Jest to kolejny etap przygotowań operatora wyznaczonego do wejścia w życie regulacji wynikających z ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.
Obecnie listonosze przetestują małe pojazdy, tj. skutery iTango, Goodyear Ego2, Vectrix VX-2, Askoll eSpro45, Romet Ecodelivery, Ligier Pulse 3, rowery elektryczne Romet ERT 100 M i D, Maxim MC 010 i małe pojazdy SAM, Romet 6E, Eidola City oraz Eidola Cargo.
Testowane obecnie pojazdy posłużą w szczególności do przewozu listów i mniejszych przesyłek paczkowych z zachowaniem bezpieczeństwa oraz wszelkich norm przewozu.
Elektryczna rewolucja
– Poczta Polska prowadzi projekt „Elektromobilność”, by jak najlepiej być przygotowanym do wprowadzenia „stref czystego transportu”. Liczymy nie tylko na oszczędności, ale także na to, że spółka będzie postrzegana jako dbająca o lokalne społeczności i zainteresowana pozytywnym wpływem na środowisko poprzez ograniczenie zanieczyszczenia powietrza – mówi członek zarządu Poczty Polskiej Grzegorz Kurdziel.
– Jednocześnie bardzo zależy nam na poprawie komfortu pracy, dlatego testujemy użyteczność pojazdów w codziennej pracy listonoszy i kurierów – dodaje. W pilotażu uczestniczą listonosze z Warszawy, Łodzi, Radomia, Pabianic, Tomaszowa Mazowieckiego, Raszyna, Konstantynowa Łódzkiego, Nowego Dworu Mazowieckiego i Piastowa.
Kwietniowe testy pojazdów
Już w kwietniu przeprowadzane były pierwsze testy pojazdów elektrycznych do 800 kg ładowności. Brały w nich udział większe pojazdy np. Citroen Berlingo, Melex 381, 382 i 391, Nissan e-NV200, Peugeot Partner.
Każdy z testujących kierowców po zakończeniu kilkudniowego okresu użytkowania wypełniał ankietę, w której miał możliwość dokonania oceny pojazdu. Oceniał m.in. pojazd według poszczególnych parametrów techniczno-użytkowych (przyspieszenie, hamowanie, komfort jazdy itp.), jak też miał możliwość sporządzenia krótkiego opisu przebiegu testu i ogólnej charakterystyki pojazdu.
Wyniki otrzymanych ankiet ocenione następnie przez pryzmat wykonywanych zadań przewozowych pozwalają wywnioskować, że w przeważającej liczbie użytkownicy wyżej oceniają pojazdy, które znają i do których budowy m.in. poziomu ergonomii, rozmieszczenia wskaźników, wydajności układu chłodzenia/klimatyzacji zdążyli się przyzwyczaić.
Docenione rozwiązania
Kierowcy docenili inne rozwiązania, np. zamykanie przestrzeni bagażowej roletą, czy dostęp do części bagażowej poprzez troje niezależnych drzwi. Doceniono także zabudowę kontenerową (brak nadkoli), czy zwrotność najmniejszego z testowanych pojazdów. W sumie podczas testów listonosze przejechali ponad 21 tys. km.
– W przyszłym roku rozpoczniemy pozyskiwanie elektrycznych aut. Pierwsze pojazdy, które mają znaleźć się we flocie Poczty Polskiej będą o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t – zapowiada Paweł Skoworotko, członek zarządu Poczty Polskiej odpowiedzialny za logistykę i infrastrukturę.
Poczta Polska testowała również stacje ładowania. Jak wynika z testów, stacje będą potrzebowały większej mocy, żeby ładowanie pojazdów przebiegało szybciej. Listonosze oczekują też zadaszenia nad stacją.
Komentarze (0)