Nowa technologia, opracowana w ramach Sojuszu Renault-Nissan, nie powoduje pogorszenia parametrów katalizatora mimo zastosowania znacznie mniejszej ilości metali szlachetnych. Katalizator oczyszczający spaliny samochodowe zawiera platynę (Pt), rod (Rh) i pallad (Pd). W katalizatorze dochodzi do reakcji chemicznej między szlachetnymi metalami i gazami spalinowymi, w wyniku której tlenki azotu (NOx), tlenek węgla (CO) i węglowodory (HC) przekształcane są w nietoksyczne substancje, takie jak azot (N2), woda (H2O) i dwutlenek węgla (CO2).
W konwencjonalnym katalizatorze jego wysoka temperatura powoduje agregację cząsteczek metali szlachetnych, co prowadzi do zmniejszenia powierzchni kontaktu metalu ze spalinami i pogorszenia efektywności ich oczyszczania. W celu skompensowania tych strat obecnie stosowane katalizatory zawierają większą ilość metali szlachetnych w celu utrzymania skutecznego poziomu oczyszczania.
Dzięki zaawansowanej nanotechnologii firmie Nissan udało się zapobiec agregacji cząsteczek metalu w wysokich temperaturach. Ta technologia pozwala utrzymać parametry katalizatora mimo ograniczenia o połowę ilości metali szlachetnych użytych do jego budowy.
Nowy katalizator poprawia czystość spalin, a jednocześnie wymaga zastosowania mniejszej ilości metali szlachetnych, co pomaga chronić środowisko. Będzie on montowany w przyszłych modelach Nissana począwszy od roku 2008.
źródło: www.motogazeta.mojeauto.pl
Komentarze (0)