Reklama

AD1A EGOE [27.03-27.04.24]

Poznań ma nowe standardy rowerowe

Poznań ma nowe standardy rowerowe
jwo
05.01.2016, o godz. 8:32
czas czytania: około 2 minut
0

Jak projektować i jak budować śluzy, pasy i drogi rowerowe tak, by były wygodne dla rowerzystów - to wszystko regulują nowe standardy rowerowe Poznania. Podpisał je Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1B KUBOTA 04.03-04.04.24

Ten dokument to efekt kilku miesięcy pracy – podkreśla Maciej Wudarski. – W przyszłości będzie dużym ułatwieniem dla służb miejskich, rad osiedli, organizacji rowerowych oraz projektantów podczas prac koncepcyjnych i wykonywaniu dokumentacji technicznych. Pozwoli na szybką budowę bezpiecznych dróg rowerowych – dodaje.

Wprowadzenie nowych standardów zapewni jednolitą, wysoką jakość poznańskich tras rowerowych – tłumaczy Wojciech Makowski, oficer rowerowy Poznania. – Dokument obejmuje reguluje wszystkie kluczowe elementy infrastruktury, wskazuje, jak projektować drogi dla rowerów, pasy rowerowe, różne rodzaje śluz rowerowych, jak prowadzić rowerzystów przez skrzyżowania czy wzniesienia. Od dziś Poznań ma najnowocześniejszy tego typu dokument w Polsce.

W Poznaniu obowiązywały już wcześniej standardy rowerowe, chociaż “obowiązywały” to trochę za dużo powiedziane. Miały one bowiem charakter jedynie zalecenia – co oznacza, że projektant drogi mógł się stosować do jego zapisów, ale nie musiał. Dlatego powstające dotychczas drogi rowerowe były budowane w bardzo różny sposób i z zastosowaniem różnej nawierzchni, często krytykowanej przez rowerzystów.

Czytaj także >>> Warszawa podsumowuje sezon rowerowy 2015

Dzięki nowemu dokumentowi ma się to zmienić, ponieważ jego wytyczne projektanci będą już obowiązkowo musieli brać pod uwagę. Standardy w nim zawarte są od dziś częścią prawa miejscowego i będą dołączane do każdego przetargu na projektowanie i budowę infrastruktury rowerowej. To oznacza, że budowana infrastruktura rowerowa będzie coraz bardziej przewidywalna, przejrzysta i spójna.

Warto dodać, że rozwiązania, jakie zawiera, są oparte na sprawdzonych projektach z krajów o największym ruchu rowerowym oraz najbardziej udanych projektach z polskich miast.

Wśród nowych standardów znajduje się m.in. nakaz budowy dróg rowerowych z asfaltu, a nie z kostki, sygnalizacja świetlna na przejazdach rowerowych ma uaktywniać się automatycznie, gdy zbliży się rowerzysta, a nie na przycisk, pojawią się śluzy rowerowe w aż pięciu rodzajach, a drogi mają biec w miarę możliwości prosto, bez zbędnych zakrętów i bez słupów na środku (co również do tej pory zdarzało się na ścieżkach rowerowych).

Projekt standardów został poddany konsultacjom społecznym. Uwagi mieszkańców i organizacji rowerowych doprowadziły do wprowadzenia piętnastu poprawek. Pojawiły się m.in. zapisy o metodach badania, czy spełnione są kluczowe parametry jakościowych tras rowerowych.

Z pełnym tekstem dokumentu można zapoznać się TUTAJ.

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do
css.php
Copyright © 2024