Reklama

AD1A Forum Recyklingu 2024 [04.07-14.10.24]

Kolejny odcinek Odry zostanie objęty Systemem Informacji Rzecznej (RIS)

Kolejny odcinek Odry zostanie objęty Systemem Informacji Rzecznej (RIS)
PAP/R.G.
02.07.2024, o godz. 18:38
czas czytania: około 3 minut
0

Wczoraj, 1 lipca br., podpisano umowę na rozbudowę o kolejne ponad 150 km Systemu Informacji Rzecznej (RIS – ang.: River Information Services), który do tej pory obejmował ponad 250 km Odrzańskiej Drogi Wodnej. Zgodnie z nową umową, do 2028 r. RIS ma zostać rozbudowany i obejmować będzie swym zasięgiem kolejny odcinek odrzańskiej drogi wodnej, między Świeckiem a Wrocławiem.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD2 NIEBEZPIECZNE [31.05-17.07.24]

– To system, który wspiera rozwój żeglugi śródlądowej – powiedział wiceminister Arkadiusz Marchewka w Szczecinie, podczas podpisania umowy. – W Ministerstwie Infrastruktury zaliczamy żeglugę śródlądową do naszych priorytetów. Umowa natomiast dotyczy przygotowania dokumentacji, w tym studium wykonalności nowego, ponad 150 kilometrowego odcinka RIS. Otwieramy w ten sposób także drogę do pozyskania funduszy Unii Europejskiej dla realizacji tego celu. 

Inwestycja za 30 mln zł

Wiceminister Arkadiusz Marchewka poinformował również o tym, że rozbudowa odrzańskiego RIS o ponad 150 km, w województwach: lubuskim i dolnośląskim, kosztować będzie ok. 30 mln zł.

– Pieniądze na ten cel są zagwarantowane z puli pozakonkursowej Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) – podkreślał sekretarz stanu w MI. – W poniedziałek natomiast w siedzibie Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie podpisano umowę z firmą Sweco, która za ponad 281 tysięcy złotych przygotuje – do sierpnia bieżącego roku – koncepcję techniczną projektu, a do listopada 2024 studium wykonalności. W grudniu natomiast komplet dokumentów ma trafić do CUPT.

Wsparcie zarządzania ruchem i transportem

System Informacji Rzecznej zapewnia ujednolicone usługi informacyjne wspierające zarządzanie ruchem i transportem w żegludze śródlądowej dostarczane w ramach wspólnej polityki transportowej UE. Na odrzański RIS składają się m.in. czujniki zbierające informacje o stanie wody i prześwitach mostów, zwane wodowskazami (na Odrze obecnie funkcjonują one w 20 lokalizacjach). RIS to także stacje meteorologiczne (9), kamery (52), nowoczesna infrastruktura do przesyłania danych drogą radiową i światłowodami (sieć radarów i stacji).

Gromadzone w ten sposób dane trafiają do Centrum Informacji Rzecznej w szczecińskim UŻŚ, gdzie są przetwarzane, aktualizowane i bezpłatnie udostępniane, tak by zapewnić bezpieczną żeglugę na Odrze.

– Działania związane z cyfryzacją są niezwykle istotne, dlatego że pozwalają na wspieranie procesów transportowych – podkreślał wiceminister Arkadiusz Marchewka. – Właśnie dzięki takim systemom kapitanowie jednostek mogą otrzymywać niezbędne informacje dotyczące na przykład sytuacji pogodowej czy hydrologicznej. Natomiast rozbudowa RIS o kolejne 150 km sprawi, że zarządzanie jednostkami, które pływają po Odrzańskiej Drodze Wodnej po prostu będzie łatwiejsze. W mojej ocenie będzie to też znaczący impuls dla rozwoju żeglugi śródlądowej – dodał wiceminister.

Możliwy powrót większych jednostek

Dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie Piotr Durajczyk zwrócił natomiast uwagę na to, że rozbudowa RIS może przyczynić się do powrotu na Odrę większych statków.

– System będzie wykorzystywany do zarządzania ruchem na rzece – zaznaczył dyrektor Piotr Durajczyk. – RIS to nowa infrastruktura techniczna i nowe usługi, co warto przy tej okazji podkreślić.

Budowa kolejnego etapu RIS ma się rozpocząć w 2025 r. Realizacja – jak wyjaśnił dyrektor Piotr Durajczyk – potrwa około trzy lata.

– Trzeba postawić maszty, zainstalować urządzenia mierzące prześwity pod mostami, urządzenia meteo, zbudować system łączności – wyliczał dyrektor Durajczyk.

Pilotaż i wcześniejszy odcinek RIS

Maciej Chrzanowski, prezes Sweco, przypomniał natomiast, że firma wykonała studium wykonalności dla pilotażu RIS. Zapewnił też, że poradzi sobie również z przygotowaniem kolejnego etapu RIS.

Dodajmy, że Pilotażowy RIS Dolnej Odry, od Ognicy do Szczecina, zrealizowano w 2013 r. Następnie, do roku 2023, powstał pełny RIS Dolnej Odry, od Słubic.

Łącznie to około 250 km szlaku żeglugowego, w tym ponad 20 km rzeki Warty, od mostu drogowego w Świerkocinie do ujścia do Odry.

Projekt RIS Odrzańskiej Drogi Wodnej koordynuje Urząd Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie. A każdy użytkownik RIS ma zapewniony dostęp (na stronie: www.ris-odra.pl ) do elektronicznych map nawigacyjnych, aktualizowanych komunikatów dla kapitanów statków, usługi śledzenia statków, elektronicznego raportowania statków itd.

 

Udostępnij ten artykuł:

Reklama

AD2 wyzwania kontraktowe webinarium K. Babieracka [20.06-22.07.24]

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

AD2 wyzwania kontraktowe webinarium K. Babieracka [20.06-22.07.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Woda i ścieki
css.php
Copyright © 2024