Reklama

AD1A EGOE [27.03-27.04.24]

Hybrydowy napęd dla kontenerowców

Hybrydowy napęd dla kontenerowców
PAP - Nauka w Polsce/jw
17.02.2022, o godz. 14:35
czas czytania: około 2 minut
0

Kontenerowce mogą zużywać mniej paliwa, zyskać lepsze zdolności manewrowe, a nawigacja nimi będzie bezpieczniejsza po wprowadzeniu usprawnień, nad którymi pracują m.in. polscy inżynierowie, w ramach konsorcjum naukowo-przemysłowego. Zmiany będą dotyczyły m.in. śrub okrętowych.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1B_ARBENA1_01.03.24-01.04.24

Nad zastosowaniem hybrydowego napędu tzw. crp-pod na ultradużych dwuśrubowych kontenerowcach (ULCS) pracują naukowcy z Politechniki Gdańskiej wraz z ekspertami z Niemiec i Belgii. Badacze przyznają, że kontenerowce mają indywidualnie najwyższy ślad węglowy, jednak podkreślają, że wykorzystują one ekonomię skali i transportują ogromną ilość towarów na całym świecie. Dlatego warto dążyć do zwiększenia ich sprawności napędowej i poprawy bezpieczeństwa nawigacyjnego, a dodatkowo redukować ilość gazów cieplarnianych emitowaną przez te jednostki.

Wyśrubowane wymagania

W ramach projektu prowadzonego przez badaczy z Zakładu Hydromechaniki i Hydroakustyki Okrętu pod kierownictwem dra hab. inż. Pawła Dymarskiego opracowywane są trzy rozwiązania. Pierwszym jest konfiguracja z dwiema śrubami, drugim – pędniki azymutalne, trzecim natomiast śruby przeciwbieżne.

Naukowcy zaznaczają, że konwencjonalne śruby okrętowe mają niską sprawność. Większość z nich marnuje około 40 procent energii w postaci strat osiowych, generowania wirów, produkcji hałasu, kawitacji itp. Ich zdaniem odzyskiwanie takich strat przyczyni się do większego, racjonalnego i przyjaznego dla środowiska wykorzystania energii.

„Ideą naszego projektu było to, by z klasycznego układu napędowego zrobić układ hybrydowy. Zamiast samych konwencjonalnych śrub na wale, za nimi znajdą się dwa pędniki podowe i każdy z nich będzie obracał się w odwrotną stronę, niż śruba na wale. Każde z tych rozwiązań cechuje się większą sprawnością napędową” – mówi Hanna Pruszko z Instytutu Oceanotechniki i Okrętownictwa na Wydziale Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa PG.

Próby manewrowe

Do 2023 roku naukowcy sprawdzą, czy te rozwiązania zastosowane zwiększą (i o ile) efektywność napędową kontenerowców. W badaniach wykorzystają zaawansowane metody numeryczne CFD, eksperymenty odbędą się również w basenie holowniczym. Próby manewrowe przy użyciu dużych modeli załogowych zostaną przeprowadzone na naturalnym jeziorze.

Konsorcjum projektu „Twin-crp-pod ULCS” tworzą: Politechnika Gdańska, Fundacja Bezpieczeństwa Żeglugi i Ochrony Środowiska (Polska – koordynator projektu), Seatech Engineering sp. z o.o. (Polska), Hamburgische Schiffbau-Versuchsanstalt GmbH (Niemcy), Center of Marine Technologies (Niemcy), BRABO (Belgia) oraz Piening Propeller (Niemcy).

PAP – Nauka w Polsce

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024