć firm:

  • Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o w Dąbrowie Górniczej – za praktyczne wykorzystanie  Ekologicznej Społecznej Odpowiedzialności Biznesu jako platformy do budowy długoterminowej wartości firmy.
  • Katedrę Transportu Szynowego Politechniki Śląskiej – za promocję kształcenia kadr zawodowych i studentów w obszarze ekologii i ergonomii w Transporcie Szynowym.
  • IKEA RETAIL Sp. Z o.o. – za aktywne promowanie Zrównoważonego Rozwoju w środowisku dzieci I młodzieży.
  • SCANIA PRODUCTION SŁUPSK S.A. – za uwzględnienie czynnika ekologicznego na wszystkich poziomach zarządzania.
  • Petrochemia Blachownia S.A. – za doskonalenie procesów technologicznych  na potrzeby minimalizacji ryzyka ekologicznego.
  • Leroy Merlin Sp. z o.o – za stworzenie bogatej oferty dla ekokonsumentów.
Do programu przystąpiło 52 uczestników z całej Polski do których należą bardzo znane marki przedsiębiorstw co stanowi o elitarności konkursu, pozytywnym odbiorze wśród otoczenia biznesowego i jego silnej stronie merytorycznej.

Audytorzy oceniali trzy kluczowe obszary działalności firm w aspekcie kryteriów ekologicznych: wymagania prawne ochrony środowiska; efektywność ekologiczna przedsiębiorstw; strategiczne zarządzanie przedsiębiorstwem a kryteria ekologiczne.

– Firmy dobrze lub bardzo dobrze wypełniają wymagania wynikające z przepisów dotyczących ochrony środowiska, jednakże w prawie każdej firmie stwierdzono drobne uchybienia w tym zakresie. Oznacza, to że złożoność wymagań prawnych i ich interpretacje mogą czasami budzić wątpliwości, niemniej jednak są jednym ze źródeł kształtowania kompetencji ekologicznych co wpływa znacznie na wrażliwość ekologiczną wśród personelu przedsiębiorstw – mówi dr Marek Jabłoński z Europejskiego Forum Odpowiedzialności Ekologicznej (EFOE), które jest organizatorerm Programu.

Nieco gorsze wyniki firmy uzyskały w zakresie strategicznego zarządzania ekologią. – Jest to jeszcze pionierskie w Polsce postrzeganie modelu biznesu opartego na czynniku ekologicznym. W tym zakresie jest jeszcze wiele do zrobienia. Program „Firma Bliska Środowisku” ma możliwość promowania tego podejścia do zarządzania w Polsce – dodaje dr Jabłonski.

Organizatorzy podkreślają, że na podstawie doświadczeń z drugiej edycji programu „Firma Bliska Środowisku” można wnioskować, że coraz więcej polskich firm widzi w ekologii swoje cele i zadania strategiczne, dzięki którym może m.in. podnieść wartość firmy poprzez inwestycje w proekologiczne technologie minimalizujące ryzyko biznesowe, budować ekomarkę poprzez nacisk na działania proekologiczne, czy działać zgodnie z zasadami ECSR – Environmental Corporate Social Responsibility Ekologicznej Społecznej Odpowiedzialności Biznesu.
Proekologiczne nastawienie wpływa także na poprawę wizerunku (budowę ekowizerunku) w oczach społeczności lokalnych, wzrost zaufania do firmy.

W działaniach proekologicznych firmy poszukują też możliwości wyróżnienia oraz pomocy na rzecz skuteczniejszego pozyskiwania zewnętrznych środków finansowych głównie z funduszy unijnych na inwestycje w obszarze ekologii oraz innowacji technologicznych.  

– Przykłady te nie wyczerpują oczywiście całkowicie pozytywnych inicjatyw na rzecz ochrony środowiska firm biorących udział w programie „Firma Bliska Środowisku”. Wiele inicjatyw realizowanych w firmach w pełni wyczerpywało zasadę 3 x E (Ekologia, Ekonomia, Etyka) wraz z zastosowaniem zasad zrównoważonego rozwoju. Napawa to  optymizmem ze względu na fakt, że firmy rozpatrują już ekologię jako czynnik efektywności ekonomicznej mierzonej osiąganym zyskiem przy jednoczesnym zwiększaniu wartości firmy – dodaje Arkadiusz Primus, prezes EFOE.

źródło: EFOE

Tagi:

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Reklama

AD2 ZM Zieleń na terenach zabytkowych [08.01-31.01.25]

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

AD2 ZM Zieleń na terenach zabytkowych [08.01-31.01.25]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do
css.php
Copyright © 2025