Reklama

AD1A PTAK GARDEN WARSAW EXPO [19.11-19.12.24]

Górny Śląsk - rewitalizacja familoków w toku

Górny Śląsk - rewitalizacja familoków w toku
Zuzanna Woźniewicz
05.08.2015, o godz. 9:06
czas czytania: około 3 minut
0

W mieście Czerwionka na Górnym Śląsku realizowany jest projekt rewitalizacji osiedla. Ideą pomysłu jest zwrócenie uwagi na walory przyrodnicze miejsca, odwołanie się do koncepcji miasta-ogrodu, zgodnie z którą zaprojektowano osiedle w trosce o unikatowe dziedzictwo tego miejsca.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1 Regionalne Leszno [05.11 – 25.11.2024]

Tradycja „familoków”

Dzielnica Czerwionka to osiedle patronackie kopalni „Dębieńsko”, budowane przez właścicieli zakładów przemysłowych dla swoich pracowników, którzy zasiedlili obecne tereny Górnego Śląska. Cechą charakterystyczną osiedli są jednakowo usytuowane budynki i pomalowane przez mieszkańców futryny okien i zewnętrzne parapety na kolor czerwony. Obiekty te są traktowane wręcz jako ikona regionu – z takimi widokami kojarzony jest bowiem przemysłowy Górny Śląsk.

Projekt „Familoki – Miasto-Ogród” jest realizowany od 1 kwietnia 2015 r. do 30 września 2015 r. Inicjatywa jego przygotowania i napisania zrodziła się wśród pracowników Urzędu Gminy i Miasta. – Celem działań urbanistycznych było podniesienie jakości życia miejskiego poprzez połączenie udogodnień cywilizacyjnych z przyjemnościami życia na wsi – informuje Hanna Piórecka-Nowak, rzecznik Urzędu Gminy i Miasta.

W ramach projektu zrewitalizowano osiedlową przestrzeń – powstał plac rekreacyjny i skatepark. Wokół nich utworzono strefę zieleni. Na placu i wzdłuż ul. Szkolnej nasadzono drzewa i krzewy: lipy (11 szt.), akacje (9 szt.) i cisy (24 szt.). Całość uzupełniają elementy małej architektury, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania placu, podnoszące jego walory estetyczne takie, jak: oświetlenie, ławeczki, kosze na śmieci i słupki ograniczające ruch.

Realizacji projektu towarzyszyła kampania edukacyjno-informacyjna w ramach której zorganizowano dwa konkursy – na najpiękniejszą rabatkę/najpiękniej ukwiecone okna osiedla familoków oraz na najlepszą pracę plastyczną pn. „Familoki – Miasto-Ogród” (współzawodnictwo skierowane do dzieci w wieku przedszkolnym oraz uczniów szkół podstawowych powiatu rybnickiego). Rozstrzygnięcie będzie miało miejsce na przełomie sierpnia-września.

Co się kryje pod tajemniczą nazwą „familoki”? – Oznaczają one dom wielorodzinny. Projektując logo, hasło promocyjne i przyjmując system tożsamości  wizualnej dla osiedla, zastanawialiśmy się nad nazwą, którą powinniśmy się posługiwać w działaniach promocyjnych. Postawiliśmy na swojski „familok” – to słowo funkcjonuje w społeczności lokalnej.  Gdzie idziesz? Na familoki – wszyscy wiedzą o którą część miasta chodzi. Nie chcieliśmy więc wprowadzać obcej terminologii na określenie tego miejsca. Słowo familok kojarzy się dobrze na Śląsku, z rodzinnością, ciepłem, śląską kulturą i obyczajowością – komentuje Hanna Piórecka-Nowak.

Tradycja rozkWITA – promocja miasta

Nietuzinkowy gadżet, opracowany w ramach projektu, promuje osiedle i jego dziedzictwo. Jest nim saszetka z nasionami kwiatów opatrzona logo familoków i nawiązująca do hasła promocyjnego – tradycja rodoWITA! Oprócz tego, Urząd Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny przygotował całą gamę produktów promocyjnych: albumy, kolorowani dla dzieci, koszulki z logo familoków, kubeczki, ulotki i spacerowniki.

Gadżety te można odebrać w punkcie informacji turystycznej lub podczas różnych wydarzeń organizowanych przez miasto.

Czerwionka
Saszetka z nasionami, opatrzona logo familoków/Fot. H. Piórecka-Nowak

Finansowanie

Środki na rewitalizację zabytkowego osiedla pozyskano z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach w ramach 5 priorytetu Edukacja Ekologiczna. Całość zadania opiewa na kwotę 32 tys. zł, z czego 16 tys. zł stanowi dotacja. – Zakładamy, że dzięki najnowszej kampanii zostanie wzmocniona więź mieszkańców z miejscem zamieszkania, a poznanie bogactwa otaczającego środowiska sprawi, że ludzie zaczną się identyfikować z tym szczególnym miejscem, jakim jest zabytkowe osiedle – dodaje Hanna Piórecka-Nowak.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad2 odpady budowlane [04.11-03.12.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do
css.php
Copyright © 2024