Reklama

AD1A KEMIPOL [13.12-21.12.24]

Kraków: Wprowadzenie Strefy Czystego Transportu do końca roku

Kraków: Wprowadzenie Strefy Czystego Transportu do końca roku
PAP/dom
12.01.2022, o godz. 13:41
czas czytania: około 2 minut
0

Pod koniec tego roku zostanie wprowadzona Strefa Czystego Transportu w Krakowie – zapowiedział Zarząd Transportu Publicznego. Minimalny jej obszar będzie ograniczony tzw. drugą obwodnicą. W lutym urzędnicy przedstawią kilka wariantów wprowadzenia strefy.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Jak przekazał Sebastian Kowal z ZTP, konieczność wyznaczenia Strefy Czystego Transportu (SCT) w Krakowie wynika z obowiązującego Programu Ochrony Powietrza dla Małopolski. Wskazuje on minimalny obszar, na jakim należy wprowadzić strefę w stolicy regionu w 2022 r. To obszar ograniczony tzw. drugą obwodnicą.

Program sugeruje także, jakie normy pojazdów powinny zostać przyjęte w zasadach jej obowiązywania.

– Aktualnie jesteśmy na etapie przygotowywania scenariuszy, na jakich zasadach i które pojazdy, z jakimi normami euro będą mogły wjeżdżać do Strefy Czystego Transportu – wskazał Kowal.

Według niego w lutym ZTP będzie chciał przedstawić kilka wariantów wprowadzenia SCT. Przygotowane projekty zostaną poddane opinii społecznej w ramach konsultacji zaplanowanych na marzec i kwiecień.

– Pokażą one nam, jaki wariant wprowadzenia SCT jest najbardziej akceptowalny przez krakowian. Oczywiście, w ramach konsultacji, mieszkańcy będą mogli wprowadzić najważniejsze dla nich zmiany w zapisach dotyczących strefy. Wtedy, przy wspólnie określonym celu, będziemy wiedzieć, w jakim okresie czasu i jakie efekty jesteśmy w stanie osiągnąć – ocenili przedstawiciele ZTP.

Zgodnie z planami, w czerwcu projekt uchwały w tej sprawie, zawierający założenia wypracowane podczas konsultacji, warsztatów i komisjach Rady Miasta Krakowa zostanie skierowany pod obrady miejskich radnych. Strefa Czystego Transportu powinna zacząć obowiązywać jeszcze w tym roku.

Jak przypomnieli urzędnicy, SCT nie wprowadzają zakazu wjazdu dla samochodów, jak Strefa Ograniczonego Ruchu, a jedynie określają, jaką ilość zanieczyszczeń pojazdy mogą emitować, co oznacza zazwyczaj, że do strefy nie można wjechać kilkunastoletnim dieslem.

Kraków jako pierwsze miasto w Polsce przeprowadził w 2019 r. innowacyjne pomiary rzeczywistej emisji zanieczyszczeń z pojazdów poruszających się po ulicach. Pokazały one, że 12 proc. aut emituje aż połowę wszystkich zanieczyszczeń samochodowych. Są to kilkunastoletnie lub starsze diesle. Obecnie wspólnie z Polskim Alarmem Smogowym przeprowadzane są ponowne badania.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024