Reklama


Naukowcy zbadają jakość powietrza podczas budowy elektrowni atomowej

Naukowcy zbadają jakość powietrza podczas budowy elektrowni atomowej
ZM/PAP
06.02.2025, o godz. 8:58
czas czytania: około 3 minut
0

Mobilne laboratorium, mikroskop elektronowy i sztuczna inteligencja będą badały związane z budową elektrowni atomowej zanieczyszczenia powietrza oraz ich wpływ na organizmy. - Badania zleciły Polskie Elektrownie Jądrowe – powiedział dr hab. Rafał Kozłowski, kierownik Zakładu Badań Środowiska i Geoinformacji UJK.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1B Kubota [04.03-31.03.25]

Uniwersytet Jana Kochanowskiego w konsorcjum z Lemitor Ochrona Środowiska sp. z o.o. będzie prowadzić badania związane z budową pierwszej elektrowni atomowej w Polsce. Elektrownia będzie zlokalizowana na terenie gminy Choszczno w województwie pomorskim. Budowa elektrowni ma ruszyć w 2028 r., a do tego czasu mają trwać prace przygotowawcze. Oddanie do użytku ostatniego z trzech planowanych bloków jądrowych zaplanowano na 2038 r.

Do dyspozycji najnowocześniejszy sprzęt

– Z uwagi na swoją mobilność mamy możliwość przeprowadzania pomiarów w wielu miejscach, tam gdzie jest dostęp do energii elektrycznej, jak również tam, gdzie tego dostępu nie ma. Chodzi o planowane inwestycje dotyczące budowy dróg, kopalni czy zakładów przemysłowych, żeby analizować jakie było tło przed uruchomieniem inwestycji – wyjaśnił Rafał Kozłowski.Dodał, że mobilność laboratorium daje możliwość przeprowadzania pomiarów w miejscach wypadków, pożarów i innych katastrof, wszędzie tam, gdzie jest konieczność zbadania zanieczyszczenia powietrza. W laboratorium badane i analizowane są również stężenia siarki, ozonu i zanieczyszczeń pochodzących ze źródeł komunikacyjnych, czyli głównie tlenku azotu.Badana jest także reakcja żywych organizmów na występujące zanieczyszczenia. – Badania te są wspierane przez mikroskop elektronowy i sztuczną inteligencję. Dzięki połączeniu tych nowoczesnych i skomplikowanych technologii możemy nie tylko identyfikować zanieczyszczenia zdeponowane na plechach porostów czy powierzchni organów asymilacyjnych, ale możemy je prognozować, dokonując predykcji – tłumaczył dr Mirosław Szwed z Zakładu Badań Środowiska i Geoinformacji UJK.

Kozłowski podkreślił, że badania prowadzone przez kieleckich naukowców posiadają akredytację Polskiego Centrum Akredytacji. Dodał, że jako jedyni w Polsce mają akredytacje na automatyczne pomiary pyłów PM 2,5 i PM 10. – Firmowane przez Polskie Centrum Akredytacji, dają nam możliwość uzyskania wiarygodnych, rzetelnych i porównywalnych wyników badań z innymi jednostkami, np. z Inspektoratem Ochrony Środowiska – wskazał naukowiec.

Badali już budowy autostrad i dróg ekspresowych

Badania związane z budową elektrowni atomowej to nie pierwsza analiza środowiskowa przeprowadzana przez kieleckich naukowców. Podobne analizy prowadzone były m.in. w przypadku autostrady A2, dróg ekspresowych S7, S11, S17, S19.

– We współpracy z Lemitor Ochrona Środowiska oraz Politechniką Warszawską sprawdzaliśmy, jaki wpływ na środowisko miała budowa najdłuższego tunelu w Polsce pod warszawskim Ursynowem w ciągu drogi ekspresowej S2. Biorąc pod uwagę natężenie badań, częstotliwość, ich długość, było to dla nas jak dotąd największe wyzwanie – przyznał Kozłowski.

Badania projektowe na zlecenie PEJ realizowane przez naukowców UJK i wrocławską spółkę Lemitor Ochrona Środowiska sp. z o.o. rozpoczną się w tym roku i potrwają trzy lata, do końca prac przygotowawczych pod budowę elektrowni. Dr hab. Kozłowski zaznaczył, że ze względu na klauzulę poufności nie może udzielić szczegółowych informacji odnośnie do zakresu prowadzonych badań.

Udostępnij ten artykuł:

Reklama

ad1a forum komunikacji [26.02-14.04.25]

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

ad1d OPAKOWANIA webinar EIR [03.03-30.03.25]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2025