Konstrukcja wymiaru i poboru opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi przyjęta przez ustawodawcę w ustawie o utrzymaniu porządku i czystości w gminach zakłada przede wszystkim system samodeklarowania jej wysokości przez zobowiązanych. Oznacza to, że wszelkie osoby mające status właścicieli nieruchomości (określone ustawowo), na których ciąży obowiązek w opłacie, z mocy prawa zobowiązane są do złożenia stosownej deklaracji w opłacie oraz regulowania jej systematycznie w terminie określonym uchwałą rady gminy.
Co istotne, zmiana danych będących podstawą określenia w deklaracji wysokości należnej opłaty, aktualizuje po stronie właściciela obowiązek złożenia nowej deklaracji (tzw. deklaracji zmianowej), która w konsekwencji powoduje zmianę kwoty należnej organowi tytułem comiesięcznej opłaty od bieżącego okresu rozliczeniowego.
Zasadnicza konstrukcja przyjęta przez ustawodawcę zakłada przy tym, że opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zmienionej wysokości uiszcza się już za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła zmiana. W praktyce oznacza to, że jeżeli w trakcie danego miesiąca (np. 28 dnia miesiąca kalendarzowego) nastąpi zmiana powodująca umniejszenie kwoty miesięcznej opłaty, to należna opłata za okres, w którym owa zmiana nastąpiła, także będzie mniejsza (z zastrzeżeniem art. 6i ust. 2 u.c.p.g.).
Taka ustawowa konstrukcja płatności ukształtowana w u.c.p.g. powoduje, że zobowiązani niejednokrotnie w sposób świadomy dokonują (korzystnej dla siebie) zmiany danych na koniec okresu rozliczeniowego, mimo że korzystali z usługi odprowadzania odpadów komunalnych finansowanych przez gminę opłatą w całym uprzednio deklarowanym zakresie.
Więcej na ten temat przeczytasz w artykule Pawła Kaźmierczaka w serwisie prawodlasamorzadu.pl
Komentarze (0)