Kolejny odcinek Odry zostanie objęty Systemem Informacji Rzecznej (RIS)

Kolejny odcinek Odry zostanie objęty Systemem Informacji Rzecznej (RIS)
PAP/R.G.
02.07.2024, o godz. 18:38
czas czytania: około 3 minut
0

Wczoraj, 1 lipca br., podpisano umowę na rozbudowę o kolejne ponad 150 km Systemu Informacji Rzecznej (RIS – ang.: River Information Services), który do tej pory obejmował ponad 250 km Odrzańskiej Drogi Wodnej. Zgodnie z nową umową, do 2028 r. RIS ma zostać rozbudowany i obejmować będzie swym zasięgiem kolejny odcinek odrzańskiej drogi wodnej, między Świeckiem a Wrocławiem.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

– To system, który wspiera rozwój żeglugi śródlądowej – powiedział wiceminister Arkadiusz Marchewka w Szczecinie, podczas podpisania umowy. – W Ministerstwie Infrastruktury zaliczamy żeglugę śródlądową do naszych priorytetów. Umowa natomiast dotyczy przygotowania dokumentacji, w tym studium wykonalności nowego, ponad 150 kilometrowego odcinka RIS. Otwieramy w ten sposób także drogę do pozyskania funduszy Unii Europejskiej dla realizacji tego celu. 

Inwestycja za 30 mln zł

Wiceminister Arkadiusz Marchewka poinformował również o tym, że rozbudowa odrzańskiego RIS o ponad 150 km, w województwach: lubuskim i dolnośląskim, kosztować będzie ok. 30 mln zł.

– Pieniądze na ten cel są zagwarantowane z puli pozakonkursowej Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) – podkreślał sekretarz stanu w MI. – W poniedziałek natomiast w siedzibie Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie podpisano umowę z firmą Sweco, która za ponad 281 tysięcy złotych przygotuje – do sierpnia bieżącego roku – koncepcję techniczną projektu, a do listopada 2024 studium wykonalności. W grudniu natomiast komplet dokumentów ma trafić do CUPT.

Wsparcie zarządzania ruchem i transportem

System Informacji Rzecznej zapewnia ujednolicone usługi informacyjne wspierające zarządzanie ruchem i transportem w żegludze śródlądowej dostarczane w ramach wspólnej polityki transportowej UE. Na odrzański RIS składają się m.in. czujniki zbierające informacje o stanie wody i prześwitach mostów, zwane wodowskazami (na Odrze obecnie funkcjonują one w 20 lokalizacjach). RIS to także stacje meteorologiczne (9), kamery (52), nowoczesna infrastruktura do przesyłania danych drogą radiową i światłowodami (sieć radarów i stacji).

Gromadzone w ten sposób dane trafiają do Centrum Informacji Rzecznej w szczecińskim UŻŚ, gdzie są przetwarzane, aktualizowane i bezpłatnie udostępniane, tak by zapewnić bezpieczną żeglugę na Odrze.

– Działania związane z cyfryzacją są niezwykle istotne, dlatego że pozwalają na wspieranie procesów transportowych – podkreślał wiceminister Arkadiusz Marchewka. – Właśnie dzięki takim systemom kapitanowie jednostek mogą otrzymywać niezbędne informacje dotyczące na przykład sytuacji pogodowej czy hydrologicznej. Natomiast rozbudowa RIS o kolejne 150 km sprawi, że zarządzanie jednostkami, które pływają po Odrzańskiej Drodze Wodnej po prostu będzie łatwiejsze. W mojej ocenie będzie to też znaczący impuls dla rozwoju żeglugi śródlądowej – dodał wiceminister.

Możliwy powrót większych jednostek

Dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie Piotr Durajczyk zwrócił natomiast uwagę na to, że rozbudowa RIS może przyczynić się do powrotu na Odrę większych statków.

– System będzie wykorzystywany do zarządzania ruchem na rzece – zaznaczył dyrektor Piotr Durajczyk. – RIS to nowa infrastruktura techniczna i nowe usługi, co warto przy tej okazji podkreślić.

Budowa kolejnego etapu RIS ma się rozpocząć w 2025 r. Realizacja – jak wyjaśnił dyrektor Piotr Durajczyk – potrwa około trzy lata.

– Trzeba postawić maszty, zainstalować urządzenia mierzące prześwity pod mostami, urządzenia meteo, zbudować system łączności – wyliczał dyrektor Durajczyk.

Pilotaż i wcześniejszy odcinek RIS

Maciej Chrzanowski, prezes Sweco, przypomniał natomiast, że firma wykonała studium wykonalności dla pilotażu RIS. Zapewnił też, że poradzi sobie również z przygotowaniem kolejnego etapu RIS.

Dodajmy, że Pilotażowy RIS Dolnej Odry, od Ognicy do Szczecina, zrealizowano w 2013 r. Następnie, do roku 2023, powstał pełny RIS Dolnej Odry, od Słubic.

Łącznie to około 250 km szlaku żeglugowego, w tym ponad 20 km rzeki Warty, od mostu drogowego w Świerkocinie do ujścia do Odry.

Projekt RIS Odrzańskiej Drogi Wodnej koordynuje Urząd Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie. A każdy użytkownik RIS ma zapewniony dostęp (na stronie: www.ris-odra.pl ) do elektronicznych map nawigacyjnych, aktualizowanych komunikatów dla kapitanów statków, usługi śledzenia statków, elektronicznego raportowania statków itd.

 

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Woda i ścieki
css.php
Copyright © 2024