Kontynuując analizę nowej dyrektywy karnej w sprawach ochrony środowiska, zacząć należy od podania pełnych już danych formalnych dotyczących tego aktu, dyrektywa bowiem została opublikowana. 

Jest to więc dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1203 z 11 kwietnia 2024 r. w sprawie ochrony środowiska poprzez prawo karne i zastępująca dyrektywy 2008/99/WE i 2009/123/WE (Dz. Urz. UE L z 2024 r. poz. 1203). 

Czas transpozycji 

Do prawa wewnętrznego państw członkowskich nowa dyrektywa powinna zostać transponowana do 21 maja 2026 roku. Wymaga to, oczywiście, przeglądu obowiązującego ustawodawstwa, wprowadzenia niezbędnych zmian, poprawek czy uzupełnień, opublikowania odpowiednich przepisów, a także zapewnienia wejścia ich w życie przed wskazaną datą. Czy to zostanie zrealizowane, czas pokaże, ostatnie jednak doświadczenia co do terminowości transpozycji przez Polskę aktów unijnych związanych z ochroną środowiska (i nie tylko) nie dają podstawy do nadmiernego optymizmu w tym względzie. 

Wracając do analizy tekstu dyrektywy – akt ten przyjmuje dość oczywiste założenie, zgodnie z którym dany czyn stanowi przestępstwo przeciwko środowisku, jeżeli jest czynem bezprawnym. Aby natomiast uznać dany czyn za bezprawny, należy wykazać, że narusza on takie regulacje unijne, które przyczyniają się do realizacji jednego z celów polityki U...