Volvo oparło swój pomysł na połączeniu rozrusznika, silnika elektrycznego, generatora i elektrycznej jednostki sterującej. To połączenie nazwano I-SAM. Współpracuje ono z silnikiem diesla i skrzynią biegów Volvo I-Shift. Dodatkowo, wykorzystano litowo-jonowe baterie, które są ładowane za pomocą generatora podczas hamowania. Następnie, dostarczają one energii do silnika elektrycznego zapewniając odpowiednią moc.
Dzięki zastosowaniu połączenia równoległego, autobus może być napędzany zarówno silnikiem elektrycznym, jak i silnikiem diesla niezależnie lub obydwoma w tym samym czasie. W rezultacie autobus mógł zostać wyposażony w mniejszy, 5-litrowy silnik, w porównaniu z 9-litrowym silnikiem w tradycyjnej wersji Volvo 7700. Osiągi autobusu pozostały bez zmian przy znacznym obniżeniu zużycia paliwa. – Kolejną korzyścią zastosowania przez Volvo technologii hybrydowej jest włączanie silnika diesla na przystankach autobusowych i światłach,”mówi Maurice Brown, menadżer produktu Volvo Bus w segmencie autobusów miejskich na Europę. – Autobus rusza z wykorzystaniem silnika elektrycznego, a po osiągnięcie prędkości 15-20 km/h automatycznie przełącza się na silnik diesla.
Znaczącym powodem obniżenia zużycia paliwa w autobusach hybrydowych Volvo aż o 30% jest zastosowanie komponentów stworzonych przez Volvo. – Wcześniej popularne było kupowanie komponentów do produkcji autobusów hybrydowych u dostawców zewnętrznych i ich adoptowanie do potrzeb producentów, co nie należało do rzeczy najłatwiejszych – relacjonuje Maurice Brown. – Odkąd tworzymy wszystkie komponenty sami jesteśmy w stanie zintegrować oba silniki, w celu optymalizacji wykorzystania energii i zużycia paliwa.
Z szacunków Volvo Bus wynika, iż okres eksploatacji autobusu hybrydowego jest taki sam jak autobusu zasilanego silnikiem diesla. Wymagania autobusu dotyczące jego obsługi i serwisu nie odbiegają od wymagań tradycyjnego autobusu, a w niektórych przypadkach są nawet mniejsze. – Pobierana energia przez generator mocy zwiększa siłę hamowania aż do zatrzymania pojazdu włącznie, co przedkłada się na zmniejszone zużycie klocków hamulcowych I dłuższe przebiegi pomiędzy wymianami – mówi Maurice Brown.
Autobus waży tylko 100 kg więcej od tradycyjnego. Baterie zostały umieszczone w przedniej części na dachu, w wyniku, czego rozłożenie wagi jest bardziej proporcjonalne, a autobus zabiera o 7 pasażerów więcej niż jego tradycyjny poprzednik.
Próbna seria autobusów zostanie dostarczona do klientów w 2009 roku, natomiast seryjna produkcja ruszy z początkiem roku 2010.
źródło: Volvo
Komentarze (0)