1 / 3

W Katowicach, na ul. Tylnej Mariackiej trwa montaż kolejnych elementów automatycznego parkingu. Ze względu na swoje rozmiary są one dostarczane do Katowic specjalnym, nocnym transportem. Docelowo staną tu dwa zestawy maszyn, które łącznie pomieszczą 240 samochodów. Planowany czas oddania do użytku inwestycji to koniec tego roku, a jej wartość wynosi niespełna 21 mln zł.

Budowa automatycznego parkingu na ul. Tylnej Mariackiej to pierwsza tego typu publiczna inwestycja w Polsce. Wykonawcą i producentem urządzenia jest GRAND Andrzej Grygiel. Z urządzenia już korzystają pracownicy firmy, na terenie jej siedziby w Korzennej nieopodal Nowego Sącza. To – oprócz licznych certyfikatów – kolejne potwierdzenie bezpieczeństwa i poprawności funkcjonowania parkingu automatycznego w tej technologii.

Jak to będzie działać?

W uproszczeniu, kierowca, który będzie chciał skorzystać z parkingu na ul. Tylnej Mariackiej wjedzie na specjalną platformę. Maszyna już w sposób zupełnie zautomatyzowany przeniesie pojazd na odpowiedni poziom i umieści na zarezerwowanym miejscu. Odbiór samochodu wygląda analogicznie – po uiszczeniu opłaty maszyna automatycznie sprowadzi platformę, na której pozostawiony został samochód, do poziomu umożliwiającego odbiór pojazdu przez kierowcę.

– Specjalny osprzęt, jak czujniki optyczne i światła ostrzegawcze, pomaga w prawidłowy sposób ustawić pojazd na platformie, podobnie jak ma to miejsce w przypadku korzystania z myjni automatycznej. Dzięki temu auto będzie mogło zostać w bezpieczny sposób umieszczone na platformie parkingowej. Dodatkowo, automatyczny parking ma być objęty monitoringiem, a w przypadku kłopotów z zaparkowaniem, możliwe będzie skorzystanie ze wskazówek i pomocy obsługi, która będzie dostępna poprzez interkomy połączone z stanowiskiem obsługi zarządzającej zespołem maszyn – mówi Agnieszka Dutkiewicz, zastępca dyrektora ds. budowy infrastruktury technicznej w spółce Katowickie Inwestycje S.A.

Specjalistyczny transport i montaż z użyciem dźwigu

Poszczególne elementy konstrukcyjne maszyn – korpusy, ramy, platformy – są na bieżąco produkowane w Korzennej.

– Korzystamy z nowoczesnego, zrobotyzowanego stanowiska spawalniczego oraz maszyn CNC. Dzięki temu zachowujemy powtarzalność precyzyjnego procesu oraz dokładność wykonania poszczególnych elementów. W naszym zakładzie trwa także realizacja szaf elektrycznych oraz programowanie sterowników maszyny – mówi Andrzej Grygiel, prezes firmy GRAND.

Powstające w Korzennej elementy są przekazywane do Katowic w dedykowanych, specjalistycznych transportach, a następnie montowane przy użyciu dźwigu. By realizacja montażu była możliwa, na ul. Tylnej Mariackiej od 30 sierpnia nie można pozostawiać samochodów, a przejazd umożliwiony jest wyłącznie pojazdom uprzywilejowanym.

Intuicyjna obsługa i bezpieczeństwo

Idea budowania maszyn parkingowych ma blisko 100 lat. Jednak opracowanie technologii produkcji takich maszyn jest trudne, ponieważ muszą one spełniać współczesne wymogi bezpieczeństwa oraz być na tyle intuicyjne, aby mogły je obsługiwać nieprzeszkolone osoby, czyli parkujący. Sam proces zaparkowania działa podobnie do tradycyjnej windy osobowej. Parkowanie odbywa się w sposób rotacyjny, na specjalnie przeznaczonych do tego celu platformach. Zaparkowanie samochodu odbywa się przez umieszczenie go na dolnej platformie parkingu, która wprowadzona w ruch przenosi pojazd na wyższe poziomy i jednocześnie zwalnia miejsce dla kolejnego samochodu. Aby odebrać auto wystarczy opłacić postój i zeskanować bilet. Katowice parking

Czytaj więcej

Skomentuj