Reklama

AD1A SELEKTYWNA [13.01-28.01.25]

Elbląg na fali inwestycji: 200 mln zł na rozwój portu i nowy tor wodny

Elbląg na fali inwestycji: 200 mln zł na rozwój portu i nowy tor wodny
JSK
15.01.2025, o godz. 9:03
czas czytania: około 2 minut
0

Samorząd Elbląga oszacował koszt rozwoju infrastruktury w porcie i jego okolicach na 200 mln zł – poinformował prezydent Elbląga Michał Missan. Dodał, że władze miasta przygotowały analizy niezbędne do renegocjacji funduszy europejskich.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1B Sprawozdania roczne BDO [08.01-18.02.25]

W planach znajduje się m.in. budowa nowych terminali przeładunkowych oraz modernizacja dróg.

Pod koniec grudnia 2024 roku Urząd Morski w Gdyni ogłosił przetarg na dokumentację budowy toru wodnego do portu w Elblągu. Jest to ostatni odcinek drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną, której realizację zadeklarował rząd.

Brakujący fragment, mierzący niespełna kilometr, nie był wcześniej objęty programem „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”. Rząd PiS planował, aby ten odcinek zrealizował samorząd Elbląga. Jednak po wyborach parlamentarnych nowy rząd zadeklarował wykonanie tego fragmentu jako V etapu budowy.

Szczegóły projektu toru wodnego

Tor wodny ma mieć szerokość 36 metrów i głębokość 5 metrów. Odcinek ten obejmie teren od punktu P1 (na wysokości oczyszczalni ścieków) do portu, przy moście Unii Europejskiej. W ramach inwestycji przewidziano także umocnienie brzegów oraz budowę obrotnicy o średnicy 160 metrów na rozwidleniu rzeki Elbląg i Kanału Jagiellońskiego.

Prezydent Elbląga Michał Missan podkreślił, że realizacja inwestycji stanowi ważny krok w rozwoju miasta i wykorzystaniu potencjału portu. „To bardzo dobra informacja dla elblążanek i elblążan na początek roku” – dodał.

Renegocjacje funduszy europejskich

Samorząd Elbląga zamierza sfinansować rozwój infrastruktury portowej i okołoportowej ze środków unijnych. Prezydent miasta poinformował, że przygotowano analizy do renegocjacji Funduszy Europejskich dla Warmii i Mazur. Proces negocjacyjny z Komisją Europejską ma zakończyć się w marcu 2025 roku.

Wsparcie ze strony Komisji Europejskiej

Jak przekazało biuro prasowe Urzędu Marszałkowskiego w Olsztynie, powrót do rozmów z Komisją Europejską w sprawie finansowania inwestycji w porcie elbląskim stał się możliwy dzięki przeglądowi śródokresowemu wszystkich programów w Polsce.

Urzędnicy przypomnieli, że wsparcie dla portu było już przedmiotem negocjacji w 2022 roku. Wówczas Komisja Europejska uzależniła decyzję o finansowaniu od wyjaśnienia swoich wątpliwości. Obecna sytuacja społeczno-gospodarcza, m.in. w wyniku wojny w Ukrainie, zmieniła jednak uwarunkowania funkcjonowania portu.

Budowa Kanału przez Mierzeję Wiślaną została zakończona, co zapewniło portom Zalewu Wiślanego, w tym Elblągowi, dostęp do Morza Bałtyckiego. W planach na przyszłość są m.in. roboty pogłębiarskie na rzece Elbląg oraz budowa obrotnicy dla statków – wszystko na koszt Skarbu Państwa.

Koszty i dofinansowanie projektu

Koszt inwestycji portowych i okołoportowych na 2024 rok oszacowano na 207 mln zł, czyli ok. 46 mln euro. Dofinansowanie z programu Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur może wynieść maksymalnie 85% tej kwoty, co oznacza ok. 176 mln zł (38 mln euro).

Urząd Marszałkowski poinformował, że instytucje zarządzające mają czas do 31 marca br. na przekazanie Komisji Europejskiej swoich propozycji zmian w programach. KE ma następnie cztery miesiące na ich zatwierdzenie, co oznacza, że decyzje zapadną w drugiej połowie roku.

Udostępnij ten artykuł:

Reklama

AD2 ZM Zieleń na terenach zabytkowych [08.01-31.01.25]

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

AD2 ZM Zieleń na terenach zabytkowych [08.01-31.01.25]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

AD1A SELEKTYWNA [13.01-28.01.25]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2025