Prezes Kraków Airport Łukasz Strutyński podkreślił podczas poniedziałkowej uroczystości oddania do użytkowania nowego terminalu cargo, że obiekt ten jest ważnym elementem lotniczej infrastruktury, wpisującym się w wieloletnie plany kompleksowej rozbudowy krakowskiego lotniska
– Dawny budynek cargo został oddany do użytku 25 lat temu i dobrze nam służył, ale w ciągu tego czasu nasze lotnisko urosło 25 razy – zaznaczył Strutyński.
92 mln zł na nowy terminal
Nowy terminal cargo powstał w zupełnie nowej lokalizacji, dzięki czemu uwolniony został dotychczasowy budynek cargo zlokalizowany w bezpośrednim sąsiedztwie terminalu pasażerskiego. Zgodnie z planami władz lotniska w budynku dawnego cargo od kwietnia przyszłego roku funkcjonować będzie dodatkowa tymczasowa obsługa pasażerska. Docelowo zostanie on wyburzony, a jego miejsce zajmie rozbudowany terminal pasażerski.
Nowy terminal cargo o wartości blisko 92 mln zł pozwoli na zwiększenie obsługi cargo w krakowskim porcie lotniczym do 8 tys. ton rocznie. Wykonawcą inwestycji była firma Mostostal Warszawa.
Prezes Kraków Airport podkreślił, że inwestycja ta jest jednym z zadań zawartych w planie inwestycyjnym lotniska na najbliższe lata, który ma na celu zwiększenie jego potencjału przewozowego.
Nowe drogi i biura
Nowy obiekt oprócz budynku magazynowego o powierzchni blisko 2,7 tys. m.kw. dysponuje też częścią biurową liczącą ok. 1,2 tys. m.kw., a także budynkiem kontroli dostaw. Wybudowano również wewnętrzne drogi dojazdowe, parkingi, place, chodniki, jak również infrastrukturę techniczną, energetyczną, telekomunikacyjną i wodno-kanalizacyjną. Nowe obiekty są zlokalizowane w lotniczej i ogólnodostępnej części portu.
W części biurowej zlokalizowano m.in. pomieszczenia agentów handlingowych, spedytorów, służb operacyjnych portu lotniczego, Straży Granicznej i Urzędu Celnego.
Według prezesa większy i nowocześniejszy terminal pozwoli także spełnić wymagania ruchu cargo oraz umożliwi przeniesienie ruchu samochodów ciężarowych z bezpośredniego otoczenia terminala pasażerskiego oraz wewnętrznego układu komunikacyjnego.
Drugie lotnisko w Polsce
Zasadniczą funkcją terminala będzie obsługa frachtu cargo samochodowo-lotniczego. Oprócz obsługi cargo, obiekt (wraz z zagospodarowaniem terenu) służyć będzie do obsługi i kontroli zaopatrzenia oraz pojazdów wjeżdżających na teren strefy zastrzeżonej portu lotniczego.
Ogólnodostępna strefa przedpola terminala cargo skomunikowana została z drogą wojewódzką nr 774, a w jej obrębie zlokalizowano parkingi, chodniki oraz dojazdy.
Kraków Airport jest drugim lotniskiem w Polsce pod względem liczby obsługiwanych pasażerów i największym portem regionalnym; w zeszłym roku skorzystało z niego blisko 11,1 mln osób, a w tym roku prognozuje osiągnięcie poziomu 13 mln pasażerów. W obowiązującym od niedzieli letnim rozkładzie lotnisko posiada 160 połączeń do 114 miast w 35 krajach, oferowanych przez 28 przewoźników.
Komentarze (0)