Reklama

AD1A PTAK GARDEN WARSAW EXPO [19.11-19.12.24]

In house, czyli model organizacji rynku zadań publicznych

In house, czyli model organizacji rynku zadań publicznych
Wojciech Hartung, kancelaria Domański Zakrzewski Palinka
23.09.2015, o godz. 11:36
czas czytania: około 5 minut
0

Regulacje dotyczące zamówień publicznych nie powinny regulować kwestii o znaczeniu ustrojowym – uważa Wojciech Hartung z kancelarii Domański Zakrzewski Palinka.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1a regionalne Radomsko [31.10 – 2.12.2024]

Przypisywanie nadmiernej roli unijnym przepisom dotyczącym zamówień publicznych stanowi ograniczenie suwerenności ustawodawcy krajowego, a co za tym idzie również konstytucyjnej zasady samodzielności samorządu terytorialnego (lokalnego). Łatwo bowiem można sobie wyobrazić sytuację, w której prawodawca unijny wprowadza (zamierza wprowadzić) w regulacjach zamówieniowych przepisy „wymuszające” przetargowy model świadczenia zadań publicznych, w tym usług komunalnych.

Druga powielana często teza mówi o tym, że obowiązek przetargowy jest – niezależnie od sytuacji w danym sektorze – niezgodny z prawem krajowym, w tym przede wszystkim z przywołaną już zasadą samodzielności samorządu terytorialnego (lokalnego).

Nie ulega wątpliwości i nie może być kwestionowane to, że zasada samodzielności samorządu terytorialnego (lokalnego) jest wartością chronioną konstytucyjnie. Nie oznacza to jednak, że – jak podnosi Trybunał Konstytucyjny – jest wartością absolutną4. W szczególności, samodzielność ta nie oznacza, że samorząd terytorialny (lokalny) ma lub powinien mieć monopol na realizację przypisanych mu zadań. Ograniczenie samodzielności w podejmowanych decyzjach co do wyboru świadczeniodawcy określonych usług jest bowiem uzasadnione przez wzgląd na konieczność ochrony innych wartości i zasad konstytucyjnych, w tym zasada społecznej gospodarki rynkowej i wolności działalności gospodarczej (art. 20 Konstytucji).

Przykładem potwierdzającym tę tezę jest przetargowy obowiązek wyboru świadczeniodawcy usługi odbierania odpadów komunalnych. W ocenie Trybunału Konstytucyjnego „…art. 6d i art. 6e ustawy o utrzymaniu czystości, choć ograniczają swobodę jednostek samorządu terytorialnego wykonywania zadania własnego w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, o których mowa w art. 6c ustawy o utrzymaniu czystości, to jednak przepisy te są uzasadnione w świetle konstytucyjnych norm i wartości oraz nie stanowią nadmiernej ingerencji prawodawczej. Art. 6d i art. 6e ustawy o utrzymaniu czystości są zgodne z art. 16 ust. 2 zdanie drugie w związku z art. 166 ust. 1 Konstytucji”5.

Podsumowując, ani implementacja nowych dyrektyw dotyczących zamówień publicznych, ani przepisy krajowe, w tym Konstytucja nie wymagają nieograniczonego wprowadzania zamówień in-house. Żaden z obu ww. elementów nie powinien zatem z prawnego punktu widzenia stanowić zasadniczego (jedynego?) argumentu w prowadzonych dyskusjach. In-house należy bowiem do sfery ustrojowej i jest związany z wyborem określonego modelu funkcjonowania państwa i samorządu terytorialnego (lokalnego) na styku z przedsiębiorcami prywatnymi.

Wydaje się, że z prawnego punktu widzenia zamiast koncentrowania się przede wszystkim na kwestii in-house, należałoby raczej zastanowić się nad kształtem regulacji dotyczących zamówień publicznych, ponieważ procedowany obecnie projekt ustawy Prawo zamówień publicznych6 – delikatnie mówiąc – pozostawia wiele do życzenia.

Wojciech Hartung,
Counsel w praktyce Infrastruktury i Energetyki kancelarii Domański Zakrzewski Palinka sp. k.

Źródła:

  1. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE (Dz. U. UE z 28 marca 2014 r., seria L 94/65
  2. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/23/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania koncesji (Dz. U. UE z 28 marca 2014 r., seria L 94/1)
  3. Postanowienie Trybunału Konstytucyjnego z 26 lutego 2014 r., sygn. K 52/12
  4. Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 12 marca 2007 r., sygn. K 54/05
  5. Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 28 listopada 2013 r., sygn. akt K 17/12
  6. Projekt ustawy − Prawo zamówień publicznych, zgłoszony przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych (numer UC 158 w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów)

 

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad2 odpady budowlane [04.11-03.12.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do
css.php
Copyright © 2024