Reklama

AD1A PTAK GARDEN WARSAW EXPO [19.11-19.12.24]

Jak powinien wyglądać „wzorcowy” PSZOK?

Jak powinien wyglądać „wzorcowy” PSZOK?
Ewelina Chojnacka, analityk Zespołu Zarządzania Środowiskowego Westmor Consulting
10.01.2015, o godz. 9:43
czas czytania: około 5 minut
0

Obecnie wiele polskich gmin stoi przed wyzwaniem „zorganizowania” punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych, tzw. PSZOK-u. W związku z tym samorządy i przedsiębiorcy zastanawiają się, jak w praktyce ma wyglądać „wzorcowy” PSZOK i jakie są wymagania prawne jego dotyczące.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1a regionalne Radomsko [31.10 – 2.12.2024]

Organizowanie Punktów Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych reguluje tylko kilka aktów prawnych, a mianowicie Ustawa z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (DzU z 2013 r. poz. 1399, dalej u.c.p.g.), Ustawa z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (DzU z 2013 r. poz. 1235), oraz Rozporządzenie Rady Ministrów z 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (DzU z 2013 r. poz. 817).

 Obowiązki gminy

Zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt. 6 u.c.p.g., gminy:

tworzą punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych w sposób zapewniający łatwy dostęp dla wszystkich mieszkańców gminy, w tym wskazują miejsca, w których mogą być prowadzone zbiórki zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego pochodzącego z gospodarstw domowych.

Ponadto na podstawie art. 3 ust. 2 pkt 9 lit. d-e u.c.p.g. gminy:

udostępniają na stronie internetowej urzędu gminy oraz w sposób zwyczajowoprzyjęty informacje o:

d) punktach selektywnego zbierania odpadów komunalnych, zawierające: – firmę, oznaczenie siedziby i adres albo imię, nazwisko i adres prowadzącego punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych, – adresy punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych na terenie danej gminy, wraz ze wskazaniem godzin przyjmowania odpadów,

e) zbierających zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny pochodzący z gospodarstw domowych, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (DzU nr 180, poz. 1495, z późn. zm.), zawierające: – firmę, oznaczenie siedziby i adres albo imię, nazwisko i adres zbierającego zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, – adresy punktów zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego na terenie danej gminy.

Zapisy u.c.p.g. określają również obowiązek ustalenia przez radę gminy w drodze uchwały, stanowiącej akt prawa miejscowego, sposobu świadczenia usług przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych (art. 6r ust. 3 u.c.p.g.). Zgodnie z § 3.1 rozporządzenia w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, w przypadku budowy PSZOK-u istnieje obowiązek ustalenia konieczności przeprowadzenia procedury oddziaływania na środowisko. Do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko zalicza się m.in. następujące ich rodzaje:

41) instalacje do odzysku lub unieszkodliwiania odpadów niebezpiecznych, w tym składowiska odpadów niebezpiecznych oraz miejsca retencji powierzchniowej odpadów niebezpiecznych;

81) punkty do zbierania lub przeładunku odpadów, w tym złomu.

Punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych najczęściej tworzą gmina lub jej jednostka organizacyjna lub podmiot zewnętrzny wyłoniony w ramach przetargu.

 Brak definicji, wiele wytycznych

Przywołane regulacje prawne nie określają, jak dokładnie powinien wyglądać punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych, funkcjonujący na terenie gminy. Tak więc w polskim prawie nie istnieje definicja wzorcowego PSZOK-u. Najczęściej tworzony przez gminy PSZOK to wyznaczony zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego teren: utwardzony, ogrodzony, oświetlony, nadzorowany całodobowo, wyposażony w urządzenia lub systemy zapewniające zagospodarowanie wód opadowych i ścieków przemysłowych pochodzących z terenu punktu, zgodnie z wymaganiami określonymi przepisami, m.in. Ustawy z 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (DzU z 2012 r. poz. 145, z późn. zm.), wyposażony w oznakowane pojemniki/ kontenery, umożliwiające selektywne gromadzenie odpadów komunalnych oraz opróżniane z częstotliwością, która zapobiegnie ich przepełnianiu oraz zapewni ciągłość dostarczania odpadów komunalnych przez mieszkańców gminy, zapewniający swobodny dostęp do pojemników/ kontenerów na odpady pojazdom odbierającym odpady komunalne, osiadający uszczelnione podłoże oraz zadaszenie dla magazynowania odpadów niebezpiecznych oraz odpadów urządzeń elektrycznych i elektronicznych, wyposażony w wagę, która umożliwia dokładne określenie masy przyjmowanych odpadów komunalnych, posiadający w miejscu ogólnie dostępnym tablicę informacyjną, zawierającą dane podmiotu prowadzącego PSZOK (pełna nazwa, adres i nr telefonu), wykaz rodzajów przyjmowanych odpadów komunalnych, dni i godziny przyjmowania od mieszkańców selektywnie zebranych odpadów komunalnych oraz regulamin ustalający zasady korzystania z punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

Ponadto PSZOK powinien spełniać standardy sanitarne, o których mowa w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (DzU z 2003 r. nr 169, poz. 1650, ze zm.) oraz w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z 16 czerwca 2009 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy gospodarowaniu odpadami komunalnym (DzU nr 104, poz. 868). Tworzone na terenie gmin PSZOK-i mają również zapewnioną ciągłą obsługę wraz z zabezpieczeniem pomieszczenia socjalnego o wielkości odpowiadającej ilości osób zatrudnionych, wyposażonego w: sanitariat, instalacje do czerpania energii elektrycznej, bieżącej wody i ciepła do ogrzewania.

Ze względu na obowiązki sprawozdawcze dot. gospodarki odpadami na terenie gminy wskazane jest prowadzenie ewidencji przyjmowanych odpadów komunalnych w formie elektronicznej lub papierowej (ewidencja zazwyczaj uwzględnia: masę odpadu, rodzaj odpadu, kod odpadu i datę dostarczenia odpadów wraz ze wskazaniem nieruchomości, z której odpady zostały dostarczone do miejsca zbierania). Brak kompleksowych regulacji prawnych w zakresie „zorganizowania” punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych, daje gminom dużą swobodę w ich kształtowaniu. Jednak należy pamiętać, aby taki punkt był zgodny z: miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego lub decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (jeśli nie ma MPZP), decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji (karta informacyjna, opinie sanepidu, RDOŚ-u i ewentualnie raport OOŚ), Prawem budowlanym (strefy wybuchu, ściany ognioodporne itp.), Prawem zamówień publicznych.

Ewelina Chojnacka, analityk Zespołu Zarządzania Środowiskowego
Westmor Consulting

westmor

Tagi:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad2 odpady budowlane [04.11-03.12.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do
css.php
Copyright © 2024