Reklama

AD1A PTAK GARDEN WARSAW EXPO [19.11-19.12.24]

Jeździsz w Polsce elektrykiem? Nadal zatruwasz atmosferę

Jeździsz w Polsce elektrykiem? Nadal zatruwasz atmosferę
dom
27.01.2022, o godz. 15:43
czas czytania: około 2 minut
0

Pojazdy elektryczne są potężną bronią w światowej walce o pokonanie globalnego ocieplenia, ale ich wpływ jest bardzo różny w różnych krajach. Jak informuje Agencja Reuters, w niektórych przypadkach zanieczyszczają one bardziej atmosferę, niż modele benzynowe. Dzieje się tak np. w Kosowie i w Polsce, gdzie energetyka wciąż uzależniona jest w przeważającej mierze od węgla.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1 Regionalne Leszno [05.11 – 25.11.2024]

Według danych zebranych przez firmę konsultingową Radiant Energy Group (REG), w Europie, gdzie sprzedaż samochodów elektrycznych rośnie najszybciej na świecie, wciąż są kraje, w których pojazdy EV generują więcej emisji dwutlenku węgla, niż modele spalinowe. Dzieje się tak np. w Polsce czy w Kosowie, gdzie sieci energetyczne mocno uzależnione są od węgla.

W innych częściach Europy obraz jest lepszy, chociaż względne oszczędności emisji dwutlenku węgla zależą od sieci zasilających i od pory dnia, w której ładowane są pojazdy.

Według badania, najlepsze wyniki ma pod tym względem Szwajcaria, dysponująca elektrowniami jądrowymi i hydroelektrycznymi. Tam używanie aut elektrycznych oszczędza 100 proc. emisji w porównaniu z pojazdami benzynowymi. W Norwegii jest to 98 proc., we Francji 96 proc., w Szwecji 95 proc., zaś w Austrii 93 proc.

Na drugim biegunie jest Cypr z 4 proc., Serbia z 15 proc., Estonia z 35 proc. i Holandia z 37 proc. Dane pokazują, że kierowca pojazdu elektrycznego w Niemczech, a więc u największego europejskiego producenta samochodów, którego energetyka opiera się na mieszance odnawialnych źródeł energii i węgla, oszczędza 55 proc. gazów cieplarnianych.

Z kolei w takich krajach, jak Niemcy czy Hiszpania, które realizują duże inwestycje w energię słoneczną czy wiatrową, ale mają spore braki w magazynowaniu energii odnawialnej, ​​ilość dwutlenku węgla zaoszczędzona przez jazdę pojazdem elektrycznym uzależniona jest w dużej mierze od pory dnia, w której następuje ładowanie pojazdu.

W rezultacie ładowanie w godzinach popołudniowych, gdy słońce czy wiatr stanowią większą część dziennego miksu energetycznego pozwala zaoszczędzić od 16 do 18 proc. więcej dwutlenku węgla niż w nocy, kiedy sieci są zasilane w większym stopniu gazem lub węglem.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad2 odpady budowlane [04.11-03.12.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024