Nowelizacja ustawy o odpadach jest opracowywana przez resort rozwoju kierowany przez minister Jadwigę Emilewicz. Według założeń nowe przepisy mają umożliwić weryfikację danych z BDO dzięki numerom faktur VAT.
W ramach danych zawartych na odpowiednim dokumencie elektronicznym generowanym w BDO wystawca będzie wprowadzał numer FVAT, który dokumentuje płatność za odbiór/zagospodarowanie odpadów – czytamy w założeniach nowelizacji.
Nowe wymagania dla gospodarujących odpadami resort rozwoju argumentuje “zwiększającym się od 2013 r. udziałem szarej strefy w sektorze gospodarki odpadami”. Wartość szarej strefy szacowana jest między 2,7 mld zł do nawet 6 mld zł.
Warsztaty z BDO – zapisz się!
Oczekiwanym efektem nowelizacji przepisów – w związku z wdrożeniem nowych możliwości analizy danych podchodzących z baz administracyjnych – ma być zmniejszenie się szarej strefy w obrocie odpadami, i zwiększenie wpływów do budżetu państwa. Oznaczać będzie to jednocześnie więcej obowiązków dla firm gospodarujących odpadami.
Poniżej prezentujemy pełne założenia nowelizacji:
Istota rozwiązań ujętych w projekcie | W związku z wprowadzeniem od 1 stycznia 2020 r. obowiązku korzystania z Bazy Danych Odpadowych (BDO) w zakresie dokumentowania obrotu odpadami proponuje się, aby dane z BDO weryfikować z danymi posiadanymi przez Krajową Administrację Skarbową pochodzącymi z JPK VAT. W ramach danych zawartych na odpowiednim dokumencie elektronicznym generowanym w BDO wystawca będzie wprowadzał numer FVAT która dokumentuje płatność za odbiór/zagospodarowanie odpadów. W przypadku gdy w ramach usługi będzie realizowany więcej niż jeden odbiór na odpowiednich dokumentach: – KPO – karta przekazania odpadów, – KPOK – karta przekazania odpadów komunalnych, – DPR – dokument potwierdzający recykling, – DPO – dokument potwierdzający odzysk,będzie wprowadzany kilkakrotnie ten sam numer FVAT. W przypadku gdy dla jednego dokumentu z BDO zostanie wystawionych więcej FVAT, wszystkie ich numery powinny zostać wprowadzone do BDO. Dzięki temu będzie można zintegrować dane dotyczące masy i rodzaju odpadów, posiadacza i terminów z danymi podatkowymi. Krajowa Administracja Skarbowa oraz Inspekcja Ochrony Środowiska otrzymają dodatkowe, efektywne narzędzie do weryfikacji prawdziwości przekazywanych danych. Ponieważ zakres danych gromadzonych w BDO reguluje ustawa o odpadach, jedynym możliwym sposobem wprowadzenia wyżej opisanej zmiany jest nowelizacja przepisów o BDO. Oczekiwanym efektem – w związku z wdrożeniem nowych możliwości analizy danych podchodzących z baz administracyjnych ma być zmniejszenie się szarej strefy w obrocie odpadami, i zwiększenie wpływów do budżetu państwa. |
Kody odpadów do BDO. Poradnik dla gospodarujących odpadami 2020
A
Komentarz #45309 dodany 2020-03-04 11:53:51
to dopiero powstanie szara strefa !!! skutek będzie odwrotny od zamierzonego. Brawo za inwencję twórczą......... Brawo.....