Z pominięciem ustawy Prawo zamówień publicznych
Wynajęcie w 2019 r. siedziby Zarządu Zlewni w Żywcu nastąpiło z pominięciem ustawy Prawo zamówień publicznych oraz z naruszeniem zasad określonych w ustawie o finansach publicznych. Działanie to było także niezgodnie z regulaminem udzielania zamówień publicznych obowiązującym w PGW WP, jak również niezgodnie z ofertą wynajmującego. W efekcie w sposób niegospodarny wydatkowano środki publiczne w kwocie nie mniejszej niż 376 tys. zł oraz z naruszeniem prawa – 1018 tys. zł.
Budynek użytkowany niezgodnie z przeznaczeniem
Budynek, do którego od kwietnia 2020 r. przeniesiono siedzibę, nie posiadał pozwolenia na użytkowanie jako obiekt biurowy i budynek użyteczności publicznej. W konsekwencji budynek mieszkalno-usługowy był użytkowany niezgodnie z przeznaczeniem, co potwierdziła przeprowadzona na zlecenie NIK kontrola Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Ponadto obiekt nie spełniał również niektórych wymogów przepisów przeciwpożarowych oraz techniczno-budowlanych, co z kolei stwierdziła przeprowadzona na zlecenie NIK kontrola Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Żywcu.
Niedobory kadrowe i nieterminowa realizacja zadań
Z ustaleń kontroli wynika, że co prawda pracownicy Zarządu Zlewni w Żywcu posiadali odpowiednie kwalifikacje do wykonywanych zadań, jednakże działania podejmowane przez Dyrektora Zarządu Zlewni w Żywcu w celu zapewnienia odpowiedniej obsady kadrowej Zarządu Zlewni nie były w pełni skuteczne. W niektórych komórkach organizacyjnych występowały bowiem niedobory kadrowe, co w szczególności miało wpływ na nieterminową realizację zadań w zakresie postępowań o wydawanie zgód wodnoprawnych. Okazuje się, że blisko 90% zbadanych przez NIK postępowań o wydanie pozwoleń wodnoprawnych była prowadzona z naruszeniem przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego.
Niewystarczające środki
Zarząd Zlewni realizował zadania inwestycyjne na kwotę stanowiącą około 50% wartości swoich pierwotnych planów, a bieżące zadania utrzymaniowe pokrywały jedynie około
20-25% zgłaszanych potrzeb. Niewystarczające środki na powyższe zadania mogą mieć wpływ na pogorszenie stanu technicznego obiektów hydrotechnicznych, wzrost kosztów ich naprawy w przyszłości, jak również na bezpieczeństwo powodziowe.
Kontrola wykazała również, że obiekty hydrotechniczne, nad którymi w latach 2019-2023 Dyrektor Zarządu Zlewni sprawował nadzór (zbiorniki wodne: Tresna, Porąbka, Świnna Poręba i Czaniec), objęto wymaganymi kontrolami okresowymi oraz poddano badaniom i pomiarom pozwalającym na opracowanie oceny ich stanu technicznego i stanu bezpieczeństwa. Jednakże w związku z ograniczonymi środkami finansowymi, nie realizowano niektórych zaleceń pokontrolnych wynikających z kontroli okresowych tych budowli.
źródło: nik.gov.pl
Komentarze (0)