Reklama

AD1A EGOE [27.03-27.04.24]

Górny Śląsk - rewitalizacja familoków w toku

Górny Śląsk - rewitalizacja familoków w toku
Zuzanna Woźniewicz
05.08.2015, o godz. 9:06
czas czytania: około 3 minut
0

W mieście Czerwionka na Górnym Śląsku realizowany jest projekt rewitalizacji osiedla. Ideą pomysłu jest zwrócenie uwagi na walory przyrodnicze miejsca, odwołanie się do koncepcji miasta-ogrodu, zgodnie z którą zaprojektowano osiedle w trosce o unikatowe dziedzictwo tego miejsca.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1b wykroczenia 10.06 [23.04-10.06.24]

Tradycja „familoków”

Dzielnica Czerwionka to osiedle patronackie kopalni „Dębieńsko”, budowane przez właścicieli zakładów przemysłowych dla swoich pracowników, którzy zasiedlili obecne tereny Górnego Śląska. Cechą charakterystyczną osiedli są jednakowo usytuowane budynki i pomalowane przez mieszkańców futryny okien i zewnętrzne parapety na kolor czerwony. Obiekty te są traktowane wręcz jako ikona regionu – z takimi widokami kojarzony jest bowiem przemysłowy Górny Śląsk.

Projekt „Familoki – Miasto-Ogród” jest realizowany od 1 kwietnia 2015 r. do 30 września 2015 r. Inicjatywa jego przygotowania i napisania zrodziła się wśród pracowników Urzędu Gminy i Miasta. – Celem działań urbanistycznych było podniesienie jakości życia miejskiego poprzez połączenie udogodnień cywilizacyjnych z przyjemnościami życia na wsi – informuje Hanna Piórecka-Nowak, rzecznik Urzędu Gminy i Miasta.

W ramach projektu zrewitalizowano osiedlową przestrzeń – powstał plac rekreacyjny i skatepark. Wokół nich utworzono strefę zieleni. Na placu i wzdłuż ul. Szkolnej nasadzono drzewa i krzewy: lipy (11 szt.), akacje (9 szt.) i cisy (24 szt.). Całość uzupełniają elementy małej architektury, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania placu, podnoszące jego walory estetyczne takie, jak: oświetlenie, ławeczki, kosze na śmieci i słupki ograniczające ruch.

Realizacji projektu towarzyszyła kampania edukacyjno-informacyjna w ramach której zorganizowano dwa konkursy – na najpiękniejszą rabatkę/najpiękniej ukwiecone okna osiedla familoków oraz na najlepszą pracę plastyczną pn. „Familoki – Miasto-Ogród” (współzawodnictwo skierowane do dzieci w wieku przedszkolnym oraz uczniów szkół podstawowych powiatu rybnickiego). Rozstrzygnięcie będzie miało miejsce na przełomie sierpnia-września.

Co się kryje pod tajemniczą nazwą „familoki”? – Oznaczają one dom wielorodzinny. Projektując logo, hasło promocyjne i przyjmując system tożsamości  wizualnej dla osiedla, zastanawialiśmy się nad nazwą, którą powinniśmy się posługiwać w działaniach promocyjnych. Postawiliśmy na swojski „familok” – to słowo funkcjonuje w społeczności lokalnej.  Gdzie idziesz? Na familoki – wszyscy wiedzą o którą część miasta chodzi. Nie chcieliśmy więc wprowadzać obcej terminologii na określenie tego miejsca. Słowo familok kojarzy się dobrze na Śląsku, z rodzinnością, ciepłem, śląską kulturą i obyczajowością – komentuje Hanna Piórecka-Nowak.

Tradycja rozkWITA – promocja miasta

Nietuzinkowy gadżet, opracowany w ramach projektu, promuje osiedle i jego dziedzictwo. Jest nim saszetka z nasionami kwiatów opatrzona logo familoków i nawiązująca do hasła promocyjnego – tradycja rodoWITA! Oprócz tego, Urząd Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny przygotował całą gamę produktów promocyjnych: albumy, kolorowani dla dzieci, koszulki z logo familoków, kubeczki, ulotki i spacerowniki.

Gadżety te można odebrać w punkcie informacji turystycznej lub podczas różnych wydarzeń organizowanych przez miasto.

Czerwionka
Saszetka z nasionami, opatrzona logo familoków/Fot. H. Piórecka-Nowak

Finansowanie

Środki na rewitalizację zabytkowego osiedla pozyskano z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach w ramach 5 priorytetu Edukacja Ekologiczna. Całość zadania opiewa na kwotę 32 tys. zł, z czego 16 tys. zł stanowi dotacja. – Zakładamy, że dzięki najnowszej kampanii zostanie wzmocniona więź mieszkańców z miejscem zamieszkania, a poznanie bogactwa otaczającego środowiska sprawi, że ludzie zaczną się identyfikować z tym szczególnym miejscem, jakim jest zabytkowe osiedle – dodaje Hanna Piórecka-Nowak.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad1d MBP [12.04-27.05.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

AD3b PZO 2024 [19.04-11.06.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do
css.php
Copyright © 2024