Reklama

ad1a STIHL [01.04-22.04.25]

Odpowiedź KE: stacje demontażu aut mogą działać bez pozwoleń zintegrowanych

Odpowiedź KE: stacje demontażu aut mogą działać bez pozwoleń zintegrowanych
KP
04.04.2025, o godz. 14:04
czas czytania: około 2 minut
0

Komisja Europejska odpowiedziała na pytanie zadane przez Stowarzyszenie Forum Recyklingu Samochodów (FORS). Dotyczyło ono pracy stacji demontażu pojazdów – MKiŚ dotychczas wymagało od nich uzyskania pozwoleń zintegrowanych z tytułu prowadzenia obróbki fizyczno-chemicznej. Okazuje się jednak, że wcale nie muszą być potrzebne.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1B Kubota [03.04-31.05.25]

Uzyskanie pozwolenia zintegrowanego to procedura skomplikowana, czasochłonna i często kosztowna w przygotowaniu. Stowarzyszenie FORS stało jednak na stanowisku, że jego uzyskanie wcale nie jest konieczne, ponieważ stacje demontażu nie prowadzą obróbki fizyczno-chemicznej (w tym przypadku takie pozwolenie jest niezbędne). Według interpretacji Stowarzyszenia działalność stacji demontażu polegała raczej na przygotowaniu odpadów do ponownego użycia (określanego jako proces R12 – jest to np. demontaż, sortowanie, kruszenie).

“Obecnie w Polsce i w innych krajach, toczy się wiele postępowań w sprawie dalszego funkcjonowania istniejących już na rynku instalacji, bardzo potrzebne jest szybkie rozstrzygnięcie opisanych powyżej wątpliwości” – apelowało FORS.


Samochodowy kartel zapłaci ok. 550 mln euro za odmowę recyklingu aut


Stacje demontażu z łatwiejszą ścieżką administracyjną

Komisja Europejska potwierdziła stanowisko FORS, że w stacji demontażu prowadzone są działania R12, a obróbka fizyczno-chemiczna to działania w ramach procesu D9 – który w stacji nie jest prowadzony. “Pytaliśmy Komisję m.in. o to, czy w stacji demontażu prowadzone są działania polegające na obróbce fizyczno-chemicznej oraz o to, kiedy magazynowanie odpadów niebezpiecznych będzie podlegało obowiązkowi uzyskania pozwolenia zintegrowanego” – czytamy w komunikacje Stowarzyszenia.

Komisja potwierdziła również, że magazynowanie odpadów niebezpiecznych w magazynie o pojemności powyżej 50 ton w oczekiwaniu na działania, które zachodzą w stacji demontażu – nie podlegają obowiązkowi uzyskania pozwolenia zintegrowanego. Z interpretacji KE (na podstawie której powstała odpowiedź Ministerstwa Klimatu i Środowiska) wynika jednak, że każdy przypadek powinien być przeanalizowany indywidualnie.

Wydane pozwolenia wciąż ważne

Z odpowiedzi MKiŚ wynika przy tym, że “pozwolenia zintegrowane wydane na bazie szerokiej interpretacji pojęcia obróbka fizyczno-chemiczna zachowują ważność, a prowadzący instalacje mogą korzystać z nabytych na ich podstawie praw”. 

“Uchylenie lub zmiana takich decyzji, stwierdzenie ich nieważności oraz wznowienie postępowania może nastąpić tylko w przypadkach przewidzianych w kodeksie lub ustawach szczególnych. Z kolei na podstawie § 2 i 3 Kpa decyzje mogą być zaskarżane do sądu administracyjnego z powodu ich niezgodności z prawem, na zasadach i w trybie określonych w odrębnych ustawach, a decyzje ostateczne, których nie można zaskarżyć do sądu, są prawomocne” – odpowiedziało MKiŚ.

Udostępnij ten artykuł:

Reklama

ad1a forum komunikacji [26.02-14.04.25]

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

AD2 MBP 2025 [03.04-07.05.25]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

ad1d AKADEMIA BDO dla zaawansowanych 2025 [31.03-14.04.25]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2025