Nowoczesne przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne to nie tylko dostarczyciel wody i odbiorca ścieków. To spółka, w której każdy pracownik rozumie swoistą misję prowadzonej działalności. Mądrze zarządzana spółka wod-kan jest jej przekaźnikiem. Ta działalność bowiem jest niezbędna do życia, dla zdrowia, wreszcie dla – jakże nadwyrężonej rozmaitymi aspektami cywilizacji – natury.

Misję można realizować na wiele sposobów. Jednym z nich jest poczucie odpowiedzialności za edukację ekologiczną, której celem jest wspólne dobro. Polskie spółki wod-kan od lat to rozumieją i w zasadzie nie ma już takich, które ten element działalności pomijają. Dostrzeżeniu ich inicjatyw służy organizowany od pięciu lat przez miesięcznik „Wodociągi-Kanalizacja” konkurs „Głośna Woda”.

O ile kiedyś najpopularniejszym działaniem w dziedzinie edukacji były np. organizowane w przedsiębiorstwach wycieczki pokazujące proces produkcji wody oraz uzdatniania ścieków, festyny i konkursy ekologiczne oraz produkcja gadżetów, to dziś przedsiębiorstwa coraz pewniej skłaniają się do nowatorskich form edukacji.

Powszechną praktyką stało się propagowanie picia kranówki. Dobrze, gdy przedsiębiorstwa stają się przy tym promować wodę z wielorazowych butelek i bidonów, pokazując, że nie skupiają się tylko na wypromowaniu wody, ale mają na względzie edukację środowiskową (w tym przypadku ograniczenie liczby produktów z jednorazowych tworzyw sztucznych).

Nie ma jednak uniwersalnej formy edukacji. Czym innym jest stworzenie wielkiej ekspozycji, czym innym wieloletnia organizacja działań w szkołach. Inaczej oddziałuje stworzone przez artystów graffiti na naszych budynkach, inaczej film w sieci. Dlatego niezwykle trudno było nam dokonać wyboru przedsięwzięć, jakie nagrodziliśmy w tym roku.

Ostatecznie jury konkursowe przyznało nagrody następującym przedsiębiorstwom:

  • w kategorii do 30 tys. mieszkańców – Zakład Wodociągów i Kanalizacji w Ożarowie Mazowieckim – za rozbudowaną doświadczalną formę działań edukacyjnych;
  • w kategorii do 100 tys. mieszkańców – Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej PGK Żyrardów – za promowanie edukacji wodnej jako elementu szeroko rozumianej troski o środowisko;
  • w kategorii ponad 100 tys. mieszkańców – Dąbrowskie Wodociągi – za konsekwentne rozwijanie długoterminowych kampanii edukacyjnych, które często stanowią tez inspirację dla innych przedsiębiorstw.

Wszyscy zwycięzcy otrzymają nagrody w postaci dwóch bezpłatnych zaproszeń do udziału w Międzynarodowym Kongresie Branży Wod-Kan ENVICON Water 2019. Gratulujemy!

Przyznano także wyróżnienia dla:

– Miejsko-Gminnego Zakładu Wodociągowego w Serocku za projekt Wodawil – serię 11 nowoczesnych murali o charakterze edukacyjnym na budynkach Stacji Uzdatniania Wody z terenu gminy;

– Sosnowieckich Wodociągów za wielowątkową i atrakcyjną kampanię „GANG Szczurzaków – stop szczurom w kanalizacji miejskiej”.

UDOSTĘPNIJ

Czytaj więcej

Skomentuj