Reklama

AD1A FITE 2024 [09.07-21.08.24]

Jeździsz w Polsce elektrykiem? Nadal zatruwasz atmosferę

Jeździsz w Polsce elektrykiem? Nadal zatruwasz atmosferę
dom
27.01.2022, o godz. 15:43
czas czytania: około 2 minut
0

Pojazdy elektryczne są potężną bronią w światowej walce o pokonanie globalnego ocieplenia, ale ich wpływ jest bardzo różny w różnych krajach. Jak informuje Agencja Reuters, w niektórych przypadkach zanieczyszczają one bardziej atmosferę, niż modele benzynowe. Dzieje się tak np. w Kosowie i w Polsce, gdzie energetyka wciąż uzależniona jest w przeważającej mierze od węgla.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD2 AKADEMIA BDO [16.07-25.08.24]

Według danych zebranych przez firmę konsultingową Radiant Energy Group (REG), w Europie, gdzie sprzedaż samochodów elektrycznych rośnie najszybciej na świecie, wciąż są kraje, w których pojazdy EV generują więcej emisji dwutlenku węgla, niż modele spalinowe. Dzieje się tak np. w Polsce czy w Kosowie, gdzie sieci energetyczne mocno uzależnione są od węgla.

W innych częściach Europy obraz jest lepszy, chociaż względne oszczędności emisji dwutlenku węgla zależą od sieci zasilających i od pory dnia, w której ładowane są pojazdy.

Według badania, najlepsze wyniki ma pod tym względem Szwajcaria, dysponująca elektrowniami jądrowymi i hydroelektrycznymi. Tam używanie aut elektrycznych oszczędza 100 proc. emisji w porównaniu z pojazdami benzynowymi. W Norwegii jest to 98 proc., we Francji 96 proc., w Szwecji 95 proc., zaś w Austrii 93 proc.

Na drugim biegunie jest Cypr z 4 proc., Serbia z 15 proc., Estonia z 35 proc. i Holandia z 37 proc. Dane pokazują, że kierowca pojazdu elektrycznego w Niemczech, a więc u największego europejskiego producenta samochodów, którego energetyka opiera się na mieszance odnawialnych źródeł energii i węgla, oszczędza 55 proc. gazów cieplarnianych.

Z kolei w takich krajach, jak Niemcy czy Hiszpania, które realizują duże inwestycje w energię słoneczną czy wiatrową, ale mają spore braki w magazynowaniu energii odnawialnej, ​​ilość dwutlenku węgla zaoszczędzona przez jazdę pojazdem elektrycznym uzależniona jest w dużej mierze od pory dnia, w której następuje ładowanie pojazdu.

W rezultacie ładowanie w godzinach popołudniowych, gdy słońce czy wiatr stanowią większą część dziennego miksu energetycznego pozwala zaoszczędzić od 16 do 18 proc. więcej dwutlenku węgla niż w nocy, kiedy sieci są zasilane w większym stopniu gazem lub węglem.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

AD2 KOMPLEKSOWA DSK [05.08-03.09.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

ad1d pszok [25.07-28.08.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024