Droga wodna Pisz – Węgorzewo w systemie Wielkich Jezior Mazurskich już otwarta, żeglarze mogą bezpiecznie z niej korzystać. W tym sezonie wodniacy popłyną po wyremontowanym Kanale Tałckim i Piękna Góra. To kolejne, po Kanale Grunwaldzkim, zmodernizowane przez Wody Polskie drogi wodne, które usprawnią ruch żeglugowy w Krainie Wielkich Jezior.

Droga wodna Pisz-Węgorzewo jest już przygotowana do nowego sezonu żeglugowego, który rozpoczyna się za kilka dni. Zakończyły się remonty dwóch mazurskich kanałów, Pięknej Góry i Tałckiego. Wkrótce Wody Polskie ogłoszą przetargi na remont Kanału Giżyckiego i śluzy Guzianka I oraz na stopień Karwik.

– Uroczyście otwieramy Szlak Wielkich Jezior Mazurskich i mamy dobre informacje. Remontujemy też pozostałe kanały, które mimo prowadzonych prac pozostają drożne. Przypomnę też, że Wody Polskie nie będą pobierały opłat za śluzowanie na śluzach Guzianka I i II. Zapraszam wszystkich na szlaki wodne Krainy Wielkich Jezior Mazurskich mówi Przemysław Daca, prezes Wód Polskich

W zeszłym roku wyremontowany został Kanał Grunwaldzki łączący jeziora Tałtowisko i Kotek, natomiast w tym roku zakończył się remont Kanału Tałckiego łączącego jezioro Tałty z jeziorem Tałtowisko oraz Kanału Piękna Góra łączącego jezioro Tajty z jeziorem Kisajno. Aktualnie trwają remonty kanałów Mioduńskiego, Szymońskiego, Węgorzewskiego oraz prace na rzece Węgorapie.

Piękna Góra

W ramach trwającej od września modernizacji Kanału Piękna Góra udrożniono go do głębokości 1,6 m dla zapewnienia właściwych parametrów klasy drogi wodnej (I A) oraz przebudowano 140 m umocnień wraz z małą korektą główki wyjściowej na jezioro Kisajno.

Zastosowano również technologię ścianek szczelnych stalowych zwieńczonych oczepem żelbetowym w celu długotrwałego i bezobsługowe użytkowania szlaku w przyszłości.

Remont Kanału Piękna Góra to przede wszystkim poprawa bezpieczeństwa żeglugi na szlaku Bocznym, czyli drodze wodnej jez. Kisajno – jez. Niegocin. Wartość prac na Kanale Piękna Góra wyniosła ponad 3 mln zł, z czego dofinansowanie UE wyniosło prawie 2,4 mln zł

Kanał Tałcki

Ta droga wodna przeszła gruntowna przebudowę, która trwała 1,5 roku na długości 1,6 km. W ramach inwestycji umocniono i pogłębiono dno kanału dla uzyskania wymaganej głębokości 1,6 m oraz zbudowano 8 przejść dla zwierząt w postaci opasek z kiszek faszynowych. Prace na Kanale Tałckim kosztowały 27 mln złotych.

Drogi wodne w realizacji

Trwa modernizacja kanałów Mioduńskiego, Szymońskiego, Węgorzewskiego oraz rzeki Węgorapy. Największe zaawansowanie prac jest Kanale Mioduńskim. Zakończono już prace rozbiórkowe i pogrążanie ścianek szczelnych, aktualnie wykonywany jest drenaż oraz roboty związane z wykonaniem oczepu. Remont potrwa do końca lipca.

Na Kanale Szymońskim trwają rozbiórki istniejącego ubezpieczenia oraz pogrążane są kolejno ścianki szczelne. Kontynuowane jest wykonywanie drenażu oraz oczepu. Termin zakończenia robot budowlanych to kwiecień 2023 roku.

Na Kanale Węgorzewskim i rzece Węgorapie prowadzone są prace rozbiórkowe i pogrążanie ścianek szczelnych. Inwestycje zakończą się tam kolejno w kwietniu i maju 2023 roku.

Łączny koszt remontu pięciu kanałów, Grunwaldzkiego, Tałckiego, Mioduńskiego, Szymońskiego i Węgorzewskiego to ponad 150 milionów złotych, z czego dofinansowanie ze środków UE to 98 mln zł, wkład własny Wód Polskich 48 mln zł, a z budżetu państwa pochodzi 17,5 mln zł.

Trudniejsza droga wodna

Ze względu na remonty, na drodze wodnej możliwe są utrudnienia w ruchu oraz wydłużony czas oczekiwania na wejście do kanałów. Mimo prowadzonych prac kanały, podobnie jak w ubiegłym roku, przez cały sezon żeglugowy pozostaną otwarte dla ruchu i będzie można nimi pływać. Ponadto w tym sezonie jednostki pływające są zwolnione z opłat za śluzowanie.

Wody Polskie ogłosiły też przetarg na remont śluzy i jazu w Karwiku. Termin otwarcia ofert zaplanowano na 11 maja. Oznacza to, że śluza Karwik będzie otwarta dla żeglugi w okresie wakacyjnym. Prace powinny rozpocząć się pod koniec sierpnia lub we wrześniu. W maju planowane jest także ogłoszenie przetargu na remont Kanału Giżyckiego oraz śluzy Guzianka I.

Absolutna konieczność

Inwestycje na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich są niezbędne ze względu na silną degradację i zły stan techniczny ubezpieczeń brzegowych kanałów łączących jeziora oraz fragmentów nabrzeży jezior służących obsłudze ruchu żeglugowego. Ograniczona jest też drożność niektórych odcinków kanałów i jezior spowodowanych złym stanem technicznym urządzeń i budowli inżynierskich, takich jak śluzy, mosty, czy kładki.

Przebudowa kanałów przyczyni się do poprawy żeglowności, wzrostu bezpieczeństwa oraz zwiększenia potencjału turystycznego regionu, z zachowaniem jego walorów środowiskowych.

Czytaj więcej

Skomentuj