Reklama

AD1A PTAK GARDEN WARSAW EXPO [19.11-19.12.24]

Ekspert IGWP odpowiada

Ekspert IGWP odpowiada
24.07.2015, o godz. 2:02
czas czytania: około 7 minut
0

W ramach współpracy z Izbą Gospodarczą Wodociągi Polskie, serwis PortalKomunalny.pl prezentuje pytania, jakie pojawiają się w branży oraz odpowiedzi ekspertów.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1a regionalne Radomsko [31.10 – 2.12.2024]

Pytanie:

Prosimy o krótką interpretację dotyczącą rozliczeń i poboru opłat za ścieki opadowe i roztopowe, która będzie mogła posłużyć nam jako Spółce w rozmowach z klientem.

Klient wniósł sprawę na temat nielegalnego obciążania właścicieli budynków przez naszą Spółkę  za wody opadowe i roztopowe do sieci kanalizacji.” W swoim piśmie powołuje klient się na:

1) Ustawę z dnia 27 kwietnia 2001 roku (Dz.U.8.250.150),

2) Ustawa Prawo Wodne z dnia 18 lipca 2001 roku (Dz.U.05.239.2009)

Nasz klient twierdzi, że w rozumieniu przytoczonych aktów prawnych wody deszczowe z dachu budynków nie są “ściekiem” niezależnie od rodzaju pokrycia dachu (dachówka, blacha, papa, gont przemysłowy itp.), gdyż “powierzchnia” dachu nie jest “trwałą nawierzchnią” o której jest mowa w definicji “ścieków” tzw. deszczowych (art.9 ust.1 pkt 14 lit. c Prawa Wodnego; art 3 pkt 38 lit C Prawa Ochrony Środowiska).

W związku z taką sytuacją odbiorca podtrzymuje swoją tezę, że naliczanie opłat za odprowadzanie wód opadowych z dachów budynków oraz wód roztopowych z powierzchni niezanieczyszczonej nie ma oparcia w przepisach prawa.

Sporny klient jest podłączony z ściekami opadowymi zarówno do kanalizacji ogólnospławnej jak i do wydzielonej kanalizacji deszczowej. Pobierane opłaty za ścieki opadowe wprowadzane do kanalizacji ogólnospławnej są w tej samej wysokość co za ścieki bytowe, ponieważ nasz układ kosztów nie pozwala skalkulować osobnej ceny. Opłaty za kanalizację deszczową kalkulowane są oddzielnie. Z klientem podpisana została umowa na odbiór ścieków deszczowych do kanalizacji ogólnospławnej (jedna posesja) brak natomiast umowy na odbiór “deszczówki” do kanalizacji deszczowej (druga posesja).

Odpowiedź eksperta:

Zasady ustalania taryf (cen i stawek opłat ) za usługi zbiorowego odprowadzania ścieków określa ustawa z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków ( Dz. U. tj. z 2006 r. Nr 123, poz. 858 ze zmianami), zwana dalej ustawą zaopatrzeniową  i wydane na jej podstawie rozporządzenie Ministra Budownictwa z dnia 28 czerwca 2006 r. w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków (Dz. U. z 2006 r. Nr 127, poz. 886), zwane dalej rozporządzeniem taryfowym.

Ustawy: Prawo wodne i Prawo ochrony środowiska, na które powołuje się korzystający

z usług przedsiębiorstwa, nie regulują zasad ustalania opłat za korzystanie z usług zbiorowego odprowadzania wód i ścieków opadowych i roztopowych za pomocą urządzeń kanalizacyjnych. Ustawa Prawo ochrony środowiska wprowadza natomiast opłaty za korzystanie ze środowiska, mające charakter zobowiązania podatkowego, które przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne zobowiązane jest przekazywać na rachunek  właściwego Urzędu Marszałkowskiego. Zobowiązania te stanowią jeden z elementów kosztów prowadzenia usług w zakresie odprowadzania ścieków opadowych i roztopowych.

Sposób ustalania podatku i podatników określają akty prawa w celu zasilenia budżetu.

Cechą wyróżniającą usługę od podatku lub zobowiązania podatkowego, jest natomiast dokonanie konkretnej czynności, w tym przypadku skorzystanie z cudzego urządzenia poprzez wprowadzenie do niego zarówno wód, jak i ścieków opadowych, które w wyniku zmieszania się ze ściekami tam płynącymi stają się także ściekiem a z ich przesyłem i/lub oczyszczaniem wiążą się takie same koszty, jak koszty wszystkich ścieków w tym urządzeniu płynących.

Tego typu czynności sklasyfikowane są według PKD i PKWiU do usług o symbolu 37. Nieodpłatne świadczenie usług stanowi natomiast darowiznę.

W przypadku wód opadowych i roztopowych, odbiorca usług nie musi korzystać z urządzeń będących w posiadaniu przedsiębiorstwa; może bowiem zagospodarować wody opadowe i roztopowe na terenie swojej nieruchomości gruntowej.

Zgodnie z § 2 pkt 10 rozporządzenia taryfowego, cena za odprowadzane ścieki powinna określać „wielkość wyrażoną w jednostkach pieniężnych, którą odbiorca usług jest obowiązany zapłacić przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu za 1 m3 odprowadzonych ścieków lub za jednostkę miary powierzchni zanieczyszczonej o trwałej nawierzchni, z której odprowadzane są ścieki opadowe i roztopowe kanalizacją deszczową; do ceny dolicza się podatek wymieniony w pkt 9.”

Na podstawie § 5 pkt 4 i 5 lit. c) rozporządzenia taryfowego: taryfy, w zależności od ich rodzaju i struktury, dla poszczególnych taryfowych grup odbiorców zawierają:

– cenę za jednostkę miary powierzchni zanieczyszczonej o trwałej nawierzchni, z której odprowadzane są ścieki opadowe i roztopowe kanalizacją deszczową, uwzględniającą rodzaj i sposób zagospodarowania powierzchni,

– stawkę opłaty abonamentowej na odbiorcę w rozliczeniach za ścieki opadowe i roztopowe odprowadzane kanalizacją deszczową.

Stawka opłaty abonamentowej, według  § 2 pkt 11 oraz § 13 ust. 3 i 5 rozporządzenia taryfowego, w przypadku odprowadzania wód opadowych i roztopowych,  określa wielkość wyrażoną w jednostkach pieniężnych, w zł na odbiorcę usług za okres rozliczeniowy, którą odbiorca usług jest obowiązany zapłacić przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu za utrzymanie w gotowości do świadczenia usług urządzeń kanalizacyjnych i rozliczenia należności. Podobnie, jak w przypadku ceny, także stawka opłaty abonamentowej powinna zawierać podatek od towarów i usług.

Podatek od towarów i usług, jak sama nazwa wskazuje jest ściśle związany z usługami, a za wykonane usługi przedsiębiorstwo ma prawo żądać wynagrodzenia od tych, co faktycznie z usługi takiej skorzystali.

Co prawda, według § 11 ust. 2 rozporządzenia taryfowego, koszty odprowadzania ścieków opadowych lub roztopowych kanalizacją ogólnospławną stanowią wspólne dla wszystkich taryfowych grup odbiorców usług kanalizacyjnych koszty związane z odprowadzaniem ścieków, to jednak, czytając literalnie, zapis ten dotyczy także dostawców ścieków opadowych i roztopowych, z których także możliwe jest utworzenie takiej grupy. Zgodnie z art. 6 ust. 1 i 3 ustawy zaopatrzeniowej, odprowadzanie ścieków do urządzeń kanalizacyjnych przedsiębiorstwa, możliwe jest na podstawie pisemnej umowy, która powinna określać m. in. sposób rozliczeń, czyli także terminy i sposób płatności za usługi. Jak zatem, bez naruszenia prawa, wskazać innego niż rzeczywisty usługobiorca płatnika, bez uzyskania zgody tego płatnika.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 2 i 4 ustawy zaopatrzeniowej, przedsiębiorstwo może zamknąć przyłącze kanalizacyjne , jeżeli nielegalnie, to jest bez zawarcia umowy, odprowadzane są ścieki  lub gdy usługobiorca nie uiścił należności za usługę.

Art. 27 ust. 4 i 5 ustawy zaopatrzeniowej, określa zasady ustalania ilości odprowadzanych ścieków na podstawie wskazań urządzeń pomiarowych, lub w przypadku ich braku, na podstawie umowy, jako równą ilości wody pobranej lub określonej w umowie.

Takie rozwiązanie najczęściej stosują przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne w przypadku taryf za ścieki opadowe i roztopowe wprowadzane do kanalizacji ogólnospławnej.

Jednostkę odniesienia stanowi w tym przypadku m³.

W przypadku kanalizacji deszczowej przedsiębiorstwa częściej stosują jednak, zgodnie z rozporządzeniem taryfowym- m² powierzchni.

Podstawę naliczeń stanowi wówczas utwardzona powierzchnia zanieczyszczona, zarówno zabudowana budynkami, jak i bez budynków.

Niestety z problematyką ustalania odpłatności za wody opadowe i roztopowe związanych jest wiele różnych interpretacji.

Kwestionowana jest np. możliwość stosowania jednostki powierzchni w przypadku wód opadowych i roztopowych wprowadzanych do kanalizacji deszczowej, jak np. w wyroku NSA z dnia 19 sierpnia 2010 r. II OSK 893/2010  – w załączniku.

W tym przypadku ustalono jednak możliwość ustalania odpłatności w oparciu o m³.

Wprowadzając, jako jednostkę odniesienia: metry sześcienne, w rzeczywistości wprowadza się tylko dodatkowe przeliczenia, które nie wpłyną na wysokość rachunku każdego z dostawców tych ścieków.

Ponieważ regulacje dotyczące taryf za ścieki opadowe i roztopowe w rozporządzeniu taryfowym nadal obowiązują, niektóre z przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych, ustalając taryfy za ścieki opadowe i roztopowe wprowadzane do kanalizacji deszczowej postanowiły określać w nich ceny za te ścieki odnosząc je do jednostki powierzchni, jak i przeliczając je w stosunku do jednostek objętości.

W załączonym wyroku kwestionowano także możliwość ustalania taryf za ścieki opadowe i roztopowe wprowadzane do kanalizacji deszczowej, które pochodziły z dachów budynku. W tym przypadku sąd uznał, że tylko wody opadowe, które spadły bezpośrednio na utwardzoną powierzchnię ziemi (z wyłączeniem z niej budynków), tj. np. z chodnika- stanowić mogą podstawę ustalania opłat za usługi. Takie stanowisko oznacza tym samym, że podstawy ustalania opłat nie mogą w związku z tym stanowić także ścieki deszczowe pochodzące z dachów budynków odprowadzane bezpośrednio do kanalizacji deszczowej lub odprowadzane z dachów na chodnik ( na inny teren utwardzony niż budynek). Uznano, tym samym, że budynek, jako bryła, nie utwardza ziemi.

Z uwagi na omawiany wyrok, niektóre z przedsiębiorstw zrezygnowały z pobierania opłat za ścieki opadowe i roztopowe, decydując się z konieczności na subsydiowanie skrośne.

Opracowała: Maria Bakalarczyk, Główny Specjalista ds. Ekonomicznych IGWP

przedruk z Zeszytów Izby Gospodarczej „Wodociągi Polskie”, w których eksperci z IGWP odpowiadają na pytania branży

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad2 odpady budowlane [04.11-03.12.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do
css.php
Copyright © 2024