Grupa Azoty ZAK zbuduje pierwsze w tej części Europy laboratorium paliw alternatywnych

Grupa Azoty ZAK zbuduje pierwsze w tej części Europy laboratorium paliw alternatywnych
PAP/dom
17.03.2022, o godz. 9:09
czas czytania: około 3 minut
2

Grupa Azoty ZAK uzyskała pozwolenie na budowę pierwszego w tej części Europy laboratorium paliw alternatywnych; budowa ma rozpocząć się w maju br., a zakończyć w 2023 r. Laboratorium stać ma się ważnym ogniwem w rozwoju gospodarki wodorowej.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1B_ARBENA1_01.03.24-01.04.24

“Zakładamy, że budowa rozpocznie się w maju, a zakończenie inwestycji planujemy na 2023 r.” – poinformowała PAP Grupa Azoty, do której należy spółka Grupa Azoty ZAK. Spółka ta uzyskała pozwolenie na budowę laboratorium paliw alternatywnych. Obecnie trwa postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy prac budowlanych i montażowych. Nie ujawniono na jakim etapie znajduje się przetarg, ani ile podmiotów bierze w nim udział.

Rozwój sektora wodorowego

Na pytanie o koszt powstania laboratorium spółka odpowiedziała, że “na ten moment informacje te stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa”.

Wiadomo natomiast, jaką rolę odegra laboratorium w rozwoju nowego sektora gospodarki.

“Biorąc pod uwagę dynamiczny rozwój gospodarki wodorowej w Polsce, zakładamy, że laboratorium będzie stanowiło istotny element tego procesu. Obecnie w Europie jest niewiele laboratoriów wykonujących analizy czystości wodoru. Nasze laboratorium będzie pierwszym w tej części Europy, a wykonywanie kompleksowych analiz wodoru dla  sektora automotive będzie kluczowym działaniem dopuszczającym paliwo do użytku. Tym samym stanie się ważnym ogniwem w rozwoju gospodarki wodorowej” – stwierdziła Grupa Azoty.

Wodór w transporcie

Grupy Azoty współpracuje już z Toyota Motor Poland w zakresie wykorzystania technologii wodorowych w transporcie. Transport odgrywa istotną role wewnątrz grupy kapitałowej, której spółki znajdują się w różnych częściach Polski: w Tarnowie, w Policach, w Puławach, w Kędzierzynie-Koźlu.

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami wiceprezesa Grupy Azoty Puławy Grzegorza Kądzielawskiego, spółka prowadzi intensywne prace, by wykorzystywać wodór w procesach logistycznych w grupie w transporcie kołowym, rzecznym, kolejowym. Chodzi też o współpracę z samorządami w ramach projektów dotyczących zielonego transportu.

“Współpraca z Toyota Motor Poland jest realizowana w ramach nowo utworzonej Dolnośląskiej Doliny Wodorowej. Wspólnie z pozostałymi sygnatariuszami stoimy przed zdefiniowaniem szczegółowego zakresu jej działalności. Chcemy, by współpraca miała wymierne korzyści dla wszystkich zaangażowanych stron – dla nas jako dostawcy wodoru oraz jego odbiorców, jakim może być Toyota. Wykorzystanie napędów wodorowych w transporcie to przyszłościowa perspektywa i na pewno będziemy analizować uruchomienie takich technologii w Grupie – zaznaczyła spółka.

Grupa Azoty obecnie wykorzystuje produkowany przez siebie wodór w procesach produkcji chemikaliów. Azoty są największym producentem wodoru w Polsce.

“Nasza strategia wodorowa do 2030 r. dąży do stopniowego obniżenia emisyjności stosowanego wodoru. W ramach planowanych projektów zakładamy inwestycje zarówno w OZE, jak również w elektrolizery pozwalające na wytworzenie zielonego wodoru. Analizujemy też rozwiązania umożliwiające obniżenie emisyjności posiadanych instalacji reformingu parowego oraz zagospodarowanie CO2 pochodzącego z tych instalacji” – poinformowała spółka.

14 października 2021 r. powołano porozumienie sektorowe na rzecz rozwoju gospodarki wodorowej, w którym uczestniczy 200 podmiotów m.in. Simens, Alstom, Solaris, Grupa Azoty, PKN Orlen, Toyota Motor Poland, KGHM, Jastrzębska Spółka Węglowa, Węglokoks.

Pięć dolin wodorowych

2 listopad 2021 r. przyjęto strategię rozwoju gospodarki wodorowej do 2030 r. z perspektywą do 2040 r. Zgodnie z Krajowym Planem Odbudowy w Polsce ma powstać co najmniej pięć dolin wodorowych.

Obecnie trwają prace nad tzw. konstytucją dla wodoru, która będzie zawierała pakiet ustaw i rozporządzeń niezbędnych dla funkcjonowania nowego sektora.

Na początku marca wiceminister klimatu i środowiska Ireneusz Zyska poinformował, że powstała koncepcja powołania operatora – ekosystemu dolin wodorowych w Polsce. Ma on umożliwić podmiotom zaangażowanym w rozwój rynku wodorowego w Polsce wymianę informacji biznesowych i naukowych. Będzie on również spójny z podobnymi podmiotami – ekosystemami w Europie.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (2)


ksokk

Komentarz #169361 dodany 2022-03-17 10:31:32

Bardzo dobrze, najwyższy czas na takie inwestycje


naTak

Komentarz #169362 dodany 2022-03-17 11:56:59

wodór to przyszłość i dobra alternatywa dla tradycyjnych paliw. Współpraca z toyotą bardzo dobrze wróży, mają w Japonii już zaawansowane badania w tym temacie, doświadczenie w napędach w mirai i prace nad napędem wodorowym w pociągach.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024