– To system, który wspiera rozwój żeglugi śródlądowej – powiedział wiceminister Arkadiusz Marchewka w Szczecinie, podczas podpisania umowy. – W Ministerstwie Infrastruktury zaliczamy żeglugę śródlądową do naszych priorytetów. Umowa natomiast dotyczy przygotowania dokumentacji, w tym studium wykonalności nowego, ponad 150 kilometrowego odcinka RIS. Otwieramy w ten sposób także drogę do pozyskania funduszy Unii Europejskiej dla realizacji tego celu.
Inwestycja za 30 mln zł
Wiceminister Arkadiusz Marchewka poinformował również o tym, że rozbudowa odrzańskiego RIS o ponad 150 km, w województwach: lubuskim i dolnośląskim, kosztować będzie ok. 30 mln zł.
– Pieniądze na ten cel są zagwarantowane z puli pozakonkursowej Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) – podkreślał sekretarz stanu w MI. – W poniedziałek natomiast w siedzibie Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie podpisano umowę z firmą Sweco, która za ponad 281 tysięcy złotych przygotuje – do sierpnia bieżącego roku – koncepcję techniczną projektu, a do listopada 2024 studium wykonalności. W grudniu natomiast komplet dokumentów ma trafić do CUPT.
Wsparcie zarządzania ruchem i transportem
System Informacji Rzecznej zapewnia ujednolicone usługi informacyjne wspierające zarządzanie ruchem i transportem w żegludze śródlądowej dostarczane w ramach wspólnej polityki transportowej UE. Na odrzański RIS składają się m.in. czujniki zbierające informacje o stanie wody i prześwitach mostów, zwane wodowskazami (na Odrze obecnie funkcjonują one w 20 lokalizacjach). RIS to także stacje meteorologiczne (9), kamery (52), nowoczesna infrastruktura do przesyłania danych drogą radiową i światłowodami (sieć radarów i stacji).
Gromadzone w ten sposób dane trafiają do Centrum Informacji Rzecznej w szczecińskim UŻŚ, gdzie są przetwarzane, aktualizowane i bezpłatnie udostępniane, tak by zapewnić bezpieczną żeglugę na Odrze.
– Działania związane z cyfryzacją są niezwykle istotne, dlatego że pozwalają na wspieranie procesów transportowych – podkreślał wiceminister Arkadiusz Marchewka. – Właśnie dzięki takim systemom kapitanowie jednostek mogą otrzymywać niezbędne informacje dotyczące na przykład sytuacji pogodowej czy hydrologicznej. Natomiast rozbudowa RIS o kolejne 150 km sprawi, że zarządzanie jednostkami, które pływają po Odrzańskiej Drodze Wodnej po prostu będzie łatwiejsze. W mojej ocenie będzie to też znaczący impuls dla rozwoju żeglugi śródlądowej – dodał wiceminister.
Możliwy powrót większych jednostek
Dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie Piotr Durajczyk zwrócił natomiast uwagę na to, że rozbudowa RIS może przyczynić się do powrotu na Odrę większych statków.
– System będzie wykorzystywany do zarządzania ruchem na rzece – zaznaczył dyrektor Piotr Durajczyk. – RIS to nowa infrastruktura techniczna i nowe usługi, co warto przy tej okazji podkreślić.
Budowa kolejnego etapu RIS ma się rozpocząć w 2025 r. Realizacja – jak wyjaśnił dyrektor Piotr Durajczyk – potrwa około trzy lata.
– Trzeba postawić maszty, zainstalować urządzenia mierzące prześwity pod mostami, urządzenia meteo, zbudować system łączności – wyliczał dyrektor Durajczyk.
Pilotaż i wcześniejszy odcinek RIS
Maciej Chrzanowski, prezes Sweco, przypomniał natomiast, że firma wykonała studium wykonalności dla pilotażu RIS. Zapewnił też, że poradzi sobie również z przygotowaniem kolejnego etapu RIS.
Dodajmy, że Pilotażowy RIS Dolnej Odry, od Ognicy do Szczecina, zrealizowano w 2013 r. Następnie, do roku 2023, powstał pełny RIS Dolnej Odry, od Słubic.
Łącznie to około 250 km szlaku żeglugowego, w tym ponad 20 km rzeki Warty, od mostu drogowego w Świerkocinie do ujścia do Odry.
Projekt RIS Odrzańskiej Drogi Wodnej koordynuje Urząd Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie. A każdy użytkownik RIS ma zapewniony dostęp (na stronie: www.ris-odra.pl ) do elektronicznych map nawigacyjnych, aktualizowanych komunikatów dla kapitanów statków, usługi śledzenia statków, elektronicznego raportowania statków itd.
Komentarze (0)