W przypadku samochodów osobowych, lekkich pojazdów dostawczych, autobusów i autokarów dopuszczalne wartości hałasu byłyby obniżane w dwóch etapach, za każdym razem o 2 dB(A). W przypadku samochodów ciężarowych poziom redukcji wyniósłby 1 dB(A) w pierwszym etapie i 2 dB(A) w drugim etapie. Pierwszy etap zacząłby obowiązywać dwa lata po opublikowaniu tekstu (po jego zatwierdzeniu przez Parlament Europejski i państwa członkowskie), zaś drugi – po kolejnych trzech latach. Łącznie środki te umożliwią ograniczenie dokuczliwości hałasu wytwarzanego przez pojazdy o około 25%. Ponadto Komisja zamierza wprowadzić nowe, bardziej wiarygodne metody pomiaru emisji hałasu. Co więcej, proponuje się, aby pojazdy elektryczne i pojazdy hybrydowe z napędem elektrycznym były opcjonalnie wyposażone w generatory dźwięku, które uczynią te pojazdy bezpieczniejszymi. Chociaż natężenie ruchu stale wzrasta, dopuszczalne poziomy emisji hałasu nie zmieniły się od 1996 r.
Z wniosków Światowej Organizacji Zdrowia wynika, że hałas związany z ruchem drogowym może rocznie kosztować Europę Zachodnią utratę 1 miliona lat życia w zdrowiu. Z tego względu ograniczenie hałasu emitowanego przez ruch drogowy jest konieczne, aby poprawić zdrowie i jakość życia obywateli europejskich.
– Poziom emisji hałasu, związany z ruchem drogowym, na który narażeni są nasi obywatele, zostanie znacznie ograniczony. Wniosek ten spowoduje, że pojazdy silnikowe na naszych drogach będą cichsze, a nasze środowisko – zdrowsze. Sprawi on również, że międzynarodowe zasady będą bardziej jasne dla branży, co ułatwi producentom europejskim sprzedaż samochodów poza UE – powiedział wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej odpowiedzialny za przemysł i przedsiębiorstwa Antonio Tajani.
źródło: KE
Komentarze (0)