Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przyznał MPK Poznań dofinansowanie na zakup 25 autobusów z napędem wodorowym. Umowa została podpisana, a pierwsze autobusy wodorowe powinny dotrzeć do Poznania w drugim półroczu 2023 r. Dotacja stanowi ok. 90 proc. kosztów kwalifikowanych inwestycji.

– Zakup autobusów z napędem wodorowym to zupełnie nowy rozdział w historii poznańskiej komunikacji miejskiej i kolejny ważny krok ku czystszemu powietrzu – podkreślił prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak. – Tempo, w jakim zmienia się poznańska komunikacja miejska, jest imponujące. Kiedy nieco ponad dwa lata temu MPK Poznań wypuściło na swoje trasy autobusy elektryczne, chyba nikt się nie spodziewał, że tak szybko w naszym zasięgu pojawią się pojazdy z napędem wodorowym, emitujące do atmosfery w trakcie jazdy jedynie parę wodną. Jeśli wszystko pójdzie po naszej myśli, to w przyszłym roku pierwsze autobusy na wodór wyjadą na ulice miasta.

Prezes Zarządu MPK Poznań Krzysztof Dostatni zaznaczył, że MPK Poznań już od lat prowadzi przemyślaną politykę taborową, stawiając na nowe technologie i ekologię.

– W miarę możliwości finansowych starsze autobusy spalinowe wymieniane są na spełniające najwyższe normy w zakresie emisji zanieczyszczeń. Inwestujemy w autobusy elektryczne. Teraz, dzięki finansowemu wsparciu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, dostajemy szansę na wkroczenie w erę wodoru – wskazał.

Z wnioskiem o dofinansowanie zakupu autobusów wodorowych w ramach programu „Zielony transport publiczny” MPK Poznań wystąpiło na początku ub. roku.

– Bazując na naszym olbrzymim doświadczeniu w pozyskiwaniu funduszy, zarówno unijnych, jak i krajowych, przygotowaliśmy wniosek o dofinansowanie, który zakładał zakup 84 autobusów elektrycznych z wodorowym ogniwem paliwowym oraz o dofinansowanie budowy stacji tankowania wodoru – powiedział wiceprezes MPK Poznań ds. ekonomiczno-finansowych Jerzy Zalwowski. – Wniosek został pozytywnie zaopiniowany, jednak zainteresowanie programem “Zielony transport publiczny” było tak wielkie, że zostało nam zaproponowane dofinansowanie w ograniczonym zakresie.

Uzgodniono, iż możliwy będzie zakup 25 autobusów. Wszystkie z nich będą miały standardową długość 12 m.

Spółka podała, że z uwagi na taką liczbę pojazdów początkowo nie będzie konieczne budowanie własnej stacji tankowania wodorem – zgodnie z obecnymi planami dostawa wodoru, jak i jego tankowanie ma być realizowane przez podmiot zewnętrzny wyłoniony w trakcie postępowania przetargowego.

Wiceprezes Zarządu MPK Poznań ds. technicznych Marek Grzybowski podkreślił, że autobusy z napędem wodorowym mają wiele zalet.

– Poza podstawową, czyli w pełni czystą, nie emitującą zanieczyszczeń do środowiska technologią napędu, należy zwrócić uwagę na to, że w przeciwieństwie do “elektryków” autobusy z napędem wodorowym nie wymagają ładowania na końcówkach. Mogą być więc kierowane na wszystkie linie komunikacyjne obsługiwane przez przedsiębiorstwo. Zasięg autobusów wodorowych w każdych warunkach pogodowych jest porównywalny do zasięgu pojazdów z napędem konwencjonalnym – tłumaczy Grzybowski.

Dodał, że dostawca pojazdów będzie zobligowany także do przeszkolenia pracowników, w tym kierowców i pracowników zaplecza technicznego w zakresie ich obsługi.

Spółka podała, że dokumentacje przetargowe dotyczące dostaw wodoru oraz zakupu autobusów elektrycznych z napędem wodorowym są już przygotowywane.

Czytaj więcej

Skomentuj