Reklama

AD1A STIHL [01.05-24.05.2024]

Katowice zbudują velostradę

Katowice zbudują velostradę
Bartłomiej Leśniewski
13.12.2023, o godz. 15:22
czas czytania: około 3 minut
0

Dziesięć ofert otrzymała spółka Katowickie Inwestycje prowadząca przetarg na budowę pierwszego w Katowicach odcinka velostrady - drogi rowerowej o podwyższonym standardzie z infrastrukturą dla pieszych.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1b Biuro Rozwoju Gdańska – rekrutacja [26.04.24-25.05.24]

Droga połączy dwie dzielnice: Brynów i Giszowiec; a docelowo Katowice z Mysłowicami.

Oferty

Zgodnie z informacjami na platformie zamówień tej miejskiej spółki, przy budżecie zamówienia 17,2 mln zł brutto zgłosiło się dziesięciu oferentów z cenami w zakresie: 11,5-19,5 mln zł brutto. Najtańszą ofertę złożył katowicki Drogopol; kolejne firma Romus (12,8 mln zł), Instbud (13,1 mln zł) i Eurovia Polska (13,4 mln zł).

W przetargu pod nazwą „Wykonanie robót budowlanych polegających na budowie drogi dla rowerów dla połączenia dzielnicy Katowice – Giszowiec z obszarem Katowickiego Parku Leśnego w ramach zadania inwestycyjnego pn.: +Katowicka Infrastruktura Rowerowa – Velostrada+” wyłoniony ma zostać wykonawca (w ciągu roku) prawie 4,4 km nowej infrastruktury rowerowej.

Patrząc od Giszowca, odcinek będzie rozpoczynał się w rejonie ul. Kolistej, zostanie przeprowadzony pod trasą DK86 i śladem dawnej linii kolei piaskowej. Połączy się z ul. Francuską i terenami w rejonie Katowickiego Parku Leśnego oraz przystanku autobusowego Muchowiec Korty Pętla. Dalej velostradą będzie można dostać się do przejścia pieszo-rowerowego w sąsiedztwie ul. Huberta oraz skrzyżowania z trasą rowerową nr 1.

Część sieci aglomeracyjnej

Pierwszy odcinek velostrady w Katowicach będzie spełniał standardy Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, która przygotowała założenia metropolitalnych velostrad. Sama droga dla rowerów będzie miała szerokość 4 metrów. Obok powstanie szeroki na 2 metry chodnik, oddzielony od drogi 1,5-metrowym pasem zieleni (z wyjątkiem fragmentu od ul. Francuskiej do ul. Huberta). Droga będzie oświetlona, powstaną miejsca obsługi rowerzystów i licznik rowerowy na wysokości ul. Francuskiej.

Trasa umożliwi bezpieczne i sprawne poruszanie się pomiędzy Brynowem, Muchowcem i Giszowcem, z którego istniejącymi połączeniami będzie można dojechać do Nikiszowca oraz Szopienic. Stanie się też zaczynem metropolitalnej velostrady nr 6, która połączy Katowice z Mysłowicami (to jedna z dwóch pierwszych velostrad dla których całego przebiegu powstają już zamówione przez GZM koncepcje techniczne).

Jak akcentują władze GZM, budowa velostrad to jedno ze strategicznych działań podejmowanych we współpracy z miastami Metropolii. Mają one pełnić głównie funkcję transportową, zapewniając bezpieczny przejazd do pracy, szkoły, instytucji w ramach jednego miasta lub pomiędzy miastami.

Metropolitalne drogi rowerowe

Planowane przebiegi velostrad zostały wytyczone przez Metropolię we współpracy z miastami członkowskimi. Łącznie założono budowę 8 velostrad o długości ok. 120 km. Ten katalog nie jest zamknięty. Trwają ustalenia dotyczące kolejnych przebiegów.

Dla pierwszych z nich – z Sosnowca do Katowic oraz z Katowic do Mysłowic – Metropolia wykonała już czynności przygotowawczo-organizacyjne, m.in. pomagając miasto w wykupie gruntów, w tym po kolejach piaskowych, a także zamawiając przygotowanie koncepcji technicznych. Zamówione w lipcu – z 10-miesięcznym terminem – koncepcje obejmą odcinki o długości 5,8 oraz 4,7 km.

Cała velostrada nr 6 (Katowice-Mysłowice) będzie miała 9,1 km (koncepcja obejmuje 4,7 km) i rozpocznie się w Katowicach-Brynowie, będzie biegła przez Giszowiec. Następnie w kierunku Mysłowic ma przebiegać wzdłuż ul. Mysłowickiej, docierając do granicy z Mysłowicami i dalej wzdłuż ul. Mikołowskiej, aż do rejonu ronda Rotmistrza Pileckiego.

W grudnia ub. roku GZM podpisała dwie pierwsze umowy dotyczące dofinansowania budowy velostrady Katowice – Mysłowice, realizowanej w ramach dużego projektu o nazwie Metropolitalna Sieć Tras Rowerowych. Jedna z nich dotyczyła właśnie połączenia Brynowa z Giszowcem.

Głównym dokumentem, który określa zasady i tryb realizacji dróg rowerowych o funkcji transportowej i o znaczeniu ponadlokalnym określa “Ramowy program realizacji metropolitalnych dróg rowerowych w obszarze GZM”. Prócz budowy velostrad, jego celem jest wdrożenie wspólnego programu rozbudowy dróg rowerowych, dzięki któremu w GZM powstanie spójna sieć. Umożliwi to maksymalne wykorzystanie potencjału transportowego prowadzonych inwestycji rowerowych w poszczególnych gminach.

 

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad1d MBP [12.04-27.05.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

AD3b PZO 2024 [19.04-11.06.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024