Reklama

AD1A EGOE [27.03-27.04.24]

Nowe elektryczne autobusy wyjechały na ulice Krakowa

Nowe elektryczne autobusy wyjechały na ulice Krakowa
PAP/dom
18.03.2021, o godz. 16:23
czas czytania: około 2 minut
0

Firma Solaris Bus & Coach dostarczyła pierwsze 10 z 50 nowych autobusów elektrycznych zamówionych przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie. W czwartek pojazdy zostały skierowane na linię nr 179 (Osiedle Kurdwanów – Dworzec Główny Zachód).

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1b Biuro Rozwoju Gdańska – rekrutacja [26.04.24-25.05.24]

Kontrakt podpisany w maju ub.r. obejmuje dostawę 50 autobusów elektrycznych Solaris Urbino 18 electric, a także takiej samej liczby dedykowanych do każdego pojazdu urządzeń ładujących za pośrednictwem złącza plug-in. Wszystkie autobusy zostaną dostarczone w ciągu tego roku. Wartość kontraktu przekracza 165,4 mln zł brutto.

Nowe elektrobusy zasilą tabor krakowskiego przewoźnika i dołączą do 28 pojazdów elektrycznych, które już są eksploatowane – niektóre od 2016 r.

Wszystkie nowe autobusy zostaną skierowane na cztery linie – 144, 173, 179 i częściowo 503 – kursujące przez Aleje Trzech Wieszczów, a więc w rejonie miasta, gdzie zdarzają się największe przekroczenia dopuszczalnych norm zanieczyszczenia powietrza.

Jak podkreślił prezydent Krakowa Jacek Majchrowski podczas oficjalnego przekazania autobusów, miasto od wielu lat inwestuje w bezemisyjne autobusy.

– To przecież właśnie Kraków był pierwszym polskim miastem, w którym w 2014 r. została uruchomiona regularna linia obsługiwana autobusami elektrycznymi. Kraków był także pierwszym dużym miastem, w którym zostały wycofane wszystkie autobusy z silnikami poniżej normy Euro5 – przypomniał Majchrowski.

Prezes MPK Rafał Świerczyński zapowiedział, że przewoźnik na pewno będzie kontynuował zamówienia autobusów przyjaznych dla środowiska. Na początku tego roku – wskazał – firma złożyła wniosek do programu Zielony Transport Publiczny o dofinansowanie zakupu kolejnych 40 przegubowych autobusów elektrycznych.

– Jeżeli nasz wniosek zostanie pozytywnie oceniony, to już wkrótce bezemisyjne pojazdy będą stanowić ok. 20 proc. naszej floty – zaznaczył prezes MPK.

Zakupione autobusy przegubowe Solarisa zostały konstrukcyjnie przygotowane do ładowania na dwa sposoby: poprzez czteropolowy pantograf dachowy umieszczony nad pierwszą osią pojazdu lub za pomocą złącza typu plug-in. Szybkie ładowanie za pomocą pantografów jest możliwe dzięki ładowarkom funkcjonującym na terenie zajezdni Wola Duchacka i Podgórze oraz w rejonie pętli autobusowych: przy ulicy Pawiej, na pętli Dworzec Główny Wschód, os. Podwawelskim, Białym Prądniku i Nowym Bieżanowie.

Elektryczne przegubowce mogą jednorazowo zabrać 141 pasażerów, z czego 43 osoby na miejscach siedzących. Autobusy wyposażono w monitoring, system informacji pasażerskiej, klimatyzację, ładowarki USB oraz elektryczny system ogrzewania. Osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich mogą skorzystać z platformy ułatwiającej wsiadanie oraz wysiadanie z autobusu. Rampa została zamontowana przy drugich drzwiach.

Na zakup tych pojazdów MPK w Krakowie uzyskało ok. 110 mln zł dotacji ze środków Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Reklama

ABRYS new [webinaria od 13.06.23]_AD1a

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad1d MBP [12.04-27.05.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

AD3b PZO 2024 [19.04-11.06.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Energia i recykling
css.php
Copyright © 2024