Reklama

AD1A TOMRA [15.04-15.05.24]

Gdańsk podsumowuje rozwój infrastruktury rowerowej w 2021 roku

Gdańsk podsumowuje rozwój infrastruktury rowerowej w 2021 roku
jw
19.01.2022, o godz. 12:46
czas czytania: około 5 minut
0

Od 300 metrów do ponad 6 km - długość nowych odcinków tras rowerowych w Gdańsku oddanych do użytku w 2021 roku była mocno zróżnicowana, nie zawsze jednak długość decyduje o ważności danej inwestycji dla użytkowników "dwóch kółek". Równolegle z budową nowej infrastruktury, ruszył wieloletni proces remontu najstarszych dróg rowerowych w naszym mieście, a także konsultacje społeczne obiecująco brzmiącego projektu ekostrad dla użytkowników wszelkiej maści jednośladów.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1b wykroczenia 10.06 [23.04-10.06.24]

W ubiegłym roku w Gdańsku zbudowano lub zmodernizowano w sumie ok 12 km dróg rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych (z przewagą tych pierwszych), przy czym jedna z nowych dróg – gdański odcinek Wiślanej Trasy Rowerowej – ma 6,6 km długości.

Suma “długości inwestycji” rozpoczętych w 2021 r., których realizacja jest jeszcze w trakcie, jest podobna.

Najciekawsze rowerowe realizacje ubiegłego roku

Gdański odcinek Wiślanej Trasy Rowerowej w Świbinie wiedzie głównie po wale wiślanym, ze zjazdem do przystani w Błotniku. Trasa ma wspaniałe walory widokowe i charakterystyczne 100 m niebieskiej, świecącej w nocy nawierzchni. W ten sposób symbolicznie zaznaczono miejsce, gdzie kiedyś płynęła Wisła.

Wyremontowany został przeszło kilometrowy odcinek drogi rowerowej wzdłuż ul. Marynarki Polskiej, na odcinku od ul. Reja do wjazdu na Polsat Plus Arena Gdańsk. Nawierzchnię wymieniono na całej długości, trasa została przebudowana w obrębie zjazdów na posesje. Dzięki temu chodnik i droga rowerowa zachowują ciągłość na zjazdach, przestrzeń dla pieszych jest wyniesiona ponad przestrzeń dla samochodów.

Zakończyła się budowa Wiaduktu Biskupia Górka, która niesie za sobą lepszy komfort jazdy na rowerze począwszy od drogi rowerowej biegnącej od skrzyżowania z ul. Św. Trójcy, poprzez sam wiadukt z dedykowaną drogą rowerową wiodącą do ul. Zaroślak, aż po gładki zjazd na trasę wzdłuż kanału Raduni.

Wiele kosmetycznych, ale ważnych dla bezpieczeństwa i wygody podróży zmian znajdziemy na całym gdańskim odcinku wspomnianej drogi wzdłuż kanału Raduni. Wszystkie przejazdy uzyskały ciągłość nawierzchni. Wyznaczono również nowy przejazd i przejście dla pieszych przez ul. Podmiejską, łączący obie strony ciągu (uwaga! stoi tu znak STOP dla rowerzystów).

Krótki, ale bardzo ważny komunikacyjnie fragment poszerzonego chodnika z dopuszczonym ruchem rowerowym powstał wzdłuż Wałów Jagiellońskich na odcinku od ul. Elżbietańskiej do Huciska, przy Hucisku powstały także przejazdy rowerowe w kierunku Nowego Ratusza i LOT-u.

W Oliwie, wzdłuż al. Grunwaldzkiej, na odcinku pomiędzy ul. Pomorską a Bitwy Oliwskiej położono nowy chodnik z dopuszczonym ruchem rowerowym. W ramach inwestycji, w obrębie skrzyżowania Pomorska/Grunwaldzka uzupełniono przejazdy rowerowe na brakujących wlotach skrzyżowania.

Istotne 300 m drogi rowerowej powstało także na Przymorzu Wielkim wzdłuż ul. Obrońców Wybrzeża – o “dorobieniu” brakującego fragmentu do skrzyżowania z ul. Kaczyńskiego zdecydowali mieszkańcy w Budżecie Obywatelskim. Inwestycja była możliwa dzięki likwidacji jednego pasa ruchu dla samochodów i przesunięciu zatoki autobusowej.

I wreszcie: 3,2 bardzo ważnych kilometrów zwłaszcza dla rowerzystów z Osowej podróżujących w kierunku Oliwy – na ul. Kościerskiej, między Owczarnią a ul. Bytowską, w miejsce leśnej błotnistej drogi powstaje szutrowy, utwardzony ciąg pieszo – jezdny.

Na ul. Bytowskiej (od Kleszej Drogi do ul. Kwietnej) trwa remont 2,2 km asfaltowej drogi, dotąd w fatalnym stanie technicznym. Dzięki inwestycji mieszkańcy Złotej Karczmy i Matarni zyskają komfortowe połączenie z Oliwą. Gładka jak stół droga to także świetne miejsce na leśne spacery z wózkiem. Obydwa leśne odcinki Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska realizuje w ramach zadania „Szlak turystyczny przez Trójmiejski Park Krajobrazowy wraz z łącznikami”, zakończenie inwestycji planowane jest na II kwartał 2022 r.

Ponadto w ubiegłym roku powstały kolejne kontrapasy rowerowe w jezdniach dróg jednokierunkowych przy: ul. Cystersów (odcinek między ulicami Kanapariusza a Opacką), ul. Bajki oraz ul. Siennej. Wzdłuż ul. 3 Maja zaś (od ul. Dąbrowskiego do sądu rejonowego) odmalowano obustronne pasy rowerowe wraz z łącznikiem w rejonie zjazdu pod wiadukt Błędnik.

Modernizacja odcinka drogi rowerowej wzdłuż ul. Marynarki Polskiej

– Ta inwestycja to nowość jeśli chodzi o usystematyzowane podejście od infrastruktury dla rowerów – mówi Remigiusz Kitliński pełnomocnik prezydenta Gdańska ds. polityki rowerowej. – Do tej pory drogi rowerowe nie były modernizowane, chyba że przy okazji innych inwestycji, jaką była na przykład przebudowa linii tramwajowej na Stogi. Wraz z remontem przy ul. Marynarki Polskiej, rozpoczęliśmy program modernizacji najstarszych dróg rowerowych, które są w coraz gorszym stanie technicznym. Od 2022 roku, zgodnie z listą priorytetową remontowane będą kolejne drogi rowerowe, na przykład wzdłuż ul. Pomorskiej. Obok stanu technicznego, o lokacie na liście priorytetów decyduje także natężenie ruchu rowerowego na danej trasie.

Wyremontowany fragment drogi do Nowego Portu w dużej mierze wykonany został z czarnego asfaltu i zwiastuje koniec czerwonych nawierzchni dróg rowerowych w Gdańsku. Dlaczego? – Ze względów praktycznych. Domieszka czerwonego barwnika mocno osłabia masę bitumiczną. Czerwona masa jest mniej elastyczna, przez co szybciej pęka i kruszy się – tłumaczy Remigiusz Kitliński. – Trudniej też prowadzić na niej bieżące naprawy, bo czerwona masa produkowana jest tylko na potrzeby budowy dróg rowerowych, a jednorazowo nie można wyprodukować małej ilości. Poza tym czerwień po kilku latach użytkowania płowieje i trudno tak naprawdę odróżnić, czy nawierzchnia jest szara czy była kiedyś czerwona.

Remigiusz Kitliński podkreśla, że od koloru nawierzchni dużo ważniejsze jest, by prawidłowo budować drogi rowerowe, zwłaszcza na przecięciach z potokami ruchu samochodów, w obrębie skrzyżowań malować przejazdy na czerwono, a na drodze rowerowej – dbać o odmalowane oznakowanie poziome (piktogramy rowerów).

Przy współudziale mieszkańców

To nie wszystkie “rowerowe newsy” ubiegłego roku. W grudniu władze miasta zapowiedziały zmiany w obowiązującym Systemie Tras Rowerowych (STeR) i budowę m.in. 40 km bezkolizyjnych ekostrad dla rowerzystów i użytkowników elektrycznych hulajnóg, czy segwayów. Właśnie trwają konsultacje społeczne zmian planów inwestycyjnych zawartych w STeR.

Na interaktywnej mapie dostępnej na stronie Biura Rozwoju Gdańska każdy może przedstawić uwagi do zaproponowanych przez BRG i UMG tras, propozycje alternatywnego przebiegu lub formy realizacji danej trasy można przekazać w formie komentarza i/lub rysunku na mapie. Konsultacje społeczne potrwają do 31 stycznia 2022. Do tej pory wpłynęło już blisko 100 uwag od mieszkańców.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad1d MBP [12.04-27.05.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

AD3b PZO 2024 [19.04-11.06.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024