– Obecnie opracowywana jest dokumentacja przetargowa. Remont obejmie część “odmorską” konstrukcji, na ponad kilometrowym odcinku od plaży Śródmieście do tzw. małego molo – przekazała rzecznika Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska.
Zakres planowanych prac
Kierzkowska zaznaczyła, że ogłoszenie przetargu na remont opaski brzegowej nastąpi w lutym. – Remont jest potrzebny ze względu na uszkodzenia dylatacji, ubytki betonu i narzutu kamiennego, wywołane wieloletnim działaniem morza oraz niskich temperatur – wyjaśniła.
Ponadto planowane jest wykonanie powłoki chroniącej przed korozją. – Zwiększy to trwałość oraz poprawi estetykę całej konstrukcji – dodała Kierzkowska.
Remont będzie prowadzony poza szczytem turystycznym. – Mamy świadomość, że Bulwar Nadmorski jest całoroczną atrakcją, zarówno dla turystów, jak i mieszkańców Gdyni. W związku z tym, w trakcie prac, ciąg komunikacyjny wzdłuż budowli będzie drożny – zapewniła.
Dodała przy tym, że żeby prace były w ogóle możliwe, okresowo potrzebne będzie zawężanie chodnika do 4 m. Powiedziała, że remont nie będzie miał również wpływu na dostępność trasy rowerowej i biegowej od strony klifu.
Czym jest opaska brzegowa?
Opaska brzegowa jest to rodzaj budowli, stosowanej w hydrotechnice, której funkcją jest umocnienie i zabezpieczenie przed erozją istniejącego brzegu, cieku lub zbiornika wodnego. Opaski brzegowe stosowane są zarówno jako śródlądowe budowle hydrotechniczne, jak i jako budowle morskie, służące technicznemu zabezpieczeniu brzegu.
Opaska brzegowa jest konstrukcją budowlaną, która jednym bokiem przylega do akwenu (wody), a przeciwległym bokiem do istniejącego brzegu.
Jak wyjaśniła rzeczniczka urzędu, opaska brzegowa musi zostać zaprojektowana i wykonana w taki sposób, aby nie podlegała niszczącemu działaniu wody i aby zapewniona była jej stateczność, przy uwzględnieniu erozji dennej jaka może występować, szczególnie na ciekach wodnych.
Roboty geologiczne
Kierzkowska dodała, że obecnie opracowywana jest także koncepcja projektowa wraz z badaniami geotechnicznymi rozbudowy istniejącego systemu progów podwodnych w Gdyni Orłowie polegająca na dobudowaniu nowych progów w kierunku Sopotu. – Wszczęto już postępowanie mające na celu zatwierdzenie projektu robót geologicznych dla przyszłych badań terenowych, na podstawie których opracowana zostanie dokumentacja geologiczno-inżynierska – powiedziała.
Przedmiotowa koncepcja bazować będzie na analizie falowania i ruchu rumowiska, sporządzonej przez Instytut Budownictwa Wodnego Polskiej Akademii Nauk. Kierzkowska podkreśliła, że planowana budowla ma na celu zwiększenie odporności brzegu (umocnień brzegowych i plaży).
Komentarze (0)