Interwencyjna redukcja mocy (IRM) została zrealizowana przez Enspirion w ramach umowy na 20 negawatów (NW) zawartej z Polskimi Sieciami Elektroenergetycznymi (PSE) w zeszłym roku. Redukcja miała głównie charakter testowy. Enspirion, który pełni rolę tzw. agregatora, wycofał z systemu 20 MW popytu na moc w pełni wywiązując się z zakontraktowanego wolumenu i potwierdzając sprawne działanie procesu IRM. Zgodnie z umową redukcja trwała cztery godziny, a czas na przygotowanie odbiorców do redukcji wynosił siedem godzin. Jednocześnie firma przetestowała procedury w sytuacjach awaryjnych, gdy np. jeden z klientów nie wywiązuje się z zadeklarowanego ograniczenia mocy. Weryfikacja możliwości elastycznego zarządzania popytem odbiorców biznesowych stanowi bowiem kluczową wartość zapewnianą w systemie przez agregatorów.
Enspirion, oprócz umowy na 20 NW, podpisał już z PSE umowę na kolejne 77 NW oraz wygrał najnowsze postępowanie przetargowe. Spółka konsekwentnie umacnia pozycję lidera na polskim rynku zarządzania popytem. Poza umowami zawartymi z operatorem systemu przesyłowego, komercyjnie wytwarza negawatogodziny w ramach współpracy z klientami biznesowymi Energa Obrót. W ostatnim czasie Enspirion przeprowadził kilka takich akcji, rozwijając innowacyjny na polskim rynku model biznesowy, który pozwala osiągać zyski zarówno klientom, jak i sprzedawcom. Klienci są wynagradzani za czasowe przesunięcie zużycia energii, a sprzedawcy w konsekwencji nie ponoszą kosztów jej pozyskania w najdroższej, szczytowej cenie. Dla przykładu w zeszłym roku maksymalna cena energii w szczycie wynosiła ponad 1300 zł/MWh, podczas gdy jej średnia cena utrzymywała się na poziomie około 180 zł/MWh.
[poll id=”8″]
Zarządzanie popytem, czyli prostowanie krzywej
Grupa Energa jest w Polsce liderem zarządzania popytem na energię elektryczną, a celem podejmowanych przez nią działań jest optymalne wykorzystanie dostępnych w systemie mocy. Spłaszczanie profilu zużycia jest doskonałym uzupełnieniem dla budowy mocy, z których część zabezpiecza system jedynie przez kilkadziesiąt godzin największego zapotrzebowania w roku. Rozwijanie zarządzania popytem na dużą skalę może okazać się tym efektywniejsze, że w polskim systemie coraz większą rolę odgrywają niestabilne odnawialne źródła energii. Same farmy wiatrowe w wietrzne dni dostarczają więcej energii, niż największa polska elektrownia opalana węglem kamiennym. To oznacza, że w dni, kiedy wiatru nie ma, z systemu nagle ubywa stosunkowo duża ilość energii. Zarządzanie popytem na energię elektryczną przynosi zatem szereg korzyści dla całego systemu elektroenergetycznego, w tym przede wszystkim elastyczność jego bilansowania, a w konsekwencji zwiększone bezpieczeństwo dostaw energii elektrycznej.
Enspirion, który pierwszy w Polsce komercyjnie przesunął w czasie zużycie odbiorców biznesowych, dysponuje obecnie mocą 300 NW, a do końca 2015 roku zamierza zwiększyć swój potencjał do 500 NW. W tym roku spółka zamierza także zaoferować produkt zarządzania popytem Operatorom Sieci Dystrybucyjnej. Sterowanie popytem jest możliwe także u odbiorców indywidualnych – dzięki inteligentnym licznikom AMI, co Grupa Energa wykazała jako pierwsza. W trakcie testów konsumenckich AMI prowadzonych wśród klientów indywidualnych w Kaliszu redukcja poboru mocy na wezwanie wynosiła nawet 30 proc. Jednocześnie klienci zredukowali całkowite zużycie energii elektrycznej od 2 do 4 proc, a w godzinach szczytowych od 5 do 14 proc. Energa Operator zainstalowała już ponad 400 tys. tych urządzeń i jest w Polsce liderem w ich wdrażaniu.
Grupa Energa jest jedną z czterech największych grup energetycznych w Polsce, z wiodącą pozycją na polskim rynku pod względem udziału energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych w produkcji własnej. Podstawowa działalność Grupy obejmuje dystrybucję, wytwarzanie oraz obrót energią elektryczną. Dostarcza i sprzedaje prąd 2,9 mln klientów, zarówno gospodarstwom domowym, jak i przedsiębiorcom.
Komentarze (0)