Oferty złożyły Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu (3 mln 605 tys. zł brutto), Biuro Projektów Metroprojekt z Warszawy (5 mln 818 tys. zł brutto), Progreg z Krakowa (4 mln 895 tys. zł) i Safege z Warszawy (5 mln 569 tys. zł). Już rozpoczęto analizę nadesłanych propozycji, a rozstrzygnięcie powinno zapaść do końca wakacji. Od daty podpisania umowy wybrany wykonawca będzie miał 30 miesięcy na przeprowadzenie powierzonego zadania.
Nowe Aleje Jerozolimskie
Projektu zakłada całkowitą przebudowę jednej z najważniejszych ulicy w Warszawie, na odcinku od ronda Czterdziestolatka do ronda de Gaulle’a i dalej do wjazdu na wiadukt Mostu Poniatowskiego. Projekt nowej przestrzeni na tym dwukilometrowym odcinku powstanie w ścisłej koordynacji z PKP, które planują przebudowę tunelu średnicowego metodą odkrywkową oraz budowę nowej stacji w rejonie ulicy Nowy Świat. Inwestycja ma potrwać ok. 3 lat i będzie się wiązała z dużymi utrudnieniami, zarówno w ruchu indywidualnym, jak i komunikacji publicznej.
„Aleje Jerozolimskie po przebudowie mają wyglądać zupełnie inaczej niż dziś. Inny będzie podział ulicy, z szerokimi chodnikami i wyznaczonymi miejscami na ogródki gastronomiczne, drogami rowerowymi o szerokości 3 metrów po obu stronach. Kiedyś w tym miejscu rosły cztery rzędy drzew. Dziś zieleni brakuje, ale liczne i wyraźne nasadzenia to również element zmian. Jezdnia w każdą stronę będzie się składała z pasa ruchu ogólnego, buspasa i pasa do parkowania” – informuje w komunikacie stołeczny ratusz.
Ronda u zbiegu z ul. Marszałkowską (rondo Dmowskiego) i Nowym Światem (rondo de Gaulle’a) zostaną zastąpione zwykłymi skrzyżowaniami, co ma pozwolić „odzyskać przestrzeń dla pieszych i poprawić przesiadki”.
Na obu skrzyżowaniach powstaną przejścia dla pieszych. Nowe zebry powstaną również na wysokości ul. Pankiewicza i Brackiej, przy stacji PKP Powiśle, a także na wysokości „Domu Partii” (drugie dojście do przystanku tramwajowego) i po wschodniej stronie ronda Czterdziestolatka.
Przystanki tramwajowe i autobusowe zostaną przesunięte, wydłużone i poszerzone tak, aby zapewnić jak największy komfort pasażerom i ułatwić przesiadki.
Przetarg na zaprojektowanie nowych Alej Jerozolimskich został przygotowany w porozumieniu z PKP, a jego zakres jest skoordynowany z inwestycją kolejową. Projekt opracowany przez ZDM ma zostać wykorzystany w procesie przebudowy linii kolejowej tak, aby wprowadzić zmiany nad tunelem średnicowym zamiast odtwarzania stanu istniejącego. Termin realizacji inwestycji jest zatem uzależniony od harmonogramu prac kolejowych.
Nowe Centrum Warszawy
Przebudowa Alej Jerozolimskich to jeden z elementów tzw. Nowego Centrum Warszawy. W jego ramach obecnie trwają prace na tzw. placu Pięciu Rogów i zachodniej części centralnego odcinka ul. Marszałkowskiej oraz budowa Muzeum Sztuki Nowoczesnej w pobliżu Pałacu Kultury. Do końca roku zmiany przejdzie rondo Dmowskiego.
Nowego charakteru nabierze Marszałkowska od pl. Konstytucji do pl. Bankowego, a także okolice pl. Trzech Krzyży. W planach jest też przebudowa placu przed Pałacem Kultury (tzw. Placu Centralnego).
Rozstrzygnięto już konkurs na przebudowę okolic ulicy Chmielnej i ogłoszono kolejny – na zmiany w rejonie ulic Złotej i Zgoda. Otwarto też oferty w przetargu na przeprowadzenie kompleksowej analizy i symulacji ruchu na ul. Kruczej (na odcinku od Alej Jerozolimskich do Pięknej).
„W ubiegłym roku w ramach realizacji Nowego Centrum Warszawy przebudowaliśmy centralny odcinek al. Jana Pawła II wraz z rondem Czterdziestolatka” – podkreśla urząd.
Źródło: UM st. Warszawy
Komentarze (0)