Gmina Nasielsk wstrzymuje odbiór odpadów zmieszanych od mieszkańców. Regionalne instalacje są pełne, a przynajmniej tak wynika z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami. Mazowiecka gmina jest pierwszą, która ogłosiła oficjalne, że odpadów odbierać nie będzie.
– Z powodów niezależnych od gminy wstrzymany został do odwołania odbiór odpadów zmieszanych z nieruchomości z terenu miasta i gminy Nasielsk – poinformowały tamtejsze władze. Dodając, że odbiór z lokali wielorodzinnych będzie kontynuowany.
Gmina podaje, że powodem takiej decyzji są limity określające ilość przyjmowania odpadów w regionie. Zgodnie z regulującym je WPGO (wojewódzkim planem gospodarki odpadami) regionalne instalacje już je przekroczyły, co uniemożliwia zagospodarowanie śmieci.
– Problem związany z przestojem w odbiorze odpadów polega na tym, że zgodnie z ustawą o odpadach, zmieszane odpady komunalne oraz odpady biodegradowalne muszą zostać zagospodarowane – unieszkodliwione wyłącznie w regionie, do którego zgodnie z WPGO została przypisana dana gmina – tłumaczą miejscowe władze.
Według WPGO limity regionalnych instalacji zostały wyczerpane, plan uniemożliwia również zagospodarowania odpadów w zakładach działających poza regionem (w przypadku Nasielska jest to region płocki). Grożą za to kary finansowe, które dotyczą firm odbierających odpady, a także przyjmujących je instalacji.
Władze Nasielska przyczynę odpadowego kryzysu widzą po stronie błędnego oszacowania możliwości przerobowych w WPGO, zwracając uwagę, że problem z limitami jest problemem na piśmie. Ich zdaniem, ujęte w planach limity należy zwiększyć, a wpis musi być poprawiony.
Mazowieccy samorządowcy obawiają się, że problem Nasielska może być wierzchołkiem góry lodowej, bo w regionie problemów z odpadami ostatnio nie brakuje. Od nowego roku zaczyna funkcjonować tam zbiórka selektywna z podziałem na pięć frakcji. Tymczasem wiele gmin nie rozstrzygnęło jeszcze przetargów na odbiór i zagospodarowanie odpadów.
dziara
Komentarz #15250 dodany 2018-12-28 13:00:40
Do wszystkich mieszkańców wystrychniętych na dudka w Nasielsku i podobnych sytuacjach gdziekolwiek w Polsce. Zgodnie z art. 6s ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1454 z późn. zm.) traktującym o niedopełnieniu przez gminę obowiązku odbierania odpadów --- "W przypadku gdy gmina nie realizuje obowiązku odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, właściciel nieruchomości jest obowiązany do przekazania odpadów komunalnych, na koszt gminy, podmiotowi odbierającemu odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, wpisanemu do rejestru działalności regulowanej, o którym mowa w art. 9b ust. 2." Krótko: zlecacie usługę odbioru odpadów firmie wywozowej posiadającej wpis do RDR i otrzymaną fakturę zgodnie z powyższym artykułem przesyłacie do urzędu gminy. Pozdrawiam i wszystkiego NAJ w Nowym Roku.