Do awarii doszło w piątek 11 kwietnia. Pękła główna magistrala o średnicy 300 mm zasilająca miasto. Uszkodzona została rura na wysokości skrzyżowania Al.Słowackiego/ul. Limanowskiego.
– Mieliśmy do wybory dwie metody tradycyjną – z rozkopaniem ulicy i nowoczesną, tzw. bezwykopową. Zdecydowaliśmy się na tę drugą. Przy tradycyjnej naprawie musielibyśmy zamknąć skrzyżowanie na odcinku 120 metrów, rozkopać skrzyżowanie, wywieźć ziemię i odtworzyć nawierzchnię. Do tego dochodzą koszty zajęcia pasa ruchu. Dlatego zdecydowaliśmy się na nowoczesną bezwykopową wymiany odcinka rury – mówi prezes Wodkan Jacek Nasiadek.
Na czym polega metoda? Po dwóch stronach uszkodzonego odcinka magistrali robi się wykopy i nacięcia w rurze, specjalne urządzenie o sile ciągu 80 ton wciska do oznaczonego odcinka prowadnicę przypominającą łańcuch, na jej końcu umieszczona jest głowica rozcinająca.
– Za pomocą tej głowicy rozcina się starą rurę i wprowadza nową o tej samej średnicy Ø 300 mm. Siła hydraulicznej wciągarki linowej (do 25 ton) jest wystarczająca do wymiany metodą krakingu rur z materiałów kruchych i miękkich. Rura nie jest metalowa, tylko wykonana z polietylenu ts EGEPLAST, zaprojektowana do tzw. krakingu statycznego. Ma specjalny płaszcz ochronny, który skutecznie chroni przez ewentualnymi kolejnymi uszkodzeniami w gruncie. W podobny sposób Wodkan SA wymieniał już uszkodzoną rurę w ulicy Klasztornej – tłumaczy dyrektor ds. technicznych spółki Małgorzata Gregorek.
Rura po zamontowaniu 12-metrowego odcinka została pozycjonowana w istniejący rurociąg, wykonano próbę ciśnienia i włączono rurę do systemu. Koszt naprawy to około 70 tysięcy złotych.
źródło: GK Holdikom SA
Komentarze (0)